Creștere de milioane de euro a costurilor pentru terminalul multimodal din Portul Galați

Creștere de milioane de euro a costurilor pentru terminalul multimodal din Portul Galați
Evaluaţi acest articol
(11 voturi)

Devizele de lucrări din cadrul Proiectului "Platformă Multimodală Galați" (PMG) au fost reactualizate, după ce Ministerul Transporturilor și (fosta) conducere a Administrației Porturilor Dunării Maritime (APDM) Galați au ajuns la concluzia că proiectul suferă de o serioasă subfinanțare, generată de majorările de prețuri la manoperă și materiale de construcții.

După cum v-am informat în paginile ziarului "Viața liberă", proiectul, structurat în trei etape (sub-proiecte) de implementare, este derulat în parteneriat de Administraţia Porturilor Dunării Maritime (APDM) Galaţi şi operatorul privat Port Bazinul Nou, din cadrul Grupului Metaltrade. Valoarea inițială a proiectului, în ansamblul său, ar fi trebuit să ajungă la aproape 90 milioane de euro, însă în urma reactualizării costurilor, necesarul de finanțare ar urma să fie considerabil mai mare.

O serie de elemente privind evoluțiile din cadrul acestui proiect ne-au fost prezentate de Alexandru Șerban, cel care, în calitate de director general al APDM Galați, a supervizat până de curând (din 10 august, conducerea APDM Galați a fost preluată de Nicolae Vizinteanu), parcursul acestui proiect.

Noile devize de lucrări

"Din cauza subfinanțării, în licitațiile din cadrul PMG - Etapa 1 "Modernizarea Infrastructurii Portuare" și PMG - Etapa II - "Modernizarea Infrastructurii Rutiere" nu am avut ofertanți. Actualizarea devizelor confirmă această subfinanțare. De asemenea, confirmă că decizia din ianuarie a.c., când, pe PMG - Etapa I, s-a renunțat la finanțarea prin CEF și s-a trecut la recalcularea proiectului în vederea depunerii unei noi finanțări prin POIM a fost una corectă, care a dat o șansă reală de materializare a proiectului, chiar dacă, la nivel instituțional, acest lucru a însemnat, poate, un deficit de imagine", ne-a declarat fostul director al APDM Galați, Alexandru Șerban.

Actualizarea devizelor a depășit sensibil chiar și estimările inițiale, în condițiile în care costurile materialelor de construcții, mai ales în ultimele luni, au crescut foarte mult.

Din analizele preliminare ale proiectantului, din ianuarie a.c., Etapa 1 figura ca subfinanţată cu 30 la sută, a doua etapă se contura ca subfinanţată cu 42 la sută, iar pentru Etapa 3 subfinanţarea este de 11 la  sută. În medie, la nivelul întregului proiect subfinanţarea este undeva la 19 la sută. După actualizarea devizelor, situația este următoarea:

În cazul PMG - Etapa I - "Modernizarea Infrastructurii Portuare", evaluarea inițială a proiectului a fost de 102,7 milioane de lei (fără TVA), însă după actualizarea devizelor, costurile acestei etape au fost estimate la 179 milioane de lei (fără TVA), prin urmare cu aproape 75 la sută peste sumele inițiale.

În cazul PMG - Etapa II - "Modernizarea Infrastructurii Rutiere", evaluarea inițială a proiectului a fost de 42,46 milioane de lei (fără TVA), iar după actualizarea devizelor s-a ajuns la suma de 69 milioane de lei (fără TVA), ceea ce corespunde unei creșteri a costurilor cu 65 la sută.

În cazul PMG - Etapa III - ce vizează reorganizarea zonei de depozitare şi manipulare a mărfurilor, ce revine Port Bazinul Nou, investiţia prevăzută era de 192,33 milioane de lei (fără TVA), în acest caz actualizarea devizelor fiind în curs de realizare.

Etape în desfășurare

"Ca să vă faceți o imagine, pe Etapa I, noi aveam în devizul general 650 euro/tonă la palplanșele folosite la construcție, iar în momentul în care ne-am apucat de reactualizarea devizului, în ianuarie a.c., prețul era 1.100 euro/tonă, iar în iunie deja era undeva la 1.350 euro/tonă. Adică dublu! Iar palplanșele la primul proiect valorau 8 milioane de euro! Adică, pe noile prețuri, numai pentru aceste palplanșe, costurile se duc de la 8 milioane de euro la 16 milioane de euro. Plus restul: agregate, umpluturi, la care au crescut de asemenea prețurile...", ne-a explicat Alexandru Șerban.

PMG - Etapa I și PMG - Etapa II au parcurs la nivelul autorităților de transport o serie de etape intermediare, necesare până la depunerea noilor cereri de finanțare pe POIM. Este vorba de aprobarea Analizei cost-beneficiu, care atestă sustenabilitatea proiectului, iar în această perioadă noile devize ar urma să fie aprobate în Comitetul Tehnico-Economic (CTE) al APDM Galați, respectiv în CTE-ul Ministerului Transporturilor, pentru ca ulterior să se obțină avizul interministerial necesar pentru depunerea cererii și obținerea finanțării prin POIM.

"Interesul întregului minister al Transporturilor este unul foarte crescut pentru acest proiect. De altfel, din domeniul naval, este proiectul cel mai important și sunt convins că va fi susținut, pentru că APDM Galați s-a mișcat chiar foarte bine pe partea de proiecte și sunt convins că terminalul multimodal va fi dus la bun sfârșit, din momentul în care finanțarea va fi aprobată. Iar pe noile valori îmi vine foarte greu să cred că nu vor fi ofertanți. E o lucrare, tehnic vorbind, accesibilă firmelor din România, dar și una pe care o treci cu mândrie în portofoliu. Iar atât timp cât prețul este unul corect, vor fi și ofertanți", a arătat fostul manager al APDM Galați.

Conform noilor proiecții din cadrul proiectelor, dacă lucrurile decurg bine, Etapa I ar avea ca termen de execuție și finalizare a lucrărilor sfârșitul anului 2023, în timp ce lucrările din cadrul Etapei II ar urma să fie încheiate până la 31 mai 2022.

Citit 4145 ori Ultima modificare Luni, 30 August 2021 16:26

Nu se mai pot comenta articolele mai vechi de 30 zile.