Locuințele Primăriei, gaură neagră sau sursă de bani la buget

Locuințele Primăriei, gaură neagră sau sursă de bani la buget
Evaluaţi acest articol
(17 voturi)

Cu peste 4.400 de locuinţe proprietatea municipiului şi aproape 3.600 de chiriaşi, Primăria Galaţi s-ar putea compara cu marii dezvoltatori imobiliari. Situaţia nu este însă deloc aşa. La finele lunii septembrie, pentru evacuarea chiriaşilor datornici, se războia în instanţă în 126 de litigii pentru neplata datoriilor la întreţinere şi în 311 pentru neplata debitelor la chirie. Iar sumele restante la întreţinere sunt mai vechi de trei ani şi se ridică la 614.695 de lei. Bani pe care, cel mai probabil, tot Primăria îi va scoate din buget şi e greu de crezut că va reuşi să-i recupereze vreodată de la foştii chiriaşi. În loc de gaură neagră în bugetul local, locuinţele ar putea aduce venituri importante oraşului, prin vânzarea lor. Dovadă că anul acesta, până în septembrie, Primăria a vândut 24 de locuinţe, în valoare totală de peste 3,48 milioane de lei, din care 2,68 de milioane de lei vor ajunge în bugetul local, iar restul la bugetul de stat.

"Toate spaţiile de locuit pe care Primăria municipiului Galaţi le are reprezintă, în mare măsură, o gaură neagră la bugetul local, pentru că o mare parte dintre ele, în special fondul vechi de case, au nevoie de intervenţii aproape anual, pentru că se deteriorează! În ceea ce priveşte apartamentele, atunci când sunt eliberate, arată ca după război şi, evident, trebuie aduse la un standard minim de locuit în vederea închirierii către alţi cetăţeni. Încercăm să încurajăm achiziţia de către chiriaşi. Primăria nu trebuie să fie, din punctul meu de vedere, cel mai mare latifundiar dintr-un oraş", este una dintre declaraţiile primarului Ionuţ Pucheanu, pe care aţi mai putut-o citi în ziarul "Viaţa liberă".

Pentru că bugetul local suferă de pe urma lipsei de bani cash şi nu numai, o sursă importantă de venituri ar putea fi vânzarea locuinţelor municipiului. Fireşte, nu vorbim aici despre locuinţele de necesitate şi nici despre cele sociale. Pe lângă faptul că ar scăpa de grijile neplăţii întreţinerii, chiriei - care are o valoare modică, a problemelor apărute în locuinţe, Primăria ar câştiga de două ori: o dată din vânzarea propriu-zisă şi încă o dată din impozitele pe proprietate pe care le va percepe an de an.

Tocmai pentru a radiografia zestrea imobiliară a Primăriei am solicitat informaţii în acest sens.

Locuinţe şi chiriaşi, la numărătoare

Primăria Galaţi ne-a transmis că Serviciul Administrare Fond Locativ şi Spaţii cu Altă Destinaţie are în administrare un număr de 4.465 de unităţi locative. Dintre acestea, 2.565 sunt locuinţe normale, dintre care 1.139 de unităţi locative din fonduri vechi. Se mai adaugă 56 de locuinţe de necesitate, 717 locuinţe din fondurile ANL şi 1.127 de locuinţe sociale. Iar contracte de închiriere în derulare sunt 3.590.

"Valoarea minimă a chiriei pentru o locuinţă socială este de 17 lei, iar valoarea maximă pentru o locuinţă ANL este de 782,96 de lei", ne-a comunicat municipalitatea.

Timpul trece, datoriile se adună!

Pe lângă vandalizarea locuinţelor de către chiriaşi, o altă mare problemă o reprezintă neplata nu doar a chiriei, ci și a cheltuielilor de întreţinere! Iar procedura face ca timpul să treacă şi datoriile să se tot adune: "În ceea ce priveşte debitele acumulate cu titlu de întreţinere, conform Legii nr. 196 din 2018, Asociaţia de proprietari, prin administrator, este obligată să notifice, în scris, proprietarul care are plăţi restante la cheltuielile comune ale imobilului. Municipiul Galaţi, în calitate de proprietar, prin Serviciul Administrare Fond Locativ şi Spaţii cu Altă Destinaţie, notifică chiriaşul să plătească debitele restante cu titlu de întreţinere, iar în caz de neplată, în conformitate cu prevederile, asociaţia de proprietari, prin preşedinte, are dreptul de a acţiona în instanţă proprietarul. Pentru recuperarea debitelor restante asociaţiei, stabilite prin hotărâre judecătorească, proprietarul, prin serviciul juridic şi legalitate, cheamă în garanţie chiriaşul, iar executorul fiscal şi cel judecătoresc urmăresc debitorul chiriaş pentru recuperarea debitelor cu titlu de întreţinere", ne-a expus Primăria.

În prezent, municipalitatea spune că sunt 126 de litigii pentru neplata datoriilor la întreţinere şi 311 pentru neplata debitelor acumulate cu titlu de chirie. Iar datoriile restante la asociaţiile de proprietari sunt mai vechi de trei ani, având o valoare totală de 614.695 de lei.

Evacuare, numai cu hotărâre judecătorească

Primăria, pentru a scăpa de chiriaşii datornici, are nevoie de sentinţe judecătoreşti: "Evacuarea se face în baza unei sentinţe judecătoreşti definitive, care prevede evacuarea chiriaşilor şi a persoanelor din imobilul închiriat; pentru nerespectarea oricărei clauze din contract şi neachitarea obligaţiilor cu titlu de chirie pentru o perioadă mai mare de trei luni consecutive, chiriaşii sunt notificaţi pentru conformare, iar dacă nu dau curs notificărilor, prin serviciul Juridic şi legalitate, sunt promovate în instanţele de judecată dosare de reziliere evacuare şi recuperare debite, conform clauzelor contractuale şi prevederilor Codului Civil", ne-a transmis Primăria.

"Pentru punerea în executare a sentinţelor civile, ca urmare a neachitării debitelor restante cu titlu de chirie, anul acesta au fost eliberate prin evacuare un număr de 44 unităţi locative, iar executorul fiscal şi cel judecătoresc urmăresc debitorul chiriaş, pentru recuperarea debitelor stabilite în titlul executoriu", susţine Primăria.

Câte locuinţe s-au vândut anul acesta

La cererea chiriaşilor, în acest an, până la finele lunii septembrie, au fost vândute un număr de 24 de locuinţe, ne-a comunicat administraţia locală. Este vorba despre 18 apartamente de bloc, două locuințe situate la casă și patru locuințe ANL. "Valoarea totală a acestor locuințe vândute este de 3.480.566,46 lei, din care una este cu plata integrală, iar restul cu plata în rate. Suma estimată privind încasările la bugetul local din vânzarea acestor locuințe este de 2.680.596,864 lei, cu precizarea că diferența o constituie sumele din vânzarea locuințelor ANL care nu reprezintă venituri la bugetul local", ne-a comunicat Primăria.

Citit 5776 ori Ultima modificare Miercuri, 27 Octombrie 2021 18:01

Nu se mai pot comenta articolele mai vechi de 30 zile.