Linia ferată care va „salva” exporturile Ucrainei, nefolosită din anii '90
Foto: Marian Calestru

Linia ferată care va „salva” exporturile Ucrainei, nefolosită din anii '90
Evaluaţi acest articol
(14 voturi)

Guvernul României a descoperit, zilele trecute, că Portul Galați, prin calea ferată cu ecartament larg existentă aici, poate constitui colacul de salvare al exporturilor de cereale ale Ucrainei, țară grav afectată de războiul care se poartă pe teritoriul său. S-a decis, astfel, ca cei patru kilometri de cale ferată care leagă Giurgiuleștiul de Port Docuri să fie reabilitați în regim de urgență, la fel cum se va proceda și cu infrastructura existentă în Port Bazinul Nou, pentru ca cerealele să poată fi descărcate direct pe barje sau în nave. Problema este că linia ferată "salvatoare" nu a mai fost folosită din anii ’90, fiind în multe locuri acoperită de pământ și cu vegetație crescută pe deasupra.

Cu ajutorul conducerii Administrației Porturilor Dunării Maritime (APDM) Galați, am avut prilejul să fotografiem, marți, calea ferată cu ecartament larg care ajunge în port, la malul Dunării. Linia este practic acoperită de pământ, iar în unele locuri aproape că nici nu se mai vede că pe acolo trec șine de tren. Zona văzută de noi reprezintă "sosirea" dinspre Giurgiulești, cu mențiunea că restul rutei nu arată în niciun caz mai bine. Evident că lucrurile se vor schimba odată cu reabilitarea demarată de Ministerul Transporturilor, dar lucrări de acest tip cer bani și, mai ales, timp, pentru ca rezultatul să fie de calitate.

"Geografia" căii ferate largi din Galați

Calea ferată cu ecartament larg, pe care pot circula din spațiul ex-sovietic, inclusiv cele ucrainene, vine de la Giurgiulești până la triaj, în Gara Larga. De aici, se ramifică. O linie pleacă spre Port Bazinul Nou (parțial folosită în ultimul timp) și Unicom Oil (folosită mai des, de vagoanele cu produse petroliere). O a doua ramificație pornește din Gara Larga, prin Admet, spre Port Docuri. Ei bine, această linie, care nu a mai fost folosită de peste 25 de ani, este vizată pentru reabilitarea în regim de urgență de către Ministerul Transporturilor. "În Port Bazinul Nou, linia se folosește doar pentru 3-4 vagoane, cât permite lungimea de cale ferată cu ecartament larg (de exemplu, încărcate cu țagle). În Port Docuri, nu s-a mai folosit din anii '90", ne-a confirmat directorul general al APDM Galați, Marcela Daniela Costea.

O parte din lucrările din Bazinul Nou, făcute de Regionala CFR Galați

Pentru ca exporturile ucrainene să treacă cu ușurință prin Galați mai este nevoie și de alte lucrări, în afara reabilitării celor patru kilometri. Și în Port Bazinul Nou există o structură de cale ferată cu ecartament larg, care trebuie reabilitată pe o lungime de 500 de metri și prelungită cu încă 800 de metri, pentru ca cerealele să poată fi descărcate direct, de la cheu pe navă. Conform răspunsului oferit "Vieții libere" de Compania Națională CFR SA, o parte din aceste lucrări vor fi asigurate de Regionala CFR Galați.

"Complexul de linii de cale ferată din Portul Bazinul Nou Galați este administrat atât de CNCF CFR SA, pe o porțiune de 520 metri liniari - linie mixtă (proprietate a companiei), precum și de SC Port Bazinul Nou Logistics SA Galați - linia 1 Cheu - pe o lungime de circa 800 m (linie încălecată de circa 412 m, proprietate a CFR SA și 350 m proprietate a SC Port Bazinul Nou Logistic SA).

Menționăm faptul că CFR SA va identifica resursele financiare necesare pentru redeschiderea circulației trenurilor pe "linia mixtă", în lungime de 520 m, iar lucrările de întreținere și reparații vor fi executate de Sucursala Regională CF Galați, în regie proprie. Lucrările pentru redeschiderea traficului implică înlocuirea șinei pe o porțiune de 1.000 m și montarea a 945 de traverse pentru cale largă. Referitor la lucrările necesare pentru prelungirea "liniei 1 Cheu", cu 800 m, precizăm faptul că CFR SA nu poate demara lucrări cu caracter de investiții pe linia respectivă, deoarece aceasta se află în proprietate CN APDM SA. Precizăm totodată faptul că dispozitivul de linii din Port Bazin Nou este inclus în proiectul local al construirii platformei multimodale Galați", se arată în răspunsul primit de la Serviciul Comunicare Mass-Media al CFR SA.

Citit 7237 ori Ultima modificare Miercuri, 20 Aprilie 2022 13:39

Nu se mai pot comenta articolele mai vechi de 30 zile.