Cum se vor face angajările la fabrica de baterii pentru mașini electrice
Foto: Ovidiu Amălinei

Cum se vor face angajările la fabrica de baterii pentru mașini electrice
Evaluaţi acest articol
(52 voturi)

Fabrica de baterii pentru mașini electrice de la Galați - un proiect de investiții în valoare de 1,4 miliarde de euro lansat de compania belgiană Avesta Battery and Energy Engineering (ABEE) - ar urma să genereze la nivelul subsidiarei ABEE Romvolt până la 2.000 de locuri de muncă, la care s-ar adăuga și efectul de multiplicare, de până la 6.000 de locuri de muncă la nivelul furnizorilor, a declarat Noshin Omar, fondatorul companiei, în cadrul conferinței de presă de lansare a proiectului, la care a fost prezent și ziarul ”Viața liberă”

Asigurarea forței de muncă este un element-cheie pentru succesul investiției, ce ar urma să fie localizată în Zona Liberă Galați, iar ABEE a pregătit deja o strategie în acest sens.

”Aceasta este o chestiune pe care am discutat-o foarte mult cu reprezentanți ai Guvernului României, respectiv Ministerul Economiei, încă de la început. Și suntem conștienți că nu este o sarcină ușoară să găsești 2.000 de oameni direct din piața muncii. Acesta este unul dintre motivele pentru care proiectul a fost împărțit pe etape, în faze care să reducă la minimum anumite riscuri și pentru a permite gestionarea anumitor aspecte, inclusiv forța de muncă”, a explicat managerul ABEE, Noshin Omar.

Compania belgiană se va baza în special pe formarea și mobilizarea forței de muncă din România.

”Din start, nu avem de gând să repetăm greșeala pe care alte fabrici de baterii electrice au făcut-o – nu o să ne bazăm pe angajați din Japonia, Coreea de Sud, China. În principal, vor fi angajați europeni și persoane care vor fi recrutate din România, pentru că ne dorim stabilitate pentru fabrică.

În al doilea rând, universitățile din România sunt de calitate. Suntem în relații cu diferite universități, cu diferite companii, cu diferite instituții, le cunoaștem deja foarte bine, suntem deja în discuții cu ele de ceva timp. Acestea ne pot ajuta pentru început cu personal care va veni în Belgia pentru pregătire intensivă, pentru o perioadă de șase, opt luni, apoi se vor întoarce acasă, iar noi vom forma în continuare personal”, a arătat reprezentantul ABEE.

Acesta a precizat că, în afara fabricii de baterii și a facilităților privind reciclarea bateriilor pentru mașini electrice, proiectul de investiții de la Galați are în vedere și realizarea unui centru de resurse umane, focusat pe formarea și educarea personalului.

”Trebuie să pregătim oamenii în limba română, pentru a face procedurile cât mai accesibile și a genera un lanț de producție sigur (...) Din acest motiv, colaborarea între Belgia și România este atât de importantă. Acest sistem dual de formare trebuie să se adreseze la nivel european și sunt o mulțime de programe pentru asta”, a mai explicat Noshin Omar.

”Ca profil, fabrica va avea un caracter mixt: va exista un profil foarte specializat, 10-20 la sută, iar restul vor fi operatori, tehnicieni, dar care nu necesită neapărat un nivel supraspecializat de pregătire. Printre altele, avem inclusiv un parteneriat cu Universitatea «Dunărea de Jos» din Galați pentru a pregăti personal pentru viitor. Dar nu doar ingineri, ci și acești operatori și tehnicieni. Deci ne gândim deja la forța de muncă pentru viitor și este unul dintre cele mai importante aspecte ale acestei fabrici”, a mai arătat reprezentantul ABEE.

Evenimentul de lansare a proiectului de investiții a avut loc săptămâna trecută la primăria din localitatea belgiană Ninove, printre oficialităţile de prim-plan, alături de prim-ministrul Belgiei, Alexander de Croo, fiind prezenți directorul general al Comisiei Europene, Joaquim Nunes de Almeida, ministrul român al Economiei, Ştefan Radu Oprea, europarlamentarul gălăţean Dan Nica, primarul Galaţiului, Ionuţ Pucheanu, şi reprezentanți ai companiei ABEE.

Așa după cum ziarul ”Viața liberă” a scris, în exclusivitate, încă din luna martie a.c., în domeniul financiar ABEE beneficiază de consultanța asigurată de compania Deloitte, unul dintre cei mai mari jucători la nivel internațional în ceea ce privește investițiile de capital. Până în prezent, de proiectul ABEE Romvolt de la Galați s-au arătat deja interesate Banca Europeană de Investiții (EIB) și Banca Europeană pentru Reconstrucție și Dezvoltare (BERD). De asemenea, pentru un alt segment de finanțare se negociază în prezent cu un consorțiu de bănci comerciale.

Complementar la fondurile europene puse la dispoziție pentru dezvoltarea noilor tehnologii din domeniul energiei, precum REPower EU, un instrument important constă în subvențiile de stat acordate, desigur, tot cu respectarea cadrului normativ european și național.

În realizarea unității de producție pentru bateriile electrice, compania ABEE se bazează pe parteneriatul cu o serie de companii de anvergură în domeniul tehnologiei. De exemplu, compania japoneză Takenada ar urma să fie responsabilă cu partea de construcții, Hitachi ar urma să furnizeze liniile de producție, iar Siemens ar urma să furnizeze sistemele de automatizări.

Parteneri în derularea afacerilor viitoarei fabrici de baterii electrice de la Galați ar urma să fie companiile auto Ford și Renault/Dacia, iar tehnologiile de stocare vor fi dezvoltate împreună cu firma Prime. Nu în ultimul rând, ABEE Romvolt va colabora și cu centrele universitare și de cercetare în vederea dezvoltării ecosistemului de producere a bateriilor electrice.

În ceea ce privește etapele de derulare a proiectului ABEE Romvolt, potrivit "foii de parcurs" stabilite pentru investiție, până la sfârșitul anului 2024 ar urma să fie obținute toate avizele tehnice și administrative necesare, urmând să se treacă în perioada 2024-2025 la achiziția liniilor de producție și amenajarea spațiilor de producție. Fabrica ar urma să devină în întregime operațională în 2026 – începutul anului 2027. Ulterior, în perioada 2028-2030, ar urma să fie realizată și fabrica de reciclare a bateriilor și echipamentelor electrice cu o capacitate de 50.000 tone/an.

Producerea de baterii, pe întreg lanțul de producție

Fabrica de baterii pentru mașini electrice de la Galați se va dezvolta în timp și va ajunge, secvențial, la capacitatea maximă de 22 GWh, a declarat Noshin Omar, managerul Avesta Battery and Energy Engineering (ABEE).

”Investițiile vor veni din partea unor bănci internaționale, bănci de investiții, care sunt familiarizate cu acest tip de investiții, cu dimensiunea unui astfel de proiect. Vor fi, de asemenea, investitori internaționali, dar o parte din aceste investiții vor veni automat chiar de la furnizorii de echipamente care vor fi implicați în acest proiect. Dar trebuie să mai punctăm un lucru, foarte clar: nu este vorba doar de producerea de baterii. Noi investim într-un lanț întreg de producție care se dezvoltă în jurul acestui proiect. Dacă noi generăm o slujbă, furnizorii noștri vor genera trei slujbe. Acesta este unul dintre punctele forte ale unui astfel de proiect strategic, respectiv acela de a face România competitivă și de a o pune pe hartă ca furnizor pentru piața internă, dar și pentru piața externă”, a explicat managerul ABEE.

 

Citit 20349 ori Ultima modificare Luni, 03 Iulie 2023 21:18