Elevul trebuie învăţat să spună "NU" presiunilor sociale. Şcoala, sub semnul drogurilor, al violenţei şi al nemulţumirilor sindicale

Elevul trebuie învăţat să spună "NU" presiunilor sociale. Şcoala, sub semnul drogurilor, al violenţei şi al nemulţumirilor sindicale
Evaluaţi acest articol
(20 voturi)

Dezbaterea privind starea de fapt din învățământul gălățean la început de an școlar 2023-2024 a acoperit o plajă largă de subiecte, de la tensiunile sindicale și drepturile dascălilor, până la violența în școli și consumul de droguri

Concluzia? Bullying există, violență există, pericolul drogurilor există, presiunea socială asupra copilului este cel mai mare dușman, iar sindicatele așteaptă onorarea promisiunilor din timpul grevei.

Din păcate, inspectorul general școlar, prof. Gina Brînzan, nu a putut onora promisiunea de a ni se alătura, din motive de sănătate, dar Inspectoratul Școlar Județean Galați a fost reprezentat cu succes de inspectorul și purtătorul de cuvânt prof. Adrian Silivestru. Au mai participat prof. Aura Ungureanu, director adjunct al Colegiului Național "Costache Negri" din Galați, prof. Nicoleta Ivan, președintele executiv al SIP Galați, Adrian Andrășescu, președintele Sindicatului Liber "Educația", precum și reprezentantele Inspectoratului de Poliție Județean Galați - comisar-șef Cristina Pană, de la Compartimentul Analiza și Prevenirea Criminalității, și comisar Gabriela Filimon, de la Biroul Siguranța Școlară.

Unui sistem de învățământ funcțional îi trebuie profesori bine pregătiți și corect retribuiți, o bază materială în stare de funcționare, management performant și, desigur, elevi sănătoși, care să fie în siguranță și să se poată concentra la ceea ce au de făcut la școală, cu cât mai puține influențe negative din exterior. Din păcate, la începutul acestui an școlar, așa cum a remarcat în discursul său și președintele Klaus Iohannis, una dintre principalele probleme este și consumul de droguri. Dar nici pericolul unui conflict sindical nu este de ignorat, greva fiind suspendată, la finele anului școlar trecut, sub rezerva îndeplinirii anumitor condiții. Care este situația la Galați, am aflat de la invitații noștri.

⇒INTERVIURI

Sindicatele așteaptă îndeplinirea promisiunilor de la finalul grevei

Cei doi lideri sindicali au declarat că sindicatele dau dovadă de înțelegere, că, momentan, se lucrează la îndeplinirea promisiunilor ce li s-au făcut.

Prof. Adrian Andrășescu: „Așteptăm să vedem ce se întâmplă cu redactarea acelui proiect de lege privind salarizarea în sistemul bugetar, care să intre în vigoare de la 1 ianuarie, și dacă este respectată promisiunea privind salariul profesorului debutant (la nivelul celui mediu brut pe economie), care să fie baza întregii grile de salarizare în învățământ. Știm că sunt preocupări pentru întocmirea acestei legi, ni s-a promis. Președintele Iohannis a declarat că îl va monitoriza foarte atent pe domnul prim-ministru, pentru a pune în aplicare ceea ce a promis în timpul grevei. Sindicatele înțeleg situația dificilă în care se află România acum, referitoare la condițiile pe care le impune UE, nu forțăm, în sensul de a determina Guvernul să greșească, dar așteptăm cu interes acea lege. Era un val de nemulțumire că a încetat greva (deși aceasta nu a încetat pentru că au vrut sindicatele), dar acum, după intrarea în vigoare a creșterii salariale de 25%, oamenii nu mai sunt atât de nemulțumiți. Au speranța că până la urmă se va rezolva totul.”

Prof. Nicoleta Ivan (S.I.P): "Le-a rămas acel sentiment că i-am trădat, la finalul grevei, deși le-am explicat că nu a fost așa. Noi nu am trădat pe nimeni. În luna iulie, când profesorii au luat fluturașii pe iunie, colegii noștri au fost foarte mulțumiți. Luna viitoare urmează acea primă de carieră didactică, Guvernul a promis că banii se vor da la timp, în octombrie. Și au avut loc discuții pe legea salarizării, pe partea de învățământ. Așa că așteptăm, poate, până la începutul lui noiembrie."

Tinerii foarte calificați încă nu vin, dar pleacă directorii

Până una, alta însă, promisiunile privind salariile debutanților nu au încurajat tinerii să intre în sistem, dar există speranțe pentru viitor.

Prof. Adrian Silivestru spune că noua lege va schimba lucrurile: „Acum, se știe foarte clar, tinerii foarte bine pregătiți nu se îndreaptă către învățământ, din cauza nivelului salarizării, dar sperăm ca prin această lege a salarizării unice, crescând salariul profesorului debutant, să vină din ce în ce mai mulți tineri și mai bine pregătiți, pentru că acesta este un impact imediat, adică nu trebuie să treacă foarte mult timp până vedem schimbarea și să vină spre noi cei mai bine pregătiți. La momentul de față, la Galați stăm bine din acest punct de vedere, avem profesori calificați pentru învățământ, iar cei care lucrează în învățământ ca necalificați au, totuși, studii superioare."

Până una, alta, sistemul pierde directori, fiindcă aceștia ajung să fie plătiți mai puțin decât unii dintre colegii lor fără funcție de conducere. Recent, zece directori au demisionat, șase dintre aceștia fiind dintre cei aflați în timpul mandatului obținut prin concurs, potrivit inspectorului școlar Adrian Silivestru: „Din câte știu eu, doi au invocat motive salariale, însă cred că nu doar salariul e important, este vorba și despre volumul de muncă, și pentru că această funcție s-a complicat foarte, foarte mult, atunci oamenii s-au uitat și la fluturaș, și la timpul pe care îl au la dispoziție și au ales după cum au gândit ei. S-au găsit soluții de înlocuire”.

La rândul său, prof. Aura Ungureanu a remarcat că, până la urmă, este o chestiune de responsabilitate asumată și că, într-adevăr, unii colegi au salariu mai mare decât dumneaei, dar că, împreună cu directoarea Colegiului Național „C. Negri”, prof. Andra Ionescu, și-au propus să ducă la îndeplinire mandatul, proiectele și că asta fac.

18 cazuri de bullying la Galați, în anul școlar trecut

Consumul de substanțe interzise în școli sau în zona limitrofă școlilor este un fenomen aflat în atenția autorităților, la fel și bullyingul, și violența în școli. Anul trecut, Biroul Poliției Școlare a întocmit 93 de dosare penale pentru fapte de violență comise în incinta școlii. Întrebarea care se pune este cum prevenim aceste fapte, ce facem împreună, părinți, școală, poliție, comunitate, pentru a controla fenomenul?

Cms. Gabriela Filimon: „În toate unitățile de învățământ în care s-au semnalat acte de violență fizică sau alte fapte de natură penală și nu numai acolo s-au desfășurat activități de prevenire, chiar și în mediul rural. Dincolo de cercetarea penală, mă ocup și de consilierea elevilor și părinților implicați în astfel de acte de violență fizică sau verbală. Acțiunile s-au desfășurat conform graficului, iar acolo unde au fost semnalate cazuri de violență, am avut activități punctuale. Avem o colaborare foarte bună cu ISJ Galați. În anul 2022-2023 s-au înregistrat 18 cazuri de bullying, în școli gimnaziale și o grădiniță. Față de numărul unităților de învățământ din județul Galați, 432, este o cifră relativ mică, așa că nu putem afirma că bullyingul este un fenomen pentru școala gălățeană. Dar este o realitate pe care o combatem prin activități preventive.”

Copiii fac multe dintre fapte din neștiință

Dacă actele de violență sunt evidente și pot fi mai ușor gestionate, consumul de etnobotanice și alte tipuri de substanțe interzise îngrijorează mult comunitatea gălățeană, care simte că nu mai poate garanta siguranța copiilor. Cum reacționăm?

Cms. șef Cristina Pană: „Prevenirea victimizării minorilor este umbrela sub care integrăm toate aspectele astea atât de dinamice şi foarte importante: bullying, ciberbullying, trafic de persoane, pornografie infantilă. Copiii noștri trebuie să fie ajutați de mici să facă față diverselor probleme cu care se pot confrunta. Evident că mergem, noi, polițiștii, post eveniment, în clasa în care s-a petrecut un act de bullying sau un alt tip de agresiune, dar la nivelul Poliției Române există un plan anual de priorități, stabilit după analize şi în funcție de evoluția situaţiei operative la nivel național și local. Prevenirea victimizării minorilor, o prioritate a Poliției Române în fiecare an, vizează patru aspecte: prevenirea disparițiilor sau a plecării voluntare a minorilor, prevenirea agresiunilor de natură sexuală, fapte cu consecințe foarte grave și de care minorul se poate apăra dacă știe niște lucruri, prevenirea traficului și consumului de substanțe psihoactive, precum și prevenirea faptelor din sfera criminalității informatice și a pornografiei infantile. Multe fapte, copiii le fac din neștiință. Ei chiar nu știu că ceea ce fac este faptă de natură penală, e foarte important să îi informăm și să le prezentăm consecințele.

Pentru prevenirea victimizării se fac activități în fiecare școală, ținta noastră este să ajungem să vorbim cu elevii care se pregătesc să împlinească 14 ani, pentru că de la această vârstă începe răspunderea penală. Personal ajung la câteva sute de activități într-un an școlar, colegii mei fac și ei asta, sunt polițiștii de proximitate care încă mai fac activități de informare. De la posturile de poliție, în funcție de situație, polițistul merge și discută, deci eu cred că în fiecare școală din județul Galați a ajuns cel puțin un om în uniformă în anul școlar trecut."

”Nu cred că există școală care să nu aibă camere de luat vederi”

O teamă a părinților, vizavi de consumul de droguri, este aceea că nu știu să recunoască dacă a fumat sau a luat copilul ceva. Pe de altă parte, în școli nu se mai merge pe „pedeapsă”, nu se face nimic fără acordul părinților. Cum combatem, totuși, acest flagel?

Prof. Adrian Silivestru este de părere că „educația se face la confluența celor trei direcții: părinți, societate și școală. Dintre toate acestea, școala este spațiul cel mai sigur. Nu cred că există școală care să nu aibă camere de luat vederi, pază, profesori pe hol, profesor de serviciu, oră de intrat în școală, oră de ieșire din școală. De aceea, aceste fenomene sunt importante. Nu se consumă în școală”.

Cms. șef Cristina Pană a întărit că e important să îi oferim copilului capacitatea de a rezista tentațiilor. „Faptul că există niște date care arată o creștere a consumului de droguri face parte din realitatea zilelor noastre. Eu fac prevenire, dar nu cred în tipul acela de activitate în care doar prezinți consecințele legale și îi spui ce pățește. Eu nu cred că asta oprește un tânăr, dacă își dorește cu adevărat să încerce. Pentru prevenirea consumului de droguri este nevoie de un demers sistematic și Agenția Națională Antidrog are asemenea proiecte. Copilul trebuie să se întâlnească de mai multe ori cu specialiști, cadrul didactic trebuie să fie și el abilitat să implementeze un anumit tip de demers, în care și părintele să fie parte, și prin care elevul, treptat, să-și dezvolte abilități de a rezista presiunilor grupului, de a avea toleranță ridicată la frustrare, o stimă de sine ridicată, să știe și să poată spune <NU> la nevoie. Dacă nu l-am învățat pe copil să spună <NU> de mic, s-ar putea să nu știe să o spună atunci când e nevoie.”

Motivația, au mai precizat specialistele IPJ, se învârte în jurul unor elemente: dorința de a fi validat de anturaj, dorința de distracție (consumul asociat mediului relațional), dorința de a domina, curiozitate sau lipsa de limite în comportament negativ.

Atenție la Lover Boy, o metodă foarte des folosită pentru racolare

Postarea fotografiilor și a filmelor cu copii pe social media, fie că le pun ei, fie că o fac părinții, este un risc, la fel lipsa supravegherii sau a afecțiunii, care duc la vulnerabilitate.

Cms. șef Cristina Pană: „Metoda Lover Boy este foarte des folosită și este foarte ușor de pus în practică la adolescentele vulnerabile, aflate într-o situație în care pot fi convinse foarte ușor. Pericolul social există și pe partea de consum de droguri, foarte mulți influenceri promovează comportamente care nu sunt sănătoase, pe care nu ni le dorim pentru copiii noștri. Și atunci, un părinte trebuie să facă față și acestor presiuni. Această realitate s-ar putea combate cu activități în care persoane care au trecut prin asta și care au avut o experiență traumatizantă să spună cum stau lucrurile”, a mai adăugat doamna comisar, punctând că, uneori, când polițiștii le spun cum să-și facă setările de siguranță, copiii se uită la ei și zic: „Serios?!!!, adică chiar ați venit să ne povestiți despre cum să folosim Instagram sau TikTok”?

Reabilitarea unor școli a modificat programul, iar părinții sunt nemulțumiți

Apropo de siguranța în școală, am avut niște semnale acum referitoare la translatarea unor elevi din clădirea unde învățau în altă parte și, drept consecință, la schimbarea programului de cursuri. Părinții de la Școala Nr. 25, de exemplu, se plâng că sunt clasele a VIII-a care ajung să aibă ore până târziu, la Liceul ”Radu Negru”, unde sunt relocați. La fel, la Colegiul ”Cuza”, unde se învață în schimburi, iar cei care au mai multe ore ajung până la ora 20,00, când, spun părinții, deja este întuneric și e mai greu să îi scoată în siguranță de la ore.

În contextul lipsei de spațiu, prof. Aura Ungureanu a adăugat că și Colegiul „C. Negri” se străduiește să le asigure tuturor elevilor săi spații, fiindcă numărul celor care aleg să studieze aici a crescut, iar sălile de clasă au rămas aceleași. Dar, cu rotația în laboratoare, se reușește până la urmă acoperirea necesităților.

Am întrebat dacă la ISJ s-au primit sesizări referitoare la programul elevilor și care este situația.

Adrian Silivestru: „Nu s-au primit semnale, dar la momentul de față sunt mai multe școli în reabilitare, iar să găsești spații pentru toți acești copii este foarte dificil. Pe lângă faptul că avem multe școli în reabilitare în același timp, sunt și foarte multe întârzieri la lucrări. În acest context, inspectoratul a găsit soluții, prin discuții cu directorii și iată că Liceul <<Radu Negru>> ne-a pus la dispoziție clase, la fel Liceul de Marină. Noi rugăm pe această cale părinții să înțeleagă că e o perioadă mai dificilă, dar îi rog să se uite cum arată școlile care au fost deja reabilitate. În afară de aceste școli care sunt în reabilitare nu prea se mai învață după-amiază. A scăzut și numărul de elevi și se poate învăța într-un singur schimb. Există, într-adevăr în unele școli și această prevedere în care clasele primare trebuie să învețe dimineața. Probabil că, acolo unde nu e spațiu, gimnaziul învață după-amiază. Dar chiar și așa, nu se ajunge până la ora 20,00. Așa cum au reușit și ceilalți directori să comunice cu părinții, așa și la Școala 25, cheia este în comunicare. Voi prelua această problemă și voi vorbi cu doamna director.”

SPOT ON la "Viaţa liberă" - Galaţiul sub reflector este un produs realizat cu sprijinul Express Tv, dezbaterea urmând să fie difuzată pe acest post local, la o dată pe care o vom anunţa ulterior.

Citit 2113 ori Ultima modificare Luni, 13 Noiembrie 2023 00:00

2 comentarii

  • postat de dragos
    Vineri, 22 Septembrie 2023 08:32
    92.86.16.***
    un seminar despre abuzurile profesorilor este neaparat necesar! e plin de cei care abuzeaza de functie si isi bat joc de elevi!
    4
    6
  • postat de Roman
    Joi, 21 Septembrie 2023 23:49
    5.13.222.***
    Elevul trebuie educat atât în familie (părinți, bunici ,frați )școală, societate samd....Ori la noi după 33 de ani de libertate sa inteles greșit totul .Anormalul a devenit normal ,balcanismul ,golaneala ,moravurile samd nu are rost sa le mai enumeram primează.Daca familia vrea faci om .Dacă nu nu.
    0
    10

Nu se mai pot comenta articolele mai vechi de 30 zile.