Proiectele de apă și canalizare derulate în toată țara ar putea intra într-un impas major, odată cu refuzul Comisiei Europene de a aproba rambursările pentru lucrările de reînnoire și extindere a infrastructurii
În momentul de față, sunt blocați 2,258 miliarde euro, deja cheltuiți pe proiecte de apă și canalizare, pe care Comisia Europeană refuză să îi deblocheze, pe motiv că nu trebuia să investim în sistemele mici de alimentare cu apă, dat fiind că acestea nu constituiau o prioritate.
În acest moment, mai puțin de 20% din populația rurală are acces la sisteme de apă și canalizare, motiv pentru care nevoia de finanțare în acest domeniu este imensă: peste 30 de miliarde de euro.
Presiunea se mută pe bugetul național
În principiu, lucrările la rețelele de apă și canalizare se execută după o „rețetă” destul de simplă. Ele se fac de către operatorii de apă/apă uzată, pe banii lor sau ai autorităților locale, după care sumele sunt rambursate de către Comisia Europeană.
„Din decembrie 2023 până în prezent, prin Programul Dezvoltare Durabilă au fost deja lansate apeluri de proiecte de apă şi apă uzată în valoare totală de 2,835 miliarde euro, din care 2,258 miliarde euro din bugetul european, ce vor genera cheltuieli aflate sub riscul de a nu putea fi rambursate de către CE având în vedere neîndeplinirea condiției favorizante. Astfel, în situația menținerii ca neîndeplinite, toate cheltuielile cu implementarea intervențiilor vizate în acest sector vor fi exclusiv în sarcina bugetului de stat. În acest context, presiunea pe bugetul național va fi una foarte mare având în vedere și necesitatea asigurării cofinanțării naționale”, se arată într-un memorandum prezentat în recenta ședință de guvern.
Ce reprezintă condiția favorizantă în sectorul de apă și apă uzată
„În ceea ce privește coordonarea investițiilor în sectorul de apă și apă uzată din toate sursele de finanțare, responsabilitățile sunt fragmentate la nivelul mai multor instituții. Nu există un lider coordonator al domeniului, aspect care, de altfel, a generat întârzieri în elaborarea și asumarea Planului Național de Investiții în Sectorul Apă/Apă Uzată, respectiv a îndeplinirii condiției favorizante. În aceste condiții, este necesară desemnarea unui lider instituțional care să asigure monitorizarea strictă a progreselor și să evalueze rezultatele finanțărilor acordate din varii surse, în baza unei viziuni strategice integrate, precum și separarea responsabilităților între liderul coordonator și toți factorii implicați”, se arată în memorandum.
UE decide regulile
În acord cu prevederile Regulamentului (UE) 2021/1060 al Parlamentului European și al Consiliului de stabilire a dispozițiilor comune privind Fondul European de dezvoltare regional (RDC), în perioada de programare 2021-2027, sectorului apă/apă uzată i se aplică o condiție favorizantă tematică privind existența unei Planificări actualizate pentru investițiile necesare în acest sector, respectiv existența unui plan național de investiții în sectorul apă/apă uzată.
Planul trebuie să cuprindă o evaluare a stadiului actual de aplicare a Directivei 91/271/CEE a Consiliului și a Directivei 98/83/CE a Consiliului, identificarea și planificarea, inclusiv o estimare financiară orientativă, a oricăror investiții publice, o estimare a investițiilor necesare pentru reînnoirea infrastructurilor existente de epurare a apelor uzate și de alimentare cu apă, inclusiv a rețelelor, bazată pe vechimea acestora și pe planuri de amortizare și indicarea unor posibile surse de finanțare publică, atunci când aceasta este necesară pentru completarea veniturilor din taxe de utilizare.
Pentru unii ar putea părea o nouă piedică birocratică marca UE, pentru alții ar putea însemna că cel care plătește dictează regulile, iar Comisia Europeană vrea să se asigure că banii merg acolo unde trebuie. Cert este că CE nu face nicio rambursare aferentă operațiunilor finanțate din bugetul european până când nu este îndeplinită condiția favorizantă aplicabilă sau în momentul în care va constata că nu este menținută îndeplinirea acesteia pe parcursul perioadei de programare.
ANRSC ar putea fi desemnat lider coordonator, dar instituția nu are oameni suficienți
Până acum, grupul de lucru interministerial a eșuat în desemnarea unui lider coordonator pentru Planul Național de Investiții în Sectorul Apă/Apă Uzată. Pe rând, asumarea acestui post a fost declinată de Ministerul Dezvoltării, Ministerul Mediului, Autoritatea Națională de Reglementare pentru Serviciile Comunitare de Utilități Publice (ANRSC), Ministerul Sănătății. Toți și-au motivat refuzul prin lipsa de capacitate administrativă. Într-un final, propunerea autorităților participante a fost ca acest rol să fie preluat de ANRSC, ținând seama de atribuțiile de reglementare, expertiza în domeniu și capacitatea administrativă existentă. Numai că ANRSC este subdimensionat, iar operațiunea de creștere a capacității administrative nu se poate face de pe o zi pe alta. S-a făcut și propunerea de consolidare a regionalizării serviciilor de apă, prin preluarea operatorilor mici de către cei regionali, sau prin fuzionarea celor mari.
„Situația e urâtă rău”
În cel mai optimist scenariu, va dura cel puțin șase luni până când România va reuși să se apropie măcar de respectarea regulilor impuse de Comisia europeană. În cel pesimist, numai Dumnezeu știe cât va dura. „Foarte mulți operatori care au contracte mari de lucrări nu vor putea să le ducă la bun sfârșit. Treaba e urâtă rău”, ne-au declarat surse avizate.
Încă nu este clar cât de „șifonat” va ieși Galațiul din această situație. În ianuarie 2024, directorul general al Apă Canal SA Galați, Aurel Condurache, declara pentru „Viața liberă” că au fost semnate recepții la toate contractele de lucrări pe POIM, mai puțin unul, din cauza problemelor cu care s-a confruntat un constructor. „Proiectul pe care nu l-am terminat este cel de apă și canalizare în localități începând cu Hanu Conachi, Tudor Vladimirescu, Piscu, Independența, Braniștea, Șendreni. În toate trebuie să înființăm rețele de apă și canalizare, extindere a rețelelor de apă acolo unde existau și canalizare peste tot. Contractul are un stadiu de execuție de peste 90% în localitățile respective”, spunea directorul Apă Canal la începutul anului.