Asocierea Tancrad (lider), Arcada Company, Citadina 98, Add Global Design, Primacons Group, Oldroad Construct, Creative Road Design va proiecta și executa lucrările de modernizare a „Drumului Morții” - DN 25, între Galați și Hanu Conachi, făcând legătura cu Autostrada Moldovei. Termenul de realizare este de 36 de luni. Proiectarea ar urma să înceapă în 15 zile, iar execuția - la începutul anului 2026.
Costel Fotea, președintele Consiliului Județean (CJ) Galați, și Radu Măciucă, director executiv al Direcției Tehnice din instituție, au prezentat, într-o conferință de presă, cele mai importante informații despre contractele de finanțare și cele de proiectare și execuție semnate miercuri, 18 iunie, la Ministerul Transporturilor. Este vorba despre modernizarea a 40,2 kilometri din DN 25, între Galați - Movileni - Șendreni - Șerbeștii Vechi - Traian - Braniștea - Independența - Piscu - Vameș - Tudor Vladimirescu - Hanu Conachi (intersecția cu DN 25A).
Așa cum ați putut afla din ziarul „Viața liberă”, proiectul, în valoare totală de peste 1,8 miliarde de lei (aproximativ 370 milioane de euro), este finanțat din fonduri europene prin Programul Transporturi 2021-2027.
De ce este necesară investiția
„Vom reuși să conectăm Galațiul cu Autostrada Moldovei. În momentul de față, CJ lucrează la proiectarea drumului de la Hanu Conachi - Fundeni - Lungoci până la Nănești, astfel încât să legăm Galațiul de Autostrada Moldovei. Fără acest proiect, Galațiul ar fi rămas izolat. Gândiți-vă că Galațiul are vama de la Oancea, are vama de la Giurgiulești, iar la câțiva kilometri este și vama cu Ucraina. Acest drum de conectivitate - așa cum l-am mai și denumit - va face legătura și cu Vama Giurgiulești, granița cu Republica Moldova și Ucraina, și cu Autostrada Moldovei”, a declarat președintele Costel Fotea.
DN25 este supranumit și „Drumul Morții”: sunt peste șase mii de vehicule care circulă zilnic, dintre care 1.200 de camioane. Anual, pe acest drum au loc aproximativ 30 de accidente foarte grave, soldate cu morți sau răniţi grav, fără a mai pune la socoteală sutele de accidente mai ușoare.
Ce lucrări vor fi executate
Potrivit președintelui CJ, drumul va fi lățit la patru benzi și va fi modernizat. Vor fi modernizate 13 poduri și pasaje, vor fi realizate 23 de sensuri giratorii și vor fi relocate conductele de utilități - apă, canalizare, rețea electrică, gaze și fibră optică. Pentru siguranța traficului, se va monta parapet din beton tip „New Jersey”, parapete de siguranță cu dispozitive reflectorizante, sisteme de semnalizare - avertizare, se vor înfiinţa stații de autobuz.
„Avem câteva puncte nevralgice. Unul este legat de podul de la Piscu, care are mari probleme de siguranță și de rezistență. Bineînțeles că mai sunt și alte poduri la care trebuie să intervenim. Între Vameș și Tudor Vladimirescu vom ridica drumul cu un metru și jumătate, pentru a preveni inundațiile pe șosea”, a precizat Costel Fotea.
Un element dificil va fi nodul rutier major de la Hanu Conachi, cu bretele de legătură spre Tecuci, spre Lungoci - Nănești - Focșani și legătura cu Autostrada A7.
Cine pune proiectul în practică
„Nu mai am acea temere legată de constructori, cum am avut-o la Centură. Credeți-mă că stau mai liniștit. Mă bucur că a câștigat acest proiect o asociere de firme mari din Galați, care au experiență și la drumuri, și la poduri. Din acest punct de vedere, nu am emoții. Dar, sperăm ca finanțarea să meargă șnur, așa cum este contractul, să nu fie nicio sincopă”, a ținut să precizeze președintele Costel Fotea.
Așa cum ați putut afla din ziarul „Viața liberă”, pentru acest obiectiv de investiții, CJ a derulat o licitație cu clauză suspensivă. A câștigat contractul singurul ofertant înscris la licitație - asocierea Tancrad (lider), Arcada Company, Citadina 98, Add Global Design, Primacons Group, Oldroad Construct, Creative Road Design. Valoarea contractului de proiectare și execuție este de 1,2 miliarde de lei fără TVA.
Potrivit lui Costel Fotea, în 15 zile de la semnarea contractului de lucrări, asocierea are obligația să constituie garanția de bună execuție. La începutul lunii iulie, CJ va emite ordinul de începere pentru proiectul tehnic, documentație care trebuie finalizată în șase luni.
Autoritățile județene au demarat deja procedura pentru hotărârea de Guvern privind exproprierile necesare realizării acestei investiții. Costel Fotea spune că valoarea exproprierilor este de aproximativ 15 milioane de lei și că e vorba mai mult despre terenuri extravilane, fiind puține case.
Intenția autorităților este ca, la începutul anului 2026, să dea ordinul de începere a lucrărilor, iar constructorul să se poată apuca de treabă, având 30 de luni (doi ani și jumătate) la dispoziție pentru lucrări.
„Garanție sută la sută nu-ți dă nimeni”
Întrebat ce garanții are că vor fi bani pentru acest proiect, Costel Fotea a răspuns: „Garanție de 100 la sută, nimeni nu-ți mai dă în ziua de astăzi. Dar am garanția pentru că partenerul Consiliului Județean este Ministerul Transporturilor, prin Compania Națională de Administrare a Infrastructurii Rutiere (CNAIR). Este un proiect inclus în Masterplanul de Transport și este cuprins în Programul Operațional de Transport pentru a fi finanțat cu fonduri europene. Am, așa, convingerea că vor fi bani pentru proiect”, a spus președintele Consiliului Județean.