Șapte dintre cele mai mari firme gălățene din domeniul construcțiilor, la care se adaugă o serie de subcontractori specializați, s-au asociat pentru a depune o ofertă pentru lucrările prevăzute în cadrul proiectului "Modernizare drumuri existente între Galaţi şi Hanu Conachi - DN 2B şi DN25", în valoare de 1,8 miliarde de lei (371,7 milioane de euro), investiție lansată de Consiliul Județean (CJ) Galați în parteneriat cu Compania Națională de Administrare a Infrastructurii Rutiere (CNAIR).
Indicatorii tehnico-economici ai acestui proiect important pentru infrastructura rutieră a județului Galați (DN 25 este cel mai circulat drum din județ, cu un trafic de aproximativ 6.000 de mașini pe zi - n.r.) au fost aprobați recent printr-o Hotărâre de Guvern, astfel că Ministerul Transporturilor are "undă verde" pentru continuarea procedurilor privind documentația de aprobare a cererii de finanțare, prin Programul Transporturi 2021-2027.
"Proiectul este unul de amploare, unul dintre cele mai mari din regiune, vorbim de modernizarea a nu mai puțin de 40 km de drum, acesta urmând să fie lărgit la patru benzi. Va include modernizarea sau refacerea a 12 poduri și pasaje, realizarea unor sensuri giratorii cu drumurile din localități, precum și realizarea unui important nod rutier în zona Hanu-Conachi, cu bretele de legătură atât spre Teucuci, cât și spre Lungoci - Nănești (drum cuprins și el într-un proiect de modernizare - n.r.) pentru a asigura legătura Galațiului cu Autostrada Moldovei (A7), la Focșani", ne-a explicat președintele CJ Galați, Costel Fotea.
Pentru realizarea documentației tehnice ce a stat la baza inițierii acestui proiect, CJ Galați a încheiat un parteneriat cu CNAIR, în baza studiilor tehnice realizate fiind aprobați de către Guvern indicatorii tehnico-economici ai investiției.
"Din acest moment, Ministerul Transporturilor poate să emită o serie de documente speciale - fișa de finanțare - în baza cărora să încheiem contractul de finanțare. Investiția se va face cu fonduri europene, prin Programul Transporturi. În acest sens, pentru a câștiga timp, am lansat încă din 2024 o licitație cu clauză suspensivă, astfel încât să avem desemnați constructorii, iar în momentul încheierii contractului de finanțare să putem semna imediat și contractul de lucrări", a precizat președintele CJ Galați.
Companii gălățene, în cursa pentru lucrări
Licitația pentru proiectarea și execuția lucrărilor la drumul dintre Galați și Hanu-Conachi a fost lansată în ianuarie 2024. Ea a trecut deja de partea de evaluare, contractul de atribuire urmând să fie semnat în momentul obținerii finanțării, procedură care ar putea dura aproximativ trei luni.
Potrivit datelor disponibile în platforma de achiziții publice SEAP, pentru atribuirea acestui contract a fost depusă o ofertă din partea asocierii Tancrad (lider), Arcada Company, Citadina 98, ADD Global Design SRL, Primacons Group SRL, Oldroad Construct și Creative Road Design.
Licitația, cu o valoare estimată în momentul lansării la 1,1 miliarde de lei (fără TVA), se referă strict la proiectare și execuție lucrări. Până la valoarea finală aprobată de Guvern, de 1,8 miliarde de lei (ce include și TVA), sunt cuprinse și sumele necesare pentru acoperirea costurilor induse de relocarea tuturor rețelelor de utilități de pe traseu, precum și acoperirea costurilor pe care le vor genera o serie de exproprieri.
Alături de cei șapte ofertanți principali din cadrul asocierii, la licitație participă și o serie de subcontractori, 15 în total, specializați pe anumite componente tehnice: servicii de analiză sau consultanță, construcții speciale, activități de arhitectură și inginerie, testări și analiză tehnică, structuri metalice, topometrie etc. În această categorie intră următoarele companii: Infra Plan, Lemacons, Prospect Drill, Avimi Serv, Brave Seventeen Proiect, Quantum Construct, CIS Gaz, Prelchim SRL, Radaria, Romgaz Proiecte Instalații SRL, SC Martel SRL, Nasi SRL, Topometrica Sistem SRL, I.S.P.C.F., Vlamiro Consultanță și Servicii SRL.
Categorii de lucrări
Strict pe partea de infrastructură rutieră, cele mai complicate elemente din punct de vedere tehnic vor fi construirea nodului rutier de la Hanu-Conachi, o lucrare foarte amplă ce include un pod peste calea ferată și legăturile cu celelalte drumuri din zonă, precum și înălțarea cu aproape un metru a drumului dintre Piscu și Vameș, astfel încât să se evite inundarea drumului în perioadele cu precipitații abundente.
Dincolo de partea referitoare strict la infrastructura rutieră, una dintre părțile cele mai dificile incluse în această investiție este cea referitoare la rețelele de utilități. "Ne referim atât la rețelele electrice, cât și la cele de gaz, de fibră optică, de telefonie și de telecomunicații speciale, dar și - foarte important - conducta de aducțiune pentru alimentare cu apă ce vine din Vrancea, o conductă de mari dimensiuni, care este foarte veche și va fi înlocuită și reamplasată. Toate aceste lucrări presupun o serie de firme specializate – trebuie să ai specialiști pe gaz, partea electrică, rețele de apă etc. Și ar mai rămâne partea de exproprieri (estimată la 405.076 mp - n.r.), care însă sperăm să nu ne ridice mari probleme. Este spațiu de lărgire la patru benzi a drumului, iar exproprierile ar cuprinde doar câteva case, în rest fiind vorba doar de mutarea unor garduri şi anexe, dar care, desigur, trebuie realizate", a precizat președintele CJ Galați.
Conform datelor din documentația investiției aprobate de Guvern, lucrările ar urma să se deruleze pe o perioadă de trei ani. Printre beneficiile realizării acestui obiectiv de infrastructură, pe lângă creșterea conectivității și siguranței în traficul rutier din județ, s-ar mai număra crearea de oportunități pentru dezvoltarea mediului de afaceri local și generarea de locuri de muncă, creșterea mobilității economice și sociale, îmbunătățirea condițiilor de viață, parametri superiori ai calității mediului și scăderea poluării.
Date tehnice ale investiției
ArticolConform Notei de Fundamentare a Hotărârii de Guvern pentru aprobarea investițiilor din proiectul "Modernizare drumuri existente între Galaţi şi Hanu Conachi - DN 2B şi DN 25", infrastructura rutieră avută în vedere are următorul traseu: "DN 25 este un drum național care leagă Galațiul de Tecuci. El pornește din Tecuci și se termină în DN 2B în localitatea Șendreni, aproape de Galați. Investiția se continuă pe traseul drumului național DN 2B, între km 125+200 şi km 128+311. Lungimea traseului proiectat este de circa 37,02 km pe sectorul DN 25 și de circa 2,98 km pe DN 2B. Tronsonul de drum existent face parte din rețeaua de drumuri naționale, fiind format din două sectoare ce se desfășoară prin următoarele comune și localități: Hanu Conachi, Fundeni, Tudor Vladimirescu, Piscu, Independența, Braniștea, Șendreni și Vădeni, cuprinzând drumul național DN 25, între km 31+400 - km 33+380 (inclusiv Nod), km 33+380 - km 49+590, km 49+590 - km 68+197, și drumul național DN 2B, între km 125+200 - km 128+311".