Cu valoarea proiectului majorată substanţial, în căutarea unui constructor care să execute lucrările suplimentare care au apărut şi cu o amânare a datei de finalizare, asta ar fi, pe scurt, situaţia viitorului imobil în care gălăţenii îşi vor plăti impozitele şi taxele locale. Este vorba despre fosta clădire a BCR de pe strada Brăilei nr. 35, pe care Primăria Galați a cumpărat-o în anul 2022, plătind 1.300.000 de euro, preț nepurtător de TVA. Şi de atunci a tot cheltuit bani pentru renovarea ei.
Ca un depozit în aer liber de materiale de construcţii, aşa părea, zilele trecute, zona de pe strada Brăilei nr. 35 – şantierul viitorului sediu al Direcției de Taxe și Impozite Locale. Nici măcar afişul de lucrări şi panoul proiectului european care asigură o parte din banii necesari renovării nu se mai zăreau din spatele stivelor de materiale. Oricum, informaţiile pe care le prezintă cele două panouri nu prea mai sunt de actualitate.
La recenta şedinţă extraordinară a Consiliului Local, aleşii au fost de acord cu modificarea proiectului finanțat în cadrul Programului Regional Sud – Est 2021-2027, prin care este renovat imobilul din strada Brăilei nr. 35 şi a cheltuielilor pe care le implică. Astfel, valoarea totală a proiectului „Creșterea eficienței energetice a imobilului din str. Brăilei nr. 35 - Renovare energetică imobil str. Brăilei nr. 35”, a fost modificată la 18.336.508 de lei cu TVA. Contribuţia municipalităţii la proiect va fi de 6.593.741 de lei, reprezentând cheltuielile neeligibile, la care se adaugă şi 234.855 de lei – cofinanțarea de 2 la sută a proiectului.
Pentru a avea o imagine reală, precizăm că, la momentul lansării acestui proiect, valoarea totală era de 14.710.333 de lei, din care valoarea sumei nerambursabile – 11.507.911 lei.
Conform documentelor, actualizarea valorilor din contractul de finanţare europeană a fost impusă de o altă modificare, operată în luna mai a acestui an. Schimbare care a dus şi la prelungirea perioadei de implementare până la 28 august 2026. Acest termen este necesar pentru executarea lucrărilor suplimentare apărute.
Ce s-a întâmplat
„Pe parcursul elaborării proiectului tehnic de execuţie, precum şi a condiţiilor impuse de avizul ISU (Inspectoratul pentru Situaţii de Urgenţă) a apărut necesitatea realizării unor lucrări suplimentare care condiţionează finalizarea obiectivului: instalaţie de detectare, semnalizare şi alarmare la incendiu; instalaţie de detectare, semnalizare, alarmare şi stingere incendiu cu gaz pentru arhive şi spatii tezaur; sistem antiefracţie; instalaţie de control acces; instalaţie de televiziune cu circuit închis; instalaţie de voce-date”, li s-a explicat consilierilor locali.
Licitaţie contestată
Pentru executarea lucrărilor suplimentare, Primăria Galaţi a lansat o licitaţie în luna mai. Valoarea estimată a contractului se ridică la 3.287.602 de lei fără TVA, iar criteriul de atribuire este „preţul cel mai scăzut”. Lucrările suplimentare se referă la instalaţiile electrice şi la cele de detectare, semnalizare şi alarmare la incendiu, şi curenţi slabi.
Conform datelor din portalul achiziţiilor publice, au fost depuse două oferte: Info Service & Computers şi Moviland Met. Moviland este chiar constructorul care execută şi lucrările de renovare propriu-zise.
Licitaţia nu s-a încheiat deoarece procedura de atribuire a fost contestată de primul ofertant, a cărui ofertă a fost considerată de Primărie inacceptabilă. Motivul? Nu a urcat la timp în sistem documentele care demonstrau experienţa în acest tip de lucrări.
Info Service & Computers a cerut Consiliului Naţional de Soluţionare a Contestaţiilor să anuleze raportul procedurii şi actele subsecvente. Iar instituţia i-a dat dreptate şi a dispus reevaluarea ofertei lui.
În timp ce Primăria trebuie să scoată procedura din impas, la renovarea clădirii se lucrează, aşa cum am putut observa zilele trecute.
Ce lucrări sunt în derulare
Reamintim că imobilul de pe strada Brăilei nr. 35 a fost finalizat în anul 1993, are o suprafaţă desfăşurată de 2.940,70 mp și are destinația de birouri. Deoarece în ultimii aici au fost executate doar reparaţii curente, starea tehnică a construcţiei era precară și necesita lucrări de modernizare.
Principalele lucrări executate în cadrul proiectului de renovare cuprind: reabilitarea termică, amenajarea clădirii (refacerea tencuielilor, fațadei, desfacerea straturilor de la acoperișul terasei în vederea realizării termoizolației), înlocuirea tâmplăriei, instalarea unor sisteme alternative de producere a energiei electrice și/sau termice, realizarea de rampe de acces pentru persoanele cu dizabilități, montarea a două lifturi, cu capacitate minimă de 10 persoane, adaptate și pentru persoanele cu dizabilități, precum și lucrări de amenajare exterioară, trotuare şi spaţii verzi.
Așa cum v-am informat, la finele lunii februarie 2024, Primăria Galați a atribuit contractul de proiectare și execuție pentru renovarea energetică a imobilului. Asocierea Moviland Met SRL - Arhideskvision a câștigat licitația "cel mai bun raport calitate - preț", în cazul de față 8.595.200 de lei fără TVA. Lucrările efective au început în februarie 2025 şi ar fi trebuit să se încheie în februarie 2026. Dar termenul se va prelungi până în august 2026...
De ce a cumpărat Primăria acest imobil
Autorităţile au justificat că „spațiile în care își desfășoară activitatea Direcția Impozite, Taxe și alte Venituri Locale nu asigură condiții adecvate pentru asistenţa contribuabililor, încasarea impozitelor și a taxelor precum și condiții adecvate pentru completarea de către contribuabili a formularelor necesare și pentru informare”. Vorbim despre sediile situate la parterul blocurilor: L de pe strada Domnească nr. 13, E4 de pe Brăilei nr. 232, J5 de pe Henri Coandă nr. 8 şi A16, de pe Basarabiei nr. 55. Pe lângă aglomeraţia care se creează la uşa lor în perioadele de vârf, fiind amplasate la parter de bloc, centrele Direcţiei de Impozite au avut parte de inundații, deversări de ape menajere, iar funcţionarii au ajuns la relații tensionate cu locatarii.
Imobilul de pe strada Brăilei nr. 35 cuprinde trei construcții: clădirea principală, cu subsol, parter şi cinci etaje, cu o suprafață construită de 776,70 mp, şi anexele - garajul de 102,80 mp şi centrala termică. Terenul pe care este amplasat imobilul BCR era deja proprietatea municipiului Galaţi.