Cale, hăt!, mai lungă de un an, ar fi primul răspuns la întrebarea din titlu. Numai că durata punerii în funcțiune a pubelelor inteligente constituie doar un aspect colateral al sesizării primite pe adresa redacției. Amplasarea este cea care stârnește nemulțumire.
Un gălățean cu handicap locomotor ne-a semnalat pe adresa redacției că a fost repartizat să ducă gunoiul la o insulă ecologică aflată la o distanță considerabilă de blocul din Micro 16 în care locuiește.
Cetățeanul a transmis Primăriei, în septembrie, o cerere de mutare a locului de colectare la o insulă mai apropiată de blocul său, însoțită de o copie după certificatul de handicap. O lună mai târziu, a primit un document foarte respectuos formulat și plin de informații, dar care nu oferea un răspuns clar la cererea făcută.
Pe scurt, gălățeanul era informat că, la nivelul municipiului Galați, există o strategie de modernizare a tuturor punctelor de colectare a deșeurilor și că Primăria a obținut finanțare prin Planul Național de Redresare și Reziliență pentru înființarea a 336 de insule ecologice digitalizate. Cartelele de acces la aceste pubele sunt alocate unui număr exact de apartamente, pentru a elimina disconfortul olfactiv și supraaglomerarea.
În ceea ce privește arondarea, poziționarea insulei ecologice a fost realizată analizând diminuarea pe cât posibil a potențialului disconfort creat, amplasarea cât mai accesibilă pentru grupul-țintă de cetățeni și accesul autospecialelor de colectare către acestea, având în vedere infrastructura rutieră.
Neajutorat, gălățeanul, ne-a scris rugându-ne să-i dăm un sfat: unde s-ar putea adresa pentru a rezolva problema.
La rândul nostru, ne-am adresat Primăriei Galați, pentru un răspuns punctual la situația semnalată.
Cu această ocazie, am întrebat și noi în ce stadiu se află operațiunea de distribuire a cardurilor de acces la insulele ecologice și când va funcționa acest nou sistem de colectare.
„Toate sesizările sunt analizate și, în limita posibilităților tehnice, rezolvate. Precizăm că repartizarea pe insule se face la nivel de bloc, nu de apartament. Astfel, după implementarea întregului sistem, vom face tot posibilul pentru a răspunde cât mai bine solicitărilor punctuale”, ne-a dat asigurări Primăria.
Potrivit administrației locale, până acum s-au distribuit cartele, ca pachet-pilot, la 115 asociații de proprietari, care dispun de 69 de insule. Cartierele sunt Micro 14, Centru, Siderurgiștilor, Micro 16, Micro 17, Micro 13B, Mazepa I, Țiglina I și II, Aurel Vlaicu.
„Sistemul funcționează deja la insulele la care au fost distribuite cartelele. Estimăm că sistemul va funcționa în totalitate în prima parte a anului 2026”, ne-a mai transmis Compartimentul de presă al Primăriei municipiului Galați.