Aritmetica proprie a FACTURILOR DE UTILITĂȚI. De ce consumul estimat este întotdeauna cu PLUS?

Aritmetica proprie a FACTURILOR DE UTILITĂȚI. De ce consumul estimat este întotdeauna cu PLUS?
Evaluaţi acest articol
(8 voturi)

O cititoare a "Vieţii libere", doamna Ecaterina Ionescu, în vârstă de 82 de ani, a avut neplăcuta surpriză să constate că facturile la energia electrică şi la gaze pe luna ianuarie i-au venit cu nişte sume enorme de plată, bazate pe estimări nerealiste.

Estimările pe care companiile de utilităţi le fac în cazul facturilor clienţilor casnici par de multe ori rupte de realitate, atât de mare este consumul estimat faţă de cel real. Este de parcă aritmetica folosită de furnizori este cu totul alta decât cea a noastră, a oamenilor obişnuiţi. În ani de zile, nu am întâlnit decât foarte puţine cazuri în care consumul estimat de companiile de curent sau de gaze să "se pupe" cu realitatea. De cele mai multe ori, a fost mai mare, iar noi am plătit mai mult decât am consumat. Cu alte cuvinte, noi, clienţii "captivi", împrumutăm gratuit cu bani companiile de utilităţi.

Este şi cazul doamnei Ecaterina Ionescu, din Galaţi. "Am primit în luna ianuarie 2017 o factură enormă de la Engie, de 570 de lei, din care reiese că în perioada 17 decembrie 2016 - 17 ianuarie 2017 am consumat 366 de metri cubi. Numai că eu am lipsit din ţară în perioada 17 decembrie - 5 ianuarie şi indexul pus în factură ca estimat, de 7504 mc, este nereal, întrucât eu am comunicat telefonic indexul real (citit). Mai mult de atât, pe 1 februarie 2017, indexul real a fost 7488, deci după 14 zile (17 ianuarie - 1 februarie) înseamnă că am consumat 7504 - 7488 = minus 16 mc", spune doamna Ionescu, într-o scrisoare trimisă pe adresa Engie.

Ne-am adresat şi noi companiei furnizoare de gaze naturale şi răspunsul oficialilor Engie a venit prompt: "Menţionăm că, în luna ianuarie, indexul autocitit nu a fost înregistrat în baza noastră de date, este posibil ca înregistrarea operaţiunii să nu fi fost finalizată, fapt care nu a permis înregistrarea noului index autocitit. Conform scrisorii transmise clientului în data de 03.02.2017, s-a procedat la stornarea facturii cu indexul estimat şi s-a refăcut factura pe baza indexului autocitit de către client la data de 01.02.2017, cu indexul autocitit 7488. De asemenea, i s-a transmis clientului o convenţie de consum pentru a-şi modifica programul de consum conform nevoilor actuale, astfel încât să poată fi facturat conform programului de consum estimat, în cazul in care nu transmite indexul autocitit. Până în prezent, nu am primit convenţia de consum completată de către client cu un program de consum modificat. Factura lunii februarie 2017 este emisă pentru perioada 18.01.2017-17.02.2017, de la index autocitit 7488, la index autocitit 7611, un consum de 123 mc, respectiv echivalentul a 1.341,315 kWh. Facturile au fost emise în mod corect şi în acord cu legislaţia în vigoare".

În ceea ce priveşte factura de curent pe ianuarie, care include perioada în care doamna a lipsit din ţară, are un total de plată de 199 de lei şi două probleme - spune cititoarea noastră. Pe document apare un index ca citit pe 5 ianuarie, zi în care doamna nu era în localitate şi nici altcineva în locuinţă. Deci, nu a fost citit. În plus, 70 la sută din consumul de noapte este facturat cu preţ de zi şi numai 30 la sută cu preţ de noapte. Electrica Furnizare SA a refuzat să răspundă sesizării noastre, motivând că "are obligaţia de a transmite răspunsul către petent, conform contractului de furnizare şi normelor în vigoare".

Citit 5590 ori Ultima modificare Sâmbătă, 17 Iunie 2023 08:25

Nu se mai pot comenta articolele mai vechi de 30 zile.