Au cerşit lumină timp de şapte zile! Şi numărătoarea continuă...

Au cerşit lumină timp de şapte zile! Şi numărătoarea continuă...
Evaluaţi acest articol
(12 voturi)

Pana de curent care a paralizat aproape trei sferturi din judeţul Galaţi, lăsând zeci de comune fără energie electrică, a fost cea mai mare din ultimii 25 de ani. Aşa s-a spus, aşa o fi. Dar la fel de adevărat este că, aşa cum spunea un comentator de pe forumul "Vieţii libere", ninsoarea din 20 aprilie n-a fost urganul Katrina. Cu toate astea, sute de stâlpi de înaltă, medie şi joasă tensiune au fost puşi la pământ, aşa că nu ai cum să nu te întrebi ce fel de investiţii a mai făcut Electrica în infrastructură. Sau dacă a mai făcut.

În foarte multe dintre documentele companiei, clienţii finali, noi, consumatorii casnici, suntem denumiţi "consumatori captivi". Ei bine, dezastrul ultimelor şapte zile ne-a demonstrat că suntem, într-adevăr, consumatori captivi ai Societăţii de Distribuţie a Energiei Electrice Muntenia Nord.

Că Electrica a fost depăşită de amploarea avariilor produse, asta e clar. Că s-au făcut şi se fac eforturi mari pentru remedierea situaţiei, este la fel de clar. Ceea ce însă a deranjat enorm, în primul rând pe zecile de mii de gălăţeni din comunele, satele şi cătunele care stau fără curent de o săptămână, a fost modul în care s-a intervenit şi, mai ales, comunicarea reală a situaţiei din teren, pe care compania (nu) a făcut-o. A lipsit o estimare realistă de remediere a avariilor, iar când o astfel de estimare oficială a apărut, ea nu a fost respectată. S-a zis că, până miercuri seara, 26 aprilie, întregul judeţ Galaţi urma să fie realimentat. Joi, la ora 9,00, tot Electrica SDEE Muntenia Nord anunţa că încă mai erau zece localităţi fără curent. Localităţi, adică, atenţie!, UAT-uri, pentru că aşa raportează Electrica la avarii - doar comunele, nu şi satele sau cătunele, pentru că altfel cifrele oficiale ar creşte foarte mult.

În comunicatele SDEE Muntenia Nord, s-a menţionat de fiecare dată numărul echipelor de intervenţie (foarte mare) şi faptul că s-a lucrat inclusiv noaptea, la lumina reflectoarelor. S-o fi lucrat şi noaptea, dar nu la intensitatea la care ne aşteptam din comunicate. Şi spun asta oamenii din judeţ, zeci de cititori ai "Vieţii libere" care ne-au sunat la redacţie sau au comentat la articolele noastre, oameni care au aşteptat lumina în aceste zile ca pe venirea lui Mesia. Oameni care, pentru o săptămână, nu au avut lumină, căldură şi apă caldă (cei care şi-au pus centrale, vrând să trăiască mai civilizat), telefoane care s-au descărcat şi televizoare care prindeau doar... praful. Că doar suntem în mileniul trei, ce naiba!

"Cum se uită stâlpii rupţi la ei"

Selectăm doar câteva dintre zecile de mesaje primite telefonic sau pe site, pentru că, dacă ar fi să le menţionăm pe toate, nu ne-ar ajunge un ziar întreg. Iată-le pe cele mai recente, din 26 aprilie, adică ziua în care toţi consumatorii afectaţi urmau să fie realimentaţi.

"Prostii... Şiviţa este în beznă... cel puţin o parte din ea” (Iulian, ora 22,37);

"Este 26 aprilie, ora 22:40, şi se pare că nu toţi consumatorii au fost realimentati cu curent electric până la sfârşitul zilei sau poate dintre acei toţi nu fac parte şi cei care locuiesc pe străzile mărginaşe din comuna Lieşti. Timp de 6 zile am tot auzit minciuni peste minciuni în puţinele comunicate de presă oferite de cei de la SDEE Muntenia Nord. După atâtea zile, conducătorii acestei societăţi nu ştiu ce se întâmplă cu adevărat pe teren. Au lucrat noaptea? Unde? Abia dacă mai vezi câte o maşină de la Electrica că se plimbă pe străzi şi se uită la cele stricate cum se uită stâlpii rupţi la ei" (Speranţa moare ultima);

"La Iveşti, mai sunt străzi fără curent, imposibil să aibă curent zilele acestea pentru că sunt trei stâlpi căzuţi, iar cei de la Electrica nu se fac văzuţi prin zonă" (Irina, ora 21,10);

"La Barcea, la ora 19.30, nu era lumină, aşteptăm de şapte zile să vină cineva să pună patru stâlpi. Vinovată este Electrica, care a dat angajaţii afară şi a mărit salariile celor rămaşi fără a face investiţii" (Adi);

"Nici în Ciureştii Noi nu este lumină. Şi face parte din jud. Galaţi, dar nu e menţionat în lista dată de Electrica" (Miron Jenica, ora 17,55);

"În comuna Tudor Vladimirescu, pe strada Octavian Goga, cablurile electrice rupte sunt pe pământ, nu a venit nimeni nici până azi, 26.04.2017, ora 16.30, şi cei de la Electrica spun că au rezolvat cu avaria. Din comunicat reiese că Tudor Vladimirescu este caz rezolvat.... Bravo, trăiască raportările mincinoase!" (Gica) etc. etc.

Patru zile în beznă, de la un banal fir întrerupt

Şi, în final, mesajul trimis de Gabriela Mitrea, din Tecucelul Sec, comuna Buciumeni: "După vizita echipei de intervenţie din cursul zilei de ieri (26.04.2017, orele 12-15), când efectiv nu au putut depista defectul şi repune sub tensiune postul de transformare şi s-au retras de pe teren, am avut inspiraţia şi am apelat la un fost salariat Electrica, actualmente pensionar, în vârstă de 65 de ani, cu domiciliul în Hânţeşti (Domnul Tomiţă), care, după vizualizarea exterioară a postului de transformare, a identificat cu adevărat cauza reală a nefuncţionării şi a rezolvat problema: în amonte de contor, un banal fir era întrerupt, iar toată operaţia a durat 30 minute. Deci, un om la care profesionalismul, indiferent de vârstă, şi-a spus cuvântul. Jos pălăria! Acest lucru se putea realiza încă din data de 23 aprilie, când comuna Buciumeni a fost realimentată cu energie electrică. La nivel de proceduri de lucru, comunicate, capabilitate tehnică şi operaţională, respectiv imagine publică, stăm foarte bine pe hârtie. În teren, acolo unde intervine partea de execuţie, este mai puţin bine. Exemplu este acesta prin care, timp de 7 zile, aceste 500 familii efectiv am cerşit dreptul de a avea acces la serviciul de furnizare a energiei electrice, ceea ce ne-a lăsat un gust amar. Dacă înţelegem situaţia de forţă majoră (viscol, intemperii), ceea ce s-a întâmplat cu noi, aceşti locuitori din Tecucelul Sec, începând din 23 aprilie, vă incriminează şi nu există înţelegere faţă de maniera intolerabilă a sistemului implementat de dvs. la relaţii cu publicul/ deranjamente/ intervenţii".

Vestea cu adevărat tristă pentru mulţi dintre consumatorii afectaţi vine de-abia acum: chiar dacă vă schimbaţi furnizorul de energie electrică, asta nu înseamnă şi schimbarea operatorului de distribuție. Deci, tot "captivi" la SDEE Muntenia Nord sunteţi!

Vor fi lucrările de remediere incluse în facturi?

Conform unui comunicat remis de Electrica SA, "marea majoritate a lucrărilor de remediere a instalațiilor se încadrează ca lucrări de investiții, în consecință nu vor avea efecte în tarifele de distribuție ale anului viitor".

Precizarea vine după ce Cătălin Stancu, directorul general al Electrica, a făcut anterior un anunţ surprinzător: pagubele cauzate de prăbuşirea a sute de stâlpi, după furtunile de la sfârşitul săptămânii trecute, trebuie recunoscute în facturi. Altfel spus, consumatorii să plătească pagubele, chiar dacă ei au fost cei care au avut de suferit cel mai mult. Dacă e să ne luăm după comunicatul dat ulterior de Electrica, acest lucru nu se va întâmpla. Numai că nimic nu este încă bătut în cuie.

Joi, la ora 15,00, zece unităţi administrativ-teritoriale din judeţul Galaţi erau în continuare nealimentate total sau parţial cu energie electrică, însumând aproximativ 7.900 de consumatori. Din aceştia, 4.134 erau pe medie tensiune, ceilalţi fiind consumatori individuali pe joasă tensiune, afirma SDEE Muntenia Nord, într-un nou comunicat.

Erau mari probleme pe patru linii parţiale, care au până la 40 de stâlpi rupţi şi afectează aproximativ 3.000 de consumatori. Acolo unde situația a impus-o, alimentarea cu energie electrică a fost asigurată prin grupuri electrogene, a mai precizat SDEE Muntenia Nord.

 

Citit 12092 ori Ultima modificare Sâmbătă, 17 Iunie 2023 09:30

Nu se mai pot comenta articolele mai vechi de 30 zile.