* „Dosar România”. „Începeam să lucrăm la o machetă: compuneam tribuna goală, cu florile la bază, apoi fiecare personaj. Cei mai importanți erau, bineînțeles, Ceaușescu și Ceaușeasca. Fie trebuiau să aplaude, fie să fie cu mâna sus. Nu puteam lua imagini din alți ani, trebuia să fie aceeași cravată, aceeași pălărie. Retușorul asambla totul cu precizie milimetrică”, dezvăluie Marilena Crăciun, fost laborant foto la AGERPRES, în documentarul „Fețele dictatorului”, realizat de Iulia Stoian. Îl puteţi viziona luni, 27 octombrie, de la ora 22,00, la TVR 1, în noua ediţie „Dosar România”.
Filmul investighează rețeaua de propagandă, cenzură și retuș care a transformat portretul lui Nicolae Ceaușescu într-un mit vizual. Prin intervenții minuțioase, ridurile dispăreau, expresiile se schimbau, iar persoanele indezirabile politic erau eliminate din imagini. Astfel, dacă imaginile din presa internaţională se observau urme de salivă în colțul gurii sau un tremur al mâinii dictatorului, în presa naţională apărea un portret ultra-cosmetizat, redesenat: „Ceaușescu cel veșnic tânăr”. „La secretariatul de redacție începea retușul. Se schimbau părți ale corpului. Se spunea: «Ne trebuie capul Tovarășei, cel actual nu mai e destul de tânăr». Și se lucra până târziu în noapte ca imaginea să pară perfectă”, își amintește jurnalistul Ion Cristoiu.
În faţa unei asemenea „industrii” filtrele şi „fotoşopul” actual par joacă de copii...

