Gara uitată a Galațiului, gata să se prăbușească în orice moment. În așteptarea unui "viitor program" de reabilitare (FOTO)
Foto: Marian Calestru

Gara uitată a Galațiului, gata să se prăbușească în orice moment. În așteptarea unui "viitor program" de reabilitare (FOTO)
Evaluaţi acest articol
(27 voturi)

Este, practic, a doua gară a Galațiului. Aici urcă sau coboară gălățenii care vor să evite să traverseze tot orașul și pentru care Gara CFR cea "mare" este prea departe de casă. Tot aici ajung, de exemplu, și pasagerii trenului Iași - Mangalia, care trece prin Barboși și face legătura cu Litoralul, noaptea, pe răcoare. Cu toate astea, Gara Barboși pare să fi fost uitată de cei de la CFR. Totul arată dezolant, vechi, gata să cadă și nici nu are șanse să fie modernizat sau măcar reabilitat prea curând.

Gara principală a Galațiului, cea de la capătul străzii... Gării, deși nu se prezintă senzațional, arată totuși că s-a lucrat la ea în ultimii ani. Interiorul este decent, exteriorul, la fel (exceptând culoarea nefericită), s-au amenajat peroanele și pasarelele de trecere între linii.

În schimb, Gara Barboși, situată în partea cealaltă a orașului, la intrarea dinspre Tecuci, arată ca acum 30 de ani, ba chiar mai rău. "Arată sinistru, dar, într-un fel, ne-am obișnuit. Nici nu mă aștept să se schimbe ceva prea curând", ne-a spus unul dintre puținii călători întâlniți marți, la orele prânzului.

Pereții clădirii sunt coșcoviți, cu tencuiala gata să cadă și plini de crăpături, scaunele din plastic sunt vechi și puține, geamurile de lemn nu mai sunt funcționale sau nu există. Pe căldura asta, nu ai cum să ratezi toaletele, la care reprezentanții CFR SA spun că s-au efectuat lucrări parțiale în ultimii doi ani. Chiar dacă nu le vezi, le simți imediat, din cauza mirosului. Iar când le și vezi, ajungi să-ți pară rău. Arată dezastruos, părăsite, fără minime condiții de igienă. Se vede urât, miroase urât!

Cald este și în sala de așteptare, nu există aer condiționat și nici alte "utilități". Doar un aparat de cafea, câteva ghișee și multe-multe afișe. Afară, pe peron, dale crăpate, care ți se mișcă sub picioare.

Ceasul-donație, rămas fără limbi

Ca să ne facem încă o idee despre cât de buni administratori suntem, pe fațada gării este zidit un ceas cu numele francezului Paul Garnier (1810- 1869). Cunoscut ca fiind unul dintre cei pricepuți și talentați maeștri ceasornicari ai timpului său, Garnier a furnizat ceasuri de cale ferată tuturor gărilor din Franța, dar și multora din alte țări, printre care, iată, și celei din Barboși, România. Ei bine, nu numai că ceasul respectiv nu mai funcționează, dar nici măcar nu mai are limbi.

Se analizează includerea gării într-un viitor program de reabilitare

Am încercat să aflăm de la compania CFR SA, proprietarul gării, dacă și când are în vedere lucrări la gara Barboși. Răspunsul nu este prea îmbucurător: "În perioada 2019-2020, în cadrul contractului de lucrări de intervenții accidentale la clădiri și instalații, derulat de SRCF Galați (sursa de finanțare - fonduri proprii), s-au realizat lucrări reparații/ întreținere în stația CF Barboși, astfel: - lucrări la acoperiș și la sistemul de colectare ape pluviale (revizuirea/ rostuirea pe suprafețele deteriorate, revizuirea învelitorii din țiglă prin repoziționarea țiglelor și rostuirea lor, precum și revizuirea coamelor prin repoziționare, completare cu materiale similare și rostuirea lor, înlocuirea jgheaburilor, înlocuirea/ repararea pe anumite porțiuni a burlanelor existente); - lucrări parțiale la grupul sanitar, respectiv: refacerea zidăriei la pereții degradați şi la paravanele de acces, tencuieli, zugrăveli interioare și exterioare la pereți și la paravanele de acces, reparații pardoseală beton etc.

Având în vedere vechimea și starea actuală a clădirii de călători din stația CF Barboși, vom analiza includerea acesteia într-un viitor program de reabilitare/ modernizare, cu sursă de finanțare din fonduri europene. Menționăm faptul că, în cadrul actualului program de modernizare stații CF, pe raza SRCF Galați este în derulare proiectul de elaborare a studiului de fezabilitate pentru şase stații CF: Râmnicu Sărat, Mărăşeşti și Comăneşti, gări monument istoric, Făurei și Adjud, noduri feroviare, și Tecuci. Menționăm faptul că, în funcție de alocațiile bugetare, SRCF Galați va continua să desfășoare lucrări punctuale de intervenții, astfel încât să se asigure condiții optime de funcționare în stația Barboși", se afirmă în răspunsul CFR SA remis "Vieții libere".

Citit 10094 ori Ultima modificare Joi, 15 Iulie 2021 19:51

Nu se mai pot comenta articolele mai vechi de 30 zile.