O pilotină maritimă donată de statul francez va întări flotila Administrației Fluviale a Dunării de Jos (AFDJ) Galați ce deservește Canalul Sulina.
Excelența Sa, dna Laurence Auer, ambasadoarea Franței în România, a fost prezentă luni, 3 aprilie, la Galați, pentru ceremonia de semnare a actelor de predare - primire a navei și pentru discutarea viitoarelor proiecte de colaborare româno-franceze.
După ce a înfruntat timp de 20 ani Marea Mediterană, deservind administrația portului din Marsilia, pilotina franceză va da piept și cu Marea Neagră și apele Dunării, într-un moment în care Canalul Sulina a devenit, pe fondul războiului din Ucraina, parte a unuia dintre principalele "coridoare de solidaritate" ce permit exporturile de cereale din țara vecină.
Ambarcațiunea face parte dintr-un proiect mai amplu, parte a parteneriatului strategic dintre Franța și România, inclusiv în domeniul navigației. În cadrul acestui parteneriat, în luna septembrie 2022 a fost semnat un acord în urma căruia AFDJ Galați a beneficiat de asistența statului francez în demersurile de îmbunătățire a navigabilității pe Canalul Sulina și creșterea capacității de mărfuri transportate.
Excelența Sa, doamna Laurence Auer, a ținut să salute "cooperarea excelentă cu Ministerul Transporturilor și cu AFDJ Galați, care a permis realizarea de progrese reale în ceea ce privește consolidarea traficului pe Canalul Sulina". "Acest demers se înscrie în contextul războiului din Ucraina și are o dimensiune europeană, într-un act de solidaritate cu Ucraina, dar și cu România. El vizează eficiența și complementaritatea cu acțiunile Comisiei Europene", a precizat doamna ambasador.
La rândul său, secretarul de stat în Ministerul Transporturilor și Infrastructurii, Ionel Scrioșteanu, a ținut să salute colaborarea cu Franța în domeniul managementului Canalului Sulina, atât în ceea ce privește siguranța navigației, cât și creșterea traficului de mărfuri. "Creșterea traficului de mărfuri și siguranța pe Canalul Sulina înseamnă piloți mai mulți, dar și rapiditatea de deplasare a acestora. Luna trecută am avut cel mai mare volum de trafic înregistrat vreodată pe Canalul Sulina - 408 nave! Prin noul proiect de management al Canalului Sulina, prin noul proiect de semnalizare, prin această pilotină primită de la statul francez, dar și cu noile nave și pilotine din cadrul proiectului "PRIMUS", până în toamnă vrem să creștem capacitatea și mai mult, cu 60 la sută peste ce s-a înregistrat luna trecută", a precizat secretarul de stat.
La rândul său, directorul comercial al AFDJ Galați, Sorin Creţu, a precizat că, deși are 20 de ani de serviciu, pilotina primită de la statul francez se află în condiții bune de funcționare, un avantaj al ei fiind construcția simplă și fiabilă, ce nu implică foarte multe componente electronice. "Noi am mai avut nave de acest tip și mă refer aici la simplitatea în exploatare, iar colegii mei le-au folosit în condiții foarte bune. Nava a fost radiată din evidențele statului francez și urmează ca, în aproximativ o lună, o lună și jumătate, să fie înmatriculată în România și să poată fi folosită", a explicat directorul comercial al AFDJ Galați.
În prezent, la Sulina, AFDJ Galați dispune de două pilotine, astfel că, în scurt timp, va avea trei nave capabile să transporte piloții la navele care vin sau ies în Marea Neagră.