Gălăţenii, răpuşi în trafic de viteză şi neatenţie

Gălăţenii, răpuşi în trafic de viteză şi neatenţie
Evaluaţi acest articol
(16 voturi)

Statistic, numărul evenimentelor rutiere soldate cu victime produse pe raza judeţului Galaţi în 2018 a fost de 650. Mai mult de o treime dintre acestea au fost grave, soldate cu peste 50 de morţi şi sute de răniţi. Pietonii şi şoferii sunt consideraţi, deopotrivă, responsabili de poveştile negre care se scriu, zilnic, pe şoselele din judeţ.

Inconştienţa în trafic a crescut, în ultimii ani, direct proporţional cu numărul de maşini, dar şi de şoferi fabricaţi "la apelul bocancilor". Indiferent că sunt străzi sau drumuri naţionale, arterele gălăţene sunt martore zilnice ale evenimentelor rutiere. Din păcate, o parte semnificativă a acestora se soldează cu victime omeneşti, vinovate sau nu de producerea accidentelor, sute de persoane rămânând marcate pe viaţă sau decedând în urma unei fracţiuni de secundă de inconştienţă.

Pe parcursul anului tercut, 54 de oamneni au murit pe drumurile din Galaţi şi 284 au fost serios rănite, în urma a ceea ce poliţiştii numesc "accidente grave". Mult mai mulţi au fost însă cei intraţi în categoria răniţilor uşor, 510 persoane, care au scăpat cu traumatisme minore din aproape 400 de accidente.

Dincolo de cifre, îngrijorătoare rămân cauzele care determină, perpetuu, astfel de evenimente şi care par imposibil de stârpit cu zecile de mii de amenzi aplicate de filtrele de poliţie celor care, încălcând legea, dau semne clare că sunt pericole în trafic. Vina pietonilor, viteza, neacordarea priorităţii vehiculelor, vina bicicliştilor şi neacordarea de prioritate pietonilor este ordinea stabilită de anchetatorii care au analizat, de-a lungul anului trecut, cauzele predominante ale tragediilor pe şoselele din Galaţi.

DN 25, şoseaua morţii

Drumul care leagă Galaţiul de Tecuci îşi păstrează nefericita denumire, rămânând lider în topul arterelor cu cele mai violente accidente de circulaţie. Datorită specificului arterei, care străbate o zonă cu distanţe destul de mari între localităţi, mulţi şoferi sunt tentaţi să calce pedala de acceleraţie prea mult ori să facă depăşiri care trec de limita riscului rezonabil.

În astfel de condiţii s-a produs, de altfel, şi cel mai grav accident al anului trecut. Pe 9 aprilie, dincolo de Şendreni, maşina condusă de preotul Florin Şerbu, de la Independenţa, în care se mai aflau socrii acestuia, soţia şi fiica sa, a lovit frontal o altă maşină. Anchetatorii au stabilit că slujitorul Bisericii a vrut să facă o depăşire şi, pe contrasens, nu s-a mai putut redresa, provocând un impact frontal după ce acroşat, în prealabil, o altă maşină. Trei persoane au murit, printre care şi socrii preotului, iar alte şapte au fost grav rănite, printre cei ajunşi la spital aflându-se şi trei copii. Preotul Florin Şerbu a fost acuzat de ucidere din culpă şi vătămare corporală din culpă. Ancheta este încă în desfăşurare.

DN 25 a fost drumul naţional pe care, în 2018, au avut loc cele mai multe accidente rutiere grave, în număr de 15. În urma acestora au murit şapte persoane, iar alte 24 au fost rănite.

Pietonii, pericolul de pe DN 26

Mersul pe jos poate ucide atunci când este dublat de inconştienţă. Traversarea neregulamentară, neechiparea corespunzătoare în condiţiile în care iluminatul public nu este unul tocmai la standarde optime sau lipseşte cu desăvârşire ori deplasarea pe carosabil s-au dovedit fatale în rânduri repetate pe şoseaua care leagă Galaţiul de Tg. Bujor.

Relevante sunt accidente rutiere soldate cu moartea unor pietoni petrecute, spre exemplu, la interval de câteva săptămâni, în toamna lui 2018. Un localnic de 48 de ani, din Şiviţa, murea în octombrie, după ce a fost lovit de maşina condusă de un tânăr de numai 19 ani. Potrivit concluziilor anchetei, pietonul se deplasa pe marginea carosabilului DN 26, între Şiviţa şi Tuluceşti, nu ar fi fost observat de conducătorul auto, pe fondul vizibilităţii reduse, şi a fost lovit în plin. Câteva săptămâni mai târziu, tot la Şiviţa, un bărbat tot de 48 de ani a plătit cu viaţa faptul că mergea pe carosabil. Aflat sub influenţa alcoolului, bărbatul a nimerit în calea unei maşini conduse de un bărbat de 36 de ani, care se îndrepta spre Galaţi. Impactul l-a ucis pe loc pe localnicul imprudent.

Şosele-capcană

Este o categorie unde se pot încadra DN 24D şi DJ 251. Mai puţin înroşite de accidente grave, cel puţin anul trecut, şi aceste artere s-au arătat periculoase în momentul în care neatenţia la volan, posibil combinată cu viteza, şi-a făcut apariţia. Elocvent este un accident petrecut pe DN 24D, între Cuca şi Băleni, provocat de un şpfer de 22 de ani, care, după ce a intrat pe contrasens, a lovit frontal o altă maşină. Un pasager în vârstă de 50 de ani, aflat în maşina sa, a murit pe loc, iar el şi cu şoferiţa aflată la volanul maşinii care circula regulamentar, au fost răniţi. "Bonus" pentru neatenţie şi viteză, şoferul vinovat se afla şi sub influenţa alcoolului.

Nici drumul care duce spre Pechea nu este unul de pe care pericolele să lipsească, chiar dacă este drum judeţean şi, pe alocuri, starea carosabilului ar trebui să îi îndemne pe şoferi să circule mai cu atenţie. În august 2018, un şofer de aproape 70 de ani a pierdut controlul volanului între Schela şi Slobozia Conachi, iar maşina a intrat pe contrasens, unde a lovit frontal un alt autoturoism. Primul autoturism a zburat de pe carosabil, aterizând pe terenul viran aflat la o diferenţă de nivel substanţială faţă de şosea. Impactul i-a fost fatal soţiei conducătorului auto, femeia, în vârstă de 66 de ani, pierzându-şi pe loc viaţa. Fiica lor, de 44 de ani, a fost rănită grav.

Legea hazardului, în Galaţi

Teribilismul în trafic, soldat cu tragedii, nu mai cunoaşte o regulă în municipiul Galaţi, de la străzile periferice la centrul oraşului, toate arterele fiind predispuse să devină scene ale unor evenimente grave. Conform statisticilor, strada Brăilei conduce în topul artelelor cu cele mai multe accidente rutiere în 2018, aici înregistrându-se 32 de evenimente. Este urmată de proaspăt reabilitata stradă Traian, unde au avut loc 30 de accidente, îndeosebi pe fondul neacordării de prioritate între vehicule. Cel mai grave evenimente nu s-au petrecut însă pe aceste artere, Drumul de Centură şi chiar strada Domnească fiind martorele unor astfel de episoade, cauzate fie de viteză, fie de neatenţie. În septembrie, un tânăr de 20 de ani îşi pierdea viaţa după ce maşina pe care o conducea s-a lovit de un stâlp de iluminat, chiar lângă Grădina Publică. Impactul deosebit de violent, fatal pentru tânărul şofer, indica o posibilă viteză excesivă, dar şi lipsa de experienţă a celui aflat la volan, care nu a mai putut redresa autotuturismul cu care se deplasa dinspre Statuie către Campusul studenţesc. Trei luni mai târziu, în decembrie, Drumul de Centură devenea scena unui accident parcă desprins din filmele de acţiune. Un bărbat de 55 de ani, care a travesat pe un marcaj pietonal, a fost lovit nu de una, ci de două maşini, pe benzi diferite. Pietonul nu a avut nicio şansă în faţa impactului cu maşinile ai căror şoferi nu au încetinit pentru a acorda prioritate în zona destinată traversării pietonilor, aşa cum scrie la lege.

Efectele pericolelor în trafic

650 de accidente rutiere înseamnă tot atâtea dosare penale pentru vătămare corporală din culpă, iar acolo unde au fost decese, pentru ucidere din culpă. O cifră enormă, care presupune, pentru supravieţuitori, suferinţă şi chin pentru a se reface, pentru sistemul medical cheltuieli necesare îngrijirii, iar pentru anchetatori, sute de ore de muncă destinate soluţionării cauzelor. Înseamnă tot atâtea sute de procese care vor aglomera instanţele de judecată, şi aşa sufocate. În acest timp, pe străzi, filtrele rutiere contabilizează în continuare, săptămânal, sute, dacă nu chiar mii de abateri, cele mai frecvent constatate fiind chiar cele care generează cele mai grave accidente. Numai în 2018, poliţiştii rutieri au dat peste 43.000 de amenzi şi au reţinut aproape 4.200 de permise. Cele mai multe sancţiuni au ajuns, paradoxal, în buzunarele şoferilor vitezomani şi ale pietonilor inconştienţi. Numărul total al şoferilor beţi, care conduceau fără carnet sau care au fugit de la locul accidentului, deveniţi subiecte de dosare penale, a ajuns la 438.

Radarul, principala formă de prevenire

Viteza este una dntre principalele cauze ale accidentelor rutiere şi totodată una dintre cele mai amendate abateri în traficul gălăţean. Pe parcursul anului 2018, poliţiştii de la circulaţie şi-au intensificat acţiunile cu autospecialele dotate cu radar, mai ales în condiţiile în care, în vară, au primit şi două radare de tip pistol. Unul a fost alocat penru depistarea vitezomanilor îndeosebi pe raza municipiului Galaţi, iar celălalt a fost alocat misiunilor de patrulare pe DN 25, şoseaua unde se înregistrează cele mai multe depăşiri ale regimului de viteză. Odată cu noile echipamente, poliţiştii au primit şi o serie de restricţii în ceea ce priveşte "pânda" şoferilor care încalcă legea. Nu mai au voie să stea cu maşinile ascunse în locuri lipsite de vizibilitate şi nici să folosească maşini civile, toate autospecialele dotate cu radar trebuind să fie inscripţionate cu însemnele Poliţiei Române. În plus, pistoalele-radar nu pot fi folosite la o distanţă mai mare de zece metri de maşina de poliţie.

Citit 5249 ori Ultima modificare Duminică, 10 Februarie 2019 22:09

Nu se mai pot comenta articolele mai vechi de 30 zile.