Tot ce trebuie să știți despre cardurile de energie

Tot ce trebuie să știți despre cardurile de energie
Evaluaţi acest articol
(3 voturi)

În acest an, Ministerul Investițiilor și Proiectelor Europene (MIPE) le oferă românilor vulnerabili, din fonduri europene, sprijin pentru plata facturilor la energie, constând într-o sumă de 1.400 de lei, defalcată în două tranșe egale, în valoare de 700 de lei fiecare. Cardurile pentru încasarea ajutoarelor vor fi distribuite de Poșta Română, iar listele cu beneficiari vor fi întocmite de Ministerul Muncii și Solidarității Sociale.

Cardurile vor fi distribuite în perioada 1-28 februarie 2023, iar plățile se vor putea face începând de la 1 martie 2023. Cei care își păstrează calitatea de beneficiari vor putea utiliza cardul și pentru tranșa a doua, începând cu luna septembrie. În perioada 1-30 septembrie 2023, cei care devin între timp eligibili vor primi cardul pentru a putea utiliza tranșa a doua.

Iată cele mai importante detalii despre cardurile de energie, conform unui ghid întocmit de MIPE.

Ce este și cum se utilizează

Ajutorul are forma unui card emis pe suport de hârtie, cu care se pot plăti facturi de energie, total sau parțial. Se pot plăti următoarele produse sau servicii: electricitate, gaz, energie termică în sistem centralizat de termoficare, butelie, lemn de foc, păcură, peleți și alte materiale de încălzire.

Se pot achita facturi curente sau restante, doar pentru locul de consum de la domiciliul beneficiarului. Cu un card se pot face mai multe plăți, către mai mulți furnizori, până la epuizarea sumei. Plățile se fac prin mandat poștal. Nu se pot efectua mai mult de opt plăți/loc de consum pe durata programului de sprijin.

Ajutorul nu se consideră venit și nu afectează venitul minim garantat, alocația pentru susținerea familiei și nici statutul consumatorului vulnerabil de energie.

Sumele alocate celor două tranșe nu pot fi preschimbate în bani și nu pot fi folosite pentru plăți prin mandat poștal către alte destinații decât plata facturilor de energie.

Cine sunt beneficiarii

De ajutorul de 1.400 de lei pentru plata facturilor la energie beneficiază pensionarii de peste 60 de ani cu pensii mai mici de 2.000 de lei, pensionarii de invaliditate cu pensie mai mică de 2.000 de lei, persoanele cu handicap grav, accentuat sau mediu cu venit lunar sub 2.000 de lei, familiile cu alocație de susținere și familiile sau persoanele singure cu ajutor social, indiferent de venit.

Persoanele care se încadrează în mai multe categorii vor beneficia de sprijin o singură dată.

La nivelul unui loc de consum, venitul net per coabitant nu trebuie să depășească 2.000 de lei. Dacă la un loc de consum domiciliază mai mulți beneficiari, sprijinul se acordă o singură dată per loc de consum. Pe card vor fi scrise numele tuturor beneficiarilor care au aceeași adresă de domiciliu.

Factura poate să fie pe alt nume decât cel al beneficiarului care locuiește la adresă. Adresa locului de consum trebuie să coincidă cu domiciliul beneficiarului (sau domiciliul declarat al acestuia).

Potențialii beneficiari vor fi înștiințați dacă s‑au descoperit situații care îi fac neeligibili. În acest caz, ei pot suna la 031.9966, numărul de call center creat de Poștă, unde vor primi informații suplimentare și vor fi îndrumați, dacă situația poate fi corectată.

În situația în care la un loc de consum sunt luate în calcul veniturile unei persoane care nu mai locuiește acolo (dar figurează așa în acte) și nici nu se poate face radierea acestor colocatari de la adresa de domiciliu, potențialul beneficiar poate să solicite o anchetă socială la primărie, care să stabilească numărul și persoanele care locuiesc în fapt la locul de consum. Rezultatul se transmite la Poștă, iar ulterior se actualizează lista.

Cardurile de energie, valabile doar în 2023

1 ianuarie 2024 este data când toate cardurile își încetează valabilitatea, indiferent de sumele rămase neutilizate. Cardurile alocate ambelor tranșe se pot folosi până la 31 decembrie 2023 inclusiv. Sprijinul nu poate fi utilizat în afara termenului de valabilitate prevăzut.

Fără numerar, vânzare ori donare

Nu se poate retrage numerar de pe aceste carduri, scopul lor exclusiv fiind achitarea facturilor la energie. Cardul nu poate fi vândut ori donat. Orice încercare de vânzare anulează cardul și atrage o amendă contravențională între 42.000 şi 60.000 de lei.

Plata altor produse sau servicii decât cele pentru care este destinat cardul se pedepsește cu amendă contravențională între 4.500 şi 6.000 de lei.

Plata facturilor, prin mandat, la poștaș sau la oficiul poștal

Conform precizărilor Poștei Române, facturile pot fi plătite direct la poștaș sau la oficiul poștal, folosind cardul de energie. Sunt doar doi pași simpli de urmat. Primul este să completați suma plătită prin mandat poștal, în contul furnizorului de energie sau al asociației de proprietari/locatari. Al doilea pas este să primiți dovada plății pe care este scrisă suma rămasă, valoarea plății ori plăților efectuate și furnizorul/furnizorii către care ați făcut plățile.

Ca să plătiți o factură prin cardul de energie, este nevoie de: cardul de energie primit prin poștă; actul de identitate; factura curentă/ restantă; alt document justificativ (înștiințare de plată din partea furnizorului); certificatul de validare a datoriei de la asociația de proprietari/locatari (numai în cazul în care domiciliul beneficiarului este la bloc și are datorii la asociație).

Certificatul de validare a datoriei

Este un document emis de asociația de proprietari/locatari, pentru a certifica datoria curentă sau restantă a beneficiarului de sprijin față de asociația de proprietari/locatari, rezultată din furnizarea de energie termică în sistem centralizat.

Certificatele de validare a datoriilor se emit în două exemplare, din care un exemplar se păstrează la asociația de proprietari/locatari emitentă, iar cel de-al doilea exemplar se păstrează la Poșta Română, atunci când se face plata.

 

Citit 1536 ori Ultima modificare Joi, 26 Ianuarie 2023 23:20

Nu se mai pot comenta articolele mai vechi de 30 zile.