Mai fierbinte și mai sufocantă decât afară este, adesea, temperatura în mijloacele de transport noi. Spre furia călătorilor, care s-ar aștepta să circule civilizat, în răcoarea plăcută a aerului condiționat. De cele mai multe ori, șoferul este cel apostrofat pentru că "nu dă drumul la instalația de climatizare". Și nu de puține ori se alege cu vorbe grele și înjurături. Liderul Sindicatului Șoferilor Liberi din Transurb, Gicu Pastia, a ținut să ne transmită că nu șoferii sunt vinovați de lipsa aerului condiționat, ci problemele tehnice cărora nu li s-a găsit rezolvarea, în ciuda eforturilor făcute de echipa de mentenanță.
O saună uscată pe roți, așa s-a dovedit a fi troleibuzul cu care luni, 21 august, în jurul orei 16,45, am încercat să ajung la Parcul "Carol". Aerul era mai dogoritor decât l-am simțit cât am așteptat în stație. Geamurile deschise nu aveau niciun efect de răcorire, iar călătorii se simțeau ca într-o etuvă. Am coborât după numai două stații, iar în troleibuzul următor aerul condiționat era mai mult iluzie decât realitate. Dogoritoare a fost şi călătoria de miercuri seara, cu un autobuz hibrid de pe linia 105, care circula cu toate geamurile deschise, aşa cum se vede şi în imagine.
Pentru gălățenii dependenți de transportul public devine, din păcate, o realitate constantă: să aștepte în mod special un autobuz nou, pentru a se bucura de normalitatea aerului condiționat, și să călătorească în aceleași condiții oferite de mijloacele de transport vechi.
"Șoferii nu au nicio vină"
De cele mai multe ori, șoferul este găsit vinovat de nefuncționarea aerului condiționat. Tocmai pentru că sunt, pe nedrept, certați și înjurați, liderul sindical Gicu Pastia a dorit să ne explice care este, de fapt, situația: "Avem probleme tehnice cu aerul condiționat". Potrivit liderului sindical, atunci când temperatura ambientală depășește 27 de grade, comanda pentru aerul condiționat dă eroare, în unele autobuze. "Undeva pe la 11,00 dimineața, se termină «programul» la aerul condiționat și toată lumea se descarcă pe șofer. Șoferii nu au nicio vină! Dacă noi, sindicatul, am afla că un șofer nu dă drumul la aer pe motiv că suferă de spondiloză ori alte afecțiuni, în secunda doi am cere să fie dat pe un mijloc de transport din cele vechi, care nu are sistem de climatizare. Dar nu e cazul! Nu se pune problema că șoferul nu dă drumul la aerul condiționat sau că stabilește el temperatura. Șoferul poate să regleze temperatura doar în cabină la el, nu în salonul mijlocului de transport. Și la troleibuze situația diferă, la unele se simte aerul condiționat mai tare, la altele mai încet. Nu există sistem de reglaj, ca șoferul să dea aerul mai puternic sau mai slab. Aerul condiționat îl pornești în salonul mijlocului de transport sau îl oprești", ne-a explicat liderul sindical.
Eforturi fără rezultat
În momentul în care sistemul de climatizare are probleme sau nu mai funcționează deloc, conducătorul auto repartizat pe mijlocul de transport în cauză este obligat să anunțe dispeceratul, pentru retragerea de pe traseu și înlocuirea cu un alt mijloc de transport, perfect funcțional. "Numai că, în anumite momente ale zilei, în special la orele de vârf, se întâmplă să nu putem schimba o mașină căreia nu-i funcționează aerul condiționat cu o alta fără probleme", ne-a declarat Gicu Pastia.
"Tehnicienii noști, inginerii, colegii de la mentenanță fac eforturi, dar deocamdată se pare că avem o problemă și încercăm să o rezolvăm. Nu-i pot acuza că nu-și fac treaba. Chiar și-o fac, sunt dedicați, vin și sâmbăta și duminica, ori de câte ori e nevoie, dar se pare că nu depășim problema. Fac eforturi, curăță filtre și tot încearcă să vadă de ce apare eroarea. Dar, repet, personalul navigant nu are nicio vină și oamenii îi înjură în cel mai mizerabil mod. Ajung să fie acuzați pe nedrept, pentru că un călător coboară nervos și urcă un altul și mai nervos. Ajung la capăt de linie sau acasă supărați și dezamăgiți de ceea ce se întâmplă", ne-a spus liderul sindical.