Gălăţeni învinşi de administratori/ Scandal fără precedent la o asociaţie de proprietari
Foto: Foto: Marius Negri

Gălăţeni învinşi de administratori/ Scandal fără precedent la o asociaţie de proprietari
Evaluaţi acest articol
(21 voturi)

*Există gălăţeni care ajung să plătească peste 30 de lei pentru fiecare metru cub de apă rece consumat, după costurile repartizate de administrator!

*Acuzaţii de fraudă la Asociaţia nr. 775, din I.C. Frimu

Un scandal fără precedent riscă să ia amploare la Asociaţia de proprietari nr. 775, din cartierul I.C. Frimu. Mai mulţi gălăţeni, care locuiesc la blocul S11, o acuză pe administratoarea asociaţiei - nimeni alta decât consilierul judeţean Nataliţa Buruiană (care, în trecut, a fost şi membru în Consiliul de Administraţie al Apaterm, sprijinită de PC-ul condus de Eurgen Durbacă) - că îi jecmăneşte, în condiţiile în care oamenii ajung să plătească sume colosale pentru apa rece consumată, iar facturile la căldură li se par exagerate. Cu atât mai mult cu cât listele de plată afişate la avizierele scărilor de bloc (vezi foto) nici măcar nu evidenţiază separat, cum ar fi firesc, sumele de plată ale oamenilor pentru căldura consumată în luna precedentă.

Doamna Vârtosu deţine două apartamente în blocul S11, la scările 2 şi 3. Dacă cel aflat în scara 2, în care locuieşte femeia, a reuşit, prin montarea unei centrale termice de apartament şi branşarea individuală la apă rece, să mai depindă doar într-o mică măsură de asociaţie, apartamentul din scara 3, în care locuieşte unul dintre copiii săi, încă depinde de căldura furnizată în sistem centralizat. Femeia ne-a pus la dispoziţie listele de plată, pentru lunile decembrie 2015 şi ianuarie 2016, ale apartamentului din scara 3 şi ne-a arătat cum cele câteva persoane care mai sunt racordate la sistemul centralizat habar nu au cât au de plătit pentru căldură, întrucât costul energiei termice se regăseşte doar în totalul de plată, nu şi într-o rubrică separată, cum ar trebui. În schimb, administratoarea Nataliţa Buruiană are grijă să scrie „de mână” pe lista de plată: "CĂLDURĂ: 1 c. 246,49 de lei, 2 c. 348,69 de lei, 3 c. 444,88 de lei" (cu precizarea că, la propunerea asociaţiei, oamenii au renunţat de trei ani la repartitoare). Ba mai mult, din listele de plată, aceştia nu pot afla care este valoarea facturilor emise de furnizorii de utilităţi publice (Calorgal, Apă Canal) şi nu le pot confrunta, iar de fiecare dată când au nelămuriri, şi doresc să ştie cel puţin aceste lucruri, trebuie să meargă la asociaţie. Unde, se plâng unii dintre proprietarii de apartamente, sunt expediaţi şi nu li se oferă prea multe explicaţii sau informaţii.

Costul apei reci depăşeşte orice închipuire!

Doamna Vârtosu ne-a povestit cum, anul trecut, în luna august (la acea dată nu beneficia de branşament individual), a fost obligată să plătească pentru metrul cub de apă rece consumată nu mai puţin de 31 de lei, iar afirmaţia femeii, care pare incredibilă, ne-a fost demonstrată cu acte. Conform listei de plată aferentă lunii august a anului trecut, familia Vârtosu (care, potrivit femeii, fusese o perioadă plecată) figura cu doi metri cubi de apă rece, pentru care asociaţia a taxat-o, în final, cu nu mai puţin de 62,46 de lei! Dintre toate familiile care locuiesc pe scara 2 a blocului S11, familiei Vârtosu i-a fost perceput cel mai mare tarif pentru apă rece. Alţi proprietari de apartament de pe scară au plătit, de asemenea, costuri exagerate, de 11, 16 sau 17 lei pentru fiecare metru cub, conform listei de plată. Asta în condiţiile în care, la acel moment, tariful practicat de Apă Canal şi aprobat de ANRSC, nu depăşea şapte lei!

"Mi-am pus centrală că mă săturasem de ei până peste cap. La noi pe scară, mai toată lumea a plecat din sistemul centralizat, inclusiv pe parte de apă rece, pentru că nu mai făceam faţă. Ne jupuiau. Nu vă spun ce am păţit cu apa rece, cum ne-am trăzit fără, deşi eram cu plata la zi. Este susţinută politic, toată lumea ştie asta", ne-a spus, revoltat, un bărbat care locuieşte în scara 2.

Totodată, doamna Vârtosu ne-a povestit şi cum, în urmă cu ceva timp, deşi are centrală şi contorizare separat la gaze, în lista de plată figura cu o sumă percepută pentru gazul la comun. „Mi-a spus atunci că greşise, dar ea greşeşte aproape în fiecare lună”, ne-a povestit gălăţeanca.

"Programul nu a permis o nouă coloană"

Contactată telefonic, Nataliţa Buruiană ne-a declarat că în listele de plată ale oamenilor, afişate la avizier, nu sunt evidenţiate, separat, sumele de plată pentru energia termică aferentă fiecărui apartament, aşa cum se procedează la alte asociaţii de proprietari din oraş, din cauza programului! Conform teoriei administratoarei, programul instalat în calculator nu permite crearea unei noi coloane, în care să fie trecute, aşa cum se cuvine, costurile căldurii. „Căldura apare în listele de plată, este adunată la total întreţinere, pentru că programul nu ne permite să facem încă o coloană, am o defecţiune în program. Dacă facem o coloană şi pentru asta, atunci nu mai apare totalul costurilor. Însă a venit operatorul autorizat, că a fost plecat, şi va lucra pentru a putea să facem o nouă coloană”, ne-a spus, precipitată, administratoarea. O explicaţie ilogică, ce poate fi considerată puerilă sau halucinantă, după caz, dacă ţinem cont de faptul că, dacă ar fi existat preocupare faţă de nevoile oamenilor şi transparenţă, conducerea asociaţiei ar fi putut rezolva aşa-zisa problemă. Cu atât mai mult cu cât, nu de puţine ori, oamenii au semnalat aceste nemulţumiri.

"Ei ştiu doar să reclame"

În ceea ce priveşte costurile repartizate pentru apa rece, care diferă de la un apartament la altul, Nataliţa Buruiană susţine că de vină pentru sumele de plată colosale ale oamenilor, în comparaţie cu tariful practicat de Apă Canal şi consumul declarat, îl reprezintă pierderile. „Avem consumul declarat de oameni şi cel înregistrat la limita de proprietate, care nu corespund, iar diferenţa este mare. Eu le-am dat explicaţii mereu. Ei se fură unii pe alţii sau nu declară şi dau vina pe mine. Diferenţa rezultată se repartizează în funcţie de numărul de persoane. Ei atât ştiu, să reclame şi consideră că îi ajută cu ceva. Să vină cu petiţii scrise, că eu lucrez pe lege şi le dau răspuns în scris”, spune administratoarea.

Întrebată de ce nu verifică apometrele oamenilor din locuinţe, în condiţiile în care diferenţa dintre consumul declarat şi cel facturat de Apă Canal diferă, iar unii dintre consumatori au cerut verificări, Nataliţa Buruiană dă vina tot pe oameni, că unii nu deschid uşa, iar alţii nu sunt acasă. Administratoarea Asociaţiei nr. 775 ne-a confirmat că împotriva sa a fost formulată, în urmă cu mai mult timp, o plângere penală, însă susţine că nu ştie care este rezultatul anchetei: „Da, am avut plângere penală, mi-au cerut actele la control. Locatarii trebuie să ştie rezultatul, că lor ar fi trebuit să li se comunice”.

În ceea ce priveşte suspiciunile oamenilor că sunt jecmăniţi şi noua plângere penală, despre care unii dintre cei care locuiesc la blocul S11 spun că ar fi fost formulată în urmă cu aproximativ două săptămâni, Nataliţa Buruiană a reacţionat: „Să facă dovada, că de vorbit oricine poate să vorbească orice”.

Oamenii speră că reprezentanţii Primăriei, prin Compartimentul de Relaţie cu Asociaţiile de Proprietari, şi organele de cercetare penală vor elucida misterul costurilor exagerate şi vor putea descoperi cum asociaţia, care, potrivit datelor on-line ale Primăriei, are aproape 300 de apartamente în componenţă, se află în topul celor mai mari datornici către furnizorii de utilităţi publice. Numai către Apă Canal, la data de 29.02.2016, asociaţia înregistra un sold de 279.608 lei.

Citit 7889 ori Ultima modificare Marți, 22 Martie 2016 00:07

Nu se mai pot comenta articolele mai vechi de 30 zile.