Industria de turism își revine după perioada pandemiei, în anul 2025 fiind preconizată o contribuție totală la economia globală de 11.7 trilioane de dolari, conform informațiilor de pe portalul Statista. Suma totală cheltuită de vizitatorii din întreaga lume se ridică la 2.1 trilioane de dolari. Piața locurilor de muncă este susținută de industria de turism la nivel mondial cu 371 de milioane de posturi.
Creșterea interesului pentru turism se datorează printre altele, crestrii economice, a creșterii speranței de viață, a investițiilor guvernamentale, a scăderii preturilor la călătoriile cu avionul și a integrării de noi destinații în pachetele turistice curente. De exemplu, în ultimii ani, s-a dezvoltat turismul de cazinou, cu destinații de lux precum Las Vegas și Macau, dar și cu noi destinații precum Sri Lanka. Jucătorii români care nu pot călători către aceste destinații au la dispoziție platformele iGaming precum Verde Casino, unde beneficiază de servicii și bonusuri localizate.
Marketingul de destinație joacă un rol esențial în sectorul de turism, stimulând atracția vizitatorilor către destinații specifice, ceea ce contribuie la creșterea economică locală. Pe lângă avantajul contribuției la creșterea economică a comunităților locale, marketingul de destinație vine cu o serie extinsă de beneficii, care reprezintă subiectul prezentului articol. Totodată, vom analiza și care sunt elementele esențiale ce transformă marketingul de destinație într-o strategie de viitor pentru dezvoltarea turismului local.
Care sunt elementele esențiale ale strategiei de marketing de destinație?
Marketingul turistic reprezintă o modalitate strategică de promovare a unei țări, regiuni, zone sau localități, având ca obiectiv atragerea unui număr cât mai mare de vizitatori. Produsele promovate prin intermediul acestui concept includ atmosfera, identitatea de brand și experiențele aferente. Scopurile stabilite constau în creșterea fluxului de turiști și, implicit, în dezvoltarea turismului local și a sectoarelor asociate.
Lista următoare conține 4 dintre cele mai importante elemente componente ale strategiei de marketing de destinație:
- Brandul și poziționarea pe piață - este necesară crearea unei identități distincte și care să fie memorabilă pentru a atrage turiștii, de aceea vor fi identificate punctele unice de vânzare.
- Punctele unice de vânzare - reprezintă elementele specifice, cu caracter de unicitate, care diferențiază destinația promovată de restul destinațiilor; aceste caracteristici vor fi mai întăi identificate pentru a fi promovate ulterior.
- Identificarea publicului-țintă - pe baza punctelor unice de vânzare se vor schița caracteristicile publicului-țintă, căruia îi va fi prezentată oferta de turism.
- Implicarea comunității locale - comunitatea locală joacă un rol esențial în reușita strategiei de marketing de destinație, fiind atât unul dintre beneficiari, cât și parte activă în crearea unui produs atractiv pentru vizitatori.
Succesul strategiei depinde de elementele de mai sus, rezultatele pozitive fiind reprezentate de creșterea atractivitatii destinației, de creșterea numărului de vizitatori și de dezvoltarea economiei locale.
Care sunt beneficiile strategiei de marketing de destinație?
Canalizarea eforturilor de promovare către o destinație specifică vine cu o serie de beneficii economice, culturale și sociale pentru comunitatea locală, dar și pentru brand, care sunt prezentate în lista de mai jos:
- Creșterea veniturilor comunității - turiștii plătesc pentru cazare, restaurante, transport și serviciile locale, sumele cheltuite reprezentând încasări pentru comercianții și comunitatea locală;
- Crearea de noi locuri de muncă - un flux crescut de turiști generează noi locuri de muncă atât în domeniul turistic, cât și în domeniile conexe, ceea ce duce la reducerea ratei de șomaj pe plan local;
- Sprijin pentru afacerile locale - vizitatorii susțin afacerile locale, așa cum este cazul magazinelor de suveniruri, a atelierelor meșteșugărești, a pensiunilor și a restaurantelor;
- Dezvoltarea comunității - veniturile provenite din turism sunt redirectionate către îmbunătățirea infrastructurii publice, ceea ce constituie un beneficiu pentru întreaga comunitate;
- Prezervarea moștenirii culturale locale - creșterea turismului contribuie la păstrarea tradițiilor și a moștenirii culturale de pe plan local;
- Îmbunătățirea schimbului cultural - turiștii și localnicii interacționează împărtășind experiența culturală, ceea ce îi ajută să înțeleagă și să aprecieze valoarea patrimoniului cultural;
- Creșterea vizibilității brandului - promovarea prin intermediul strategiei de marketing de destinație conduce la crearea unei imagini solide a brandului, ajutându-l să fie ușor de recunoscut de turiști la nivel mondial;
- Crearea de avantaje competitive - strategia de marketing de destinație permite ieșirea în evidență față de competitori prin prezentarea punctelor unice de vânzare și atragerea de segmente specifice de public;
- Promovarea targetată - tehnica de marketing de destinație permite identificarea corectă a publicului-țintă, ceea ce oferă un raport eficient între costurile de promovare și rezultate.
Modalitățile de promovare prin intermediul metodei de marketing turistic implică utilizarea optimizării pentru motoarele de căutare online, folosirea publicității pe rețelele de social media, colaborarea cu influenceri și promovarea pe platforme online, precum Google Ads. Este necesară crearea unui site cu conținut valoros, care să includă experiențe autentice, tururi virtuale și videoclipuri în format HD de înaltă calitate. Eforturile comune ale comunității locale și ale agenției de promovare vor genera efecte pozitive pe termen lung pentru toate părțile implicate.
(P)