O piesă gălăţeană şi o actriţă reşiţeană, în Germania

O piesă gălăţeană şi o actriţă reşiţeană, în Germania
Evaluaţi acest articol
(3 voturi)

„One woman show” –  anunţa afişul unui recent turneu al actriţei reşiţene Andrada Samoilă în două oraşe din Germania, Augsburg şi Offenbach, unde a jucat cu succes, pentru membrii comunităţilor româneşti de acolo, monodrama „Fără cap”, de Victor Cilincă. Actriţa a adus provocând când râsul, când lacrimile, cu transformări incredibile în personaje atât de diferite diferite: fetiţa părăsită, adolescenta în veşnică autoapărare, amanta neglijată, mama decăzută căreia i se ia copilul.

Lansată într-un pub, chiar în timpul Festivalului Gong de la Reşiţa, în 2013, piesa, cu titlul originar "Să lingem zidu´!" sau „Fetiţa cu brichetă”, a fost montată cu doi actori în opt roluri de vârste diferite, în viziunea regizorului şi actorului Dan Mirea, directorul festivalului reşiţean, cel care a montat recent o piesă de succes la Teatrul Dramatic „Fani Tardini” şi va avea duminică premiera la un spectacol muzical la Teatrul Naţional de Operă şi Operetă „Nae Leonard”. Teatrul „DA” a mers acum în Germania în varianta de monodramă a piesei, în aceeaşi regie. Regizorul a ţinut să aducă vestea bună la Galaţi, unde a venit pentru montarea unor spectacole. Actriţa spune că spectacolul a avut şi mai mult succes acum.

În 2013, alături de Andrada Samoilă juca în forţă şi actorul buzoian Ionuţ Ghinea, cunoscut din „După dealuri”, filmul lui Cristi Mungiu, premiat la Cannes. Actorul este, pe rând, tatăl alcoolic, tânărul în căutarea unei iubite, bărbatul profitor. În această variantă, piesa a fost jucată şi în turneu în teatre din Lugoj, Deva şi la Bucureşti – la Beer House, a fost televizată la Express TV. Actorul a ţinut să fie prezent la premiera gălăţeană a piesei regizate de Dan Mirea la Dramatic, „Soacra cu tei nurori”.

După premiera din 2013, o studentă la UNATC, secţia Teatrologie, Loredana Goagă îşi descria emoţiile: „Finalul spectacolului este tulburător şi are efectul unui pumnal înfipt adânc şi brusc: [citat din puiesă – n.red.] „Normal, cred c-am murit, dar tot atunci m-am trezit din somn, cu vis cu tot…”.” Adpugând: "Textul lui Victor Cilinca, scris cu indicații regizorale asemenea lui Beckett, regizorul spectacolului  le-a surprins în punctele esențiale. Mi se pare unul din cele mai interiorizate texte pe care le-am întâlnit în ultima vreme". Piesa a fost inclusă de către teatrologul şi criticul literar Mircea Ghiţulescu „Istoria literaturii române. Dramaturgia 1900 – 2000”, Editura Albatros, 2000. 

* Profităm de ocazie să prezentăm, în câteva cuvinte, cele două mari oraşe. Augsburg, unde, conform publicaţiei „Occidentul românesc”, din Spania,  chiriile au „îngheţat” de sute de ani şi poţi plăti chirie cu mai puţin de un euro pe an pentru apartament, este un oraş universitar al treilea oraş ca mărime din Bavaria, cu o populaţie de 300.000 de locuitori, al treilea ca vechime din Germania, fondat în 15 î.Hr. de către romani, cu numele numele de Augusta Vindelicorum, după numele împăratul roman Augustus.

Offenbach am Main, cu prima referire documentară la o suburbie din Offenbach apare în anul 770 d. Hr.,  este un oraş cu peste 130.000 de locuitori, situat pe malul stâng al râului Main. Se învecinează cu Frankfurt şi face parte din zona urbană Frankfurt. Economia oraşului a consolidată de construcţiile de maşini, pielărie, tipografii şi design, de industria auto şi farmaceutică, fiind atractiv pentru afaceri. Protestanţii francezi, hughenoţii,  au venit în secolul al XVII-lea la Offenbach contribuind la prosperitatea oraşului, transformat într-un centru pentru… rularea trabucurilor.

Foto 3, galerie. Offenbach, City-Tower - 140m. Foto 4. Augsburg. Foto 5. Andrada şi Ionuţ, foarte aplaudaţi (captură din spectacolul filmat la Deva)

Citit 2094 ori Ultima modificare Vineri, 27 Septembrie 2019 17:12

Nu se mai pot comenta articolele mai vechi de 30 zile.