Xenia Botea - drumul către definirea propriei identități.Tineri artişti gălăţeni. Pictură

Xenia Botea - drumul către definirea propriei identități.Tineri artişti gălăţeni. Pictură
Evaluaţi acest articol
(4 voturi)

În ultimii ani, Filiala Galați a Uniunii Artiştilor Plastici din România (UAPR) a crescut numeric și valoric datorită admiterii în rândul membrilor săi a unor absolvenți ai Facultății de Arte din cadrul Universității "Dunărea de Jos", facultate înființată în toamna anului 2008. Printre aceștia se numără și pictorița Xenia Paraschiv Botea, căreia îi consacrăm aceste rânduri.

Artista s-a născut pe 12 august 1991, în orașul Tecuci, fiind întâiul copil din cei șase ai familiei Vasile și Lucia Paraschiv. Primii 12 ani i-a trăit în comuna Barcea. Aici, la Școala Gimnazială Nr. 1, a urmat primele șase clase, apoi, la îndrumarea profesorilor, care i-au remarcat talentul și pasiunea pentru desen, şi-a continuat cursurile la Liceul de Artă "Hariclea Darclée" din Brăila (clasele VII - X) și la Liceul de Artă "Dimitrie Cuclin" din Galați (clasele XI - XII). Sfârșitul liceului i-a adus Premiul I obținut la Concursul Național de Artă Plastică "Camil Ressu", ediția a IX-a.

Bursă de studiu în Turcia

În 2014, a dat examen și a fost admisă la Universitatea "Dunărea de Jos" Galați, Facultatea de Arte, domeniul Arte Vizuale, pe care a absolvit-o în 2017. În timpul studenției a beneficiat de o bursă "Erasmus+", studiind timp de şase luni (septembrie 2016 - februarie 2017) la Universitatea de Stat "Afyon Kocatepe" din Afyonkarahisar (Turcia). În 2020, a fost admisă ca membru a UAPR, secția Pictură. Din 2022, urmează studii masterale în cadrul facultății gălăţene.

În 2023, Xenia Botea a făcut parte dintr-o echipă de zece artiști plastici care au participat la "Artistic Residency - Performance and Environment", București (6-10 noiembrie 2023) și Cipru (13-17 noiembrie 2023) - rezidență artistică organizată de Asociația Homemade Culture, în cadrul proiectului "Theatre in Palm", finanțat de Europa Creativă, al cărui scop a fost crearea unui performance despre problemele cruciale de astăzi ale mediului și care, prin folosirea mijloacelor acestui gen al artei, să contribuie la creșterea gradului de conștientizare a oamenilor cu privire la importanța protejării planetei noastre.

Participări la mai multe expoziții de grup

Atât ca studentă, cât și după absolvire, artista a participat la mai multe expoziții de grup, printre care: „Mărășești, Mărăști, Soveja 1917 - In Memoriam”, Galeriile de Artă Focșani și Mărășești (2017); Saloanele Filialei Galați a UAPR (2020 și prezent); „Lumină, Culoare, Rugăciune”, Muzeul Istoriei, Culturii și Spiritualității Creștine de la Dunărea de Jos Galați (2022); Salonul Național de Plastică Mică Brăila, Galeriile de Artă (2022, 2023); „Cartea Obiect”, Galeria de Artă „Dr. Aristide Serfioti” Galați (2022); „Atelier”, Galeriile de Artă „Nicolae Mantu”, Galați (2023); „Mărturii”, expoziție de artă vizuală a masteranzilor din anul I, Galeria de Artă „Dr. Aristide Serfioti” Galați; „Unexpected”, Galeria de Artă „Dr. Aristide Serfioti” Galați (2023); Bienala Internațională de Artă „Meeting Point 9”, ediția a IX-a, Arad (2023); „Experiment”, Muzeul Brăilei „Carol I”, Centrul Cultural „Nicăpetre”, Brăila (2024); „Studio 2014”, Galeriile de Artă „Nicolae Mantu”, Galați (2024).

Creație care pendulează între figurativ și abstract

Manifestând aptitudini pentru desen încă din anii fragezi ai copilăriei, visând de la 13 ani să ajungă artistă, Xenia Paraschiv Botea a făcut tot ce i-a stat în putință ca visul său să devină realitate, să dobândească acele cunoștințe necesare profesiei pe care astăzi o practică. În anii care au trecut de la absolvirea facultății, creația ei a pendulat între figurativ și abstract, artista a abordat cu precădere compoziția, dar a cultivat și portretul, peisajul, nudul, obiectul, instalația și performance-ul.

După cum mărturisește, este încă în perioada căutărilor, îi place să experimenteze cu diferite tehnici și materiale, se simte atrasă de arta conceptuală, care situează pe primul plan ideea, conceptul, procesul de elaborare a operei. „În creația mea, afirmă ea, prezint aspecte identitare prin explorarea diferitelor stări interioare, punând accent pe concept și idee în comunicarea mea cu publicul”. Se simt însă în lucrările sale și ecouri ale abstracționismului geometric sau ale expresionismului.

Apelând la simbol și metaforă, artista plăsmuiește imagini prin care găsește echivalențe plastice pentru a exprima subiecte legate de existența umană și de relațiile dintre membrii unei comunități, de maternitate și copilărie, de sondarea de către fiecare ins a adâncului propriului interior pentru a găsi resorturile cu care să se autodepășească, să-și clădească o nouă personalitate, de importanța spațiului în asigurarea unor condiții optime vieții etc. („Lx3”, „Emoții de copil”, „Proiecte”, „David”, „V.I.T.R.I.O.L”, „Habitat”). Într-o serie de lucrări glosează asupra unor defecte, stări, atitudini și comportamente umane („Viciu”, „Capriciu”, „Stres”, „Altruism”, „Atelier sufletesc”, „Echilibru”, „Plin și gol”, „Habitat”, „Umbre în atelier”). Unora dintre acestea nu le lipsește o anumită notă umoristică. În altele, peisajul urban sau natural este configurat în cheie abstractă („Iarnă în oraș”, „Între răsărit și apus”). De remarcat în tablourile Xeniei Botea expresivitatea cromatică, folosirea unei materii picturale luminoase, vii, ritmul dinamic ce-l conferă ansamblurilor masele de culoare.

Xenia Botea - "Gura lumii"

Xenia Botea - "Proiecte"

Xenia Botea - "V. I. T. R. I. O. L."

Xenia Botea - "Umbre în atelier"

Xenia Botea - "Stres"

Instalaţii inedite

În instalația tridimensională intitulată „Accident Blackspot” (tablă, sticlă, plastic, acrilic), pornind de la un indicator de circulație (triunghiul roșu cu bulină neagră), care marchează locurile cu risc ridicat de accidente, prin elementele din care este construită aceasta și sunetul produs, artista atrage atenția cât de periculoasă este necunoașterea semnelor de circulație pentru traficul rutier și cât de importantă este viața.

Într-o altă instalație, „Amprente pe pânză” (acrilic, plexiglas, autocolant), artista dezvoltă ideea maternității și copilăriei, a legăturii genetice și emoționale dintre copil și mamă prin configurarea pe suport a amprentelor palmelor și tălpilor unui copil alături de cele ale mamei sale. În zona superioară, pe o suprafață neagră, pot fi văzute amprentele palmelor celor care au vizionat lucrarea, aceasta dobândind un caracter interactiv prin intervenția directă a publicului în crearea operei de artă.

Îmbrățișând practicarea mai multor genuri ale artei, Xenia Botea este o tânără plasticiană talentată, inventivă, aflată în plin proces de evoluție și afirmare, cu un discurs plastic în construcție, în care se găsesc germenii drumului către definirea propriei identități.

Citit 1071 ori Ultima modificare Vineri, 21 Iunie 2024 17:36

Nu se mai pot comenta articolele mai vechi de 30 zile.