Sute de companii americane au cerut marți Congresului să renunțe la un plan de desființare a unui mic birou federal responsabil cu gestionarea traficului satelitar în spațiu, o inițiativă civilă lansată în timpul primei administrații a președintelui Donald Trump, dar acum amenințată de tăieri bugetare, relatează Reuters și HotNews.
Propunerea bugetară a Casei Albe pentru anul 2026 prevede 10 milioane de dolari pentru Biroul pentru Comerț Spațial al Administrației Naționale Oceanice și Atmosferice (NOAA), o reducere de 84% față de finanțarea biroului din 2025. Tăierea ar duce la desființarea sistemului civil TraCSS (Traffic Coordination System for Space), menit să prevină coliziunile între sateliți și să alerteze operatorii în cazul unor potențiale ciocniri.
Circa 450 de companii din șapte grupuri industriale diferite - printre care SpaceX a lui Elon Musk și divizia Kuiper a Amazon - au trimis marți o scrisoare comună comitetului senatorial care supraveghează NOAA, avertizând că, în lipsa finanțării pentru TraCSS, „operatorii americani de sateliți, atât comerciali cât și guvernamentali, se vor confrunta cu riscuri sporite - punând în pericol misiuni esențiale, crescând costurile de operare și, posibil, determinând industria americană să se relocheze în străinătate”, scriu sursele citate.
Creșterea numărului de constelații satelitare masive, precum Starlink a SpaceX, și intensificarea activităților militare și comerciale pe orbita terestră au amplificat riscurile de coliziune între cei aproximativ 12.000 de sateliți activi aflați în spațiu și miile de fragmente incontrolabile de deșeuri spațiale, ceea ce a generat eforturi pentru crearea unui sistem civil de control al traficului aerian... în spațiu.
Audrey Schaffer, vicepreședintă pentru strategie și politici la firma de urmărire spațială Slingshot Aerospace, afirmă că aceste reduceri ar însemna pierderea unei oportunități de a modela controlul global al traficului spațial, așa cum SUA au făcut în urmă cu decenii cu standardele internaționale pentru traficul aerian, în timp ce Europa și China își dezvoltă propriile sisteme de gestionare a traficului satelitar.
Într-un document bugetar publicat luna trecută, administrația Trump a explicat că dorește să închidă TraCSS, deoarece sistemul nu a fost finalizat în timpul administrației anterioare și pentru că firmele private „au capacitatea și modelul de afaceri necesar” pentru a gestiona singure coordonarea traficului spațial. Însă industria spațială americană consideră că „menținerea unui serviciu de conștientizare a situației spațiale de bază, gratuit pentru utilizatori, este în mod inerent o funcție guvernamentală”.