Damen Galaţi şi oamenii săi. Astăzi, Marius - Inginer specialist, Coordonator sudare. ”Este uimitor ce pot face oamenii obişnuiţi, dacă se apucă de treabă fără idei preconcepute”

Damen Galaţi şi oamenii săi. Astăzi, Marius - Inginer specialist, Coordonator sudare. ”Este uimitor ce pot face oamenii obişnuiţi, dacă se apucă de treabă fără idei preconcepute”
Evaluaţi acest articol
(17 voturi)

Marius Daniel Calmuc are 32 ani și a urmat cursurile Facultăţii de Mecanică, specializarea Inginerie industrială. În paralel cu studiile de licență s-a pregătit să devină sudor la Centrul de Formare Profesională din Şantierul Naval Damen Galaţi (DSGa). Însă nu totul a constat în studiile de licenţă.

Povestea lui este simplă și frumoasă. „Totul a început atunci când am realizat că este momentul să aleg un drum în viaţă, o cale sigură ce îmi oferea potenţial de creştere profesională, dar care mă putea motiva şi financiar. Fiind îndrumat de cumnatul meu, George Nicoară, reprezentant al unuia dintre clienții unor nave executate în SNDGa  şi fost angajat al şantierului, am realizat că Damen este compania ce oferă lucrurile de care aveam nevoie. Chiar dacă nu aveam nici un fel de experienţă şi mă aflam la o vârstă fragedă, eram impresionat de dimensiunile navelor şi în special de efortul şi implicarea pe care înţelegeam că o presupune realizarea unui astfel de colos. Am ajuns să aleg partea de sudare deoarece eram fascinat de modul în care două bucăți de metal pot fi unite nedemontabil cu ajutorul echipamentului de sudare.”

Anul 2008 i-a marcat definitiv viitorul lui Marius. Ambiţios, cu o seriozitate tonică, dar şi dornic de a învăţa, îsi aduce aminte cu nostalgie de perioada în care a fost nevoit să profeseze şi să meargă la facultate“După finalizarea cursurilor de sudor am ajuns în producţie, unde am profesat atât pe parte de sudare MIG-Mag (sudare în mediu de gaz protector) cât şi SAW (sudare automată sub start de flux). În anul 2009 s-a achiziţionat Linia de Secţii Plane de la Secţia 1A, o linie automatizată, foarte complexă, cu diverse etape și puncte de lucru pe fluxul tehnologic ale cărei detalii de utilizare a trebuit să le învăţ şi ulterior să le transmit mai departe celor ce urmau să lucreze cu această instalaţie. Perioada în care a trebuit să mă împart atât la muncă cât şi la facultate a fost foarte dificilă şi obositoare. Am beneficiat de înţelegerea maistrului, dar am avut norocul ca specificul locului de muncă să-mi permită să desfăşor programul de lucru în ture (după-amiaza şi noaptea), și am reuşit să onorez şi prezenţa la facultate.”

Pentru Marius, Şantierul Naval Damen Galaţi reprezintă cel de-al doilea cămin. „În SNDGa am învăţat multe şi învăţ în continuare, atât pe plan profesional cât şi personal. În cea mai mare parte a zilei discut cu colegii atât despre subiecte ce ţin de situaţiile de la muncă cât şi despre cele personale.”

Deşi este tânăr, perseverenţa și talentul l-au ajutat ca în anul 2011 să ocupe locul I la sudarea MMA în cadrul Competiţiei Naţionale de Sudare. Reuşitele nu s-au oprit aici. În decursul aceluiaşi an, domnul Tănase Druţu, şeful Atelierului Sudură Secţa 1A, l-a recomandat pentru postul de coordonator sudare în cadrul Laboratorului de Sudură. „Postul de coordonator sudare a însemnat perfecţionarea în domeniul sudurii. După finalizarea studiilor de licenţă au urmat studiile de Master în specializarea Managementul Calităţii în Inginerie Industrială, cursurile de Inginer Sudor Internaţional, precum şi cursurile de Inspector Sudor Internaţional. În cursul anilor au urmat proiecte foarte importante, precum nava JSS-Karel Doorman pentru Marina Regală Olandeză, construcţia super-yahturilor, a navei tip velier (nava de training militar pentru Marina Regală din Oman), ASRV Antarctic Supply Reserch Vessel (poate cea mai complexă navă construită vreodată de Damen), nave ce solicită cerinţe ridicate de calitate, pentru care au fost dezvoltate noi tehnici şi proceduri de sudare  pe diferite tipuri de materiale. În anul 2015 am fost delegat în Şantierul Naval Damen din Ychang China pe o perioadă de aproximativ 2 săptămâni, timp în care am acordat suport tehnic pentru îmbunătăţirea procesului de fabricaţie, pe parte de sudare. În anul 2016 am coordonat prima echipă de sudori care a participat la Competiţia Internaţională de Sudare desfăşurată în China, Beijing. La acest eveniment am participat şi în calitate de Coordonator al Membrilor Juriului. În urma acestei competiţii echipa noastră a obţinut Cupa de Aur și medalii de aur, argint şi bronz pe diferite procese de sudare. Istoria s-a repetat în anul 2018, când am avut din nou prilejul de a participa la Competiţia Internaţională de Sudare. De la finele anului 2017 am început să lucrez la un proiect foarte interesant şi ingenios, de cercetare privind sudarea robotizată, proiect ce decurge în strânsă colaborare cu Damen Shipyards Gorinchen şi EXNER (întreprinderea dezvoltatoare a sistemului robotizat). Acest proiect prezintă un potenţial ridicat, principalul avantaj fiind posibilitatea de a recunoaşte şi a se adapta la variaţiile dimensionale ale unei structuri şi lipsa necesităţii de programare online sau ofline pentru recunoaşterea structurilor.”

„Pentru cei care nu ştiu, meseria de sudor este una foarte grea, poate fi considerată obositoare, murdară, în sensul că poţi lucra în condiţii dificile, dar poate aduce satisfacții şi poate oferi împlinire  persoanelor care caută prefecţiunea şi doresc să fie recunoscuţi ca meseriaşi” afirmă Marius.

Pe final, ne împărtăşeşte şi un moment amuzant. „Când am vizitat China prin intermediul delegaţilor din partea Damen, cetăţenii respectivei ţări ne tratau ca pe nişte „vedete” şi ne cereau să facem poze cu ei. Am rămas profund marcat şi distrat, aceste amintiri legându-mă şi mai tare de şantier.”

Reţeta succesului constă, în opinia tânărului, în voinţă, susţinere, muncă, muncă şi din nou muncă. „Pentru cei care încă nu şi-au ales un drum în viaţă, pot spune doar că Şantierul Naval Damen Galaţi oferă seriozitate, stabilitate, oportunităţi de promovare şi multe proiecte interesante.”

(P)

Citit 5013 ori Ultima modificare Luni, 15 Octombrie 2018 09:51