Evaluaţi acest articol
(23 voturi)
4 comentarii
Albumul bilingv „O istorie ilustrată a Şantierului Naval/An Illustrated History of the Shipyard”, a fost editat şi tipărit recent de către Şantierul Naval Damen Galaţi S.A. în condiţii grafice excelente, cu imagini, documentaţie istorică, amintiri şi cu încă ceva, cu pasiune. Cartea va rămâne martor, şi după stingerea ecourilor sărbătoririi, al excelenţei şi continuităţii şantierului, a tradiției întemeietorului acestuia, inginerul Gheorghe Fernic, cel care începea acest vis acum 125 de ani, într-un atelier din vechiul Galați.

Elegantul şi voluminosul album – 230 de pagini format mare, ca de ceaslov! – a fost prezentat la ediţia 68 a Colocviilor Constructorilor de Nave, la început de septembrie, în Aula Universităţii „Dunărea de Jos”, de un grup de sufletişti care au lucrat la proiect. Imagini vechi, de pe vremea construcţiei platformelor petroliere marine şi a navelor mari din oţel, dar şi fotografiile unor adevărate minuni tehnologice și-au găsit locul în lucrarea care a avut parte de „prefaţarea” energică, de un entuziasm cuceritor, a directorului general al Şantierului Naval Damen Galaţi, Rino Brugge. Același care a prezentat şi imaginile în proiect ale unor nave, civile şi militare, comandate de entităţi din ţări ale lumii, din Occident în Orient, precum și unele vase construite după o tehnologie nouă şi delicată, cea a aluminiului; ne-a arătat iahturi moderne, care aduc cu nişte vile foarte elegante, construcţii îndrăzneţe parcă sfidând legile fizicii, dar şi pescadoare, solide spărgătoare de gheaţă. Anul viitor urmează să fie livrat, de exemplu, un iaht de 77 de metri, cu toată suprastructura din aluminiu, pentru Amels, Olanda. Am admirat şi comenzile desăvârşite, de pildă pentru iahtul comandat de Royal Navy din Oman, dar şi uriaşa dragă „Ingulskyj”, pentru Ucraina, sau feriboturile livrate Guvernului canadian din Newfoundland şi Labrador, ori vasul de patrulare în mare pentru Poliţia de Frontieră, cu o formă incredibil de aerodinamică.

Directorul Rino Brugge a prezentat şi programul de mărire a capacităţii şantierului, cu alte şi alte secţii și a arătat, în animaţie, procesul tehnologic prin care, ca nişte sertare uriaşe, „felii” ale viitoarelor vapoare se asamblează în „hangare” care atârnă 33 m sub cârligul macaralei. A vorbit şi despre centrul propriu de formare a muncitorilor şi despre victorii: câştigarea unor premii internaţionale, precum cele la concursurile internaţionale WELDCUP, de sudură.

Navalist de asemenea,  parlamentarul Victor Paul Dobre – inginer în șantier la începutul anilor ´80 - ne-a dezvăluit că Şantierul Naval comandase un documentar Televiziunii Române, care trebuia predat gălăţenilor pe 22 decembrie 1989. În 1990, filmul mai era, tăindu-se, tot tradiţional, secvenţe: acum cele cu lozinci şi cu tovarăşi...

Citit 2162 ori Ultima modificare Joi, 18 Octombrie 2018 13:16

4 comentarii

Nu se mai pot comenta articolele mai vechi de 30 zile.