Evaluaţi acest articol
(16 voturi)
Fii primul care postează comentarii!

Decizia Transurb de a achiziționa autobuzele necesare pentru a susține transportul public pe perioada iernii reprezintă un demers de apreciat și lăudabil, având în vedere că în anotimpul rece, mai ales în timpul căderilor de zăpadă, gălățenii caută modalități de a ajunge mai ușor și în siguranță unde au nevoie. Gălățenii trebuie să știe că se pot baza pe infrastructura locală de transport, aceasta fiind capabilă să facă față oricărei situații apărute. Mă bucur că am avut azi o discuție pe acest subiect cu primarul Ionuț Pucheanu, alături de care am discutat despre necesitatea susținerii unui transport public modern în Galați, domnia sa arătându-și disponibilitatea pentru a susține acele decizii care sunt în interesul gălățenilor. ALDE va susține toate demersurile care se impun pentru ca gălățenii să aibă acces la un sistem de transport sigur, eficient și modern, la cele mai înalte standarde. 

Poate pentru unii demersul conducerii Transurb este surprinzător, însă trebuie să avem în vedere faptul că nu ne permitem ca pe timpul iernii sau chiar și în cazuri speciale să nu existe o soluție pentru transportul în comun. Acest demers al Transurb nu afectează cu nimic licitația desfășurată de primărie pentru achiziția de noi mijloace de transport, autobuze electrice și hibrid. 

Așa cum am mai spus, achiziția de mijloace de transport noi este o prioritate pentru dezvoltarea unui oraș. Pentru servicii de transport public de calitate avem nevoie de vehicule la standarde europene. Însă, până când acestea vor ajunge, conducerea Transurb trebuie să întreprindă toate demersurile pentru a nu bloca traficul în Galați, pentru a le facilita gălățenilor deplasarea în oraș. Este adevărat că vorbim despre tramvaie noi în Galați care costă în jurul a un milion de euro bucata, dar până ce acestea vor veni și vor putea fi operaționale, gălățenii trebuie să aibă încredere că transportul public e o soluție viabilă, care oferă condiții de transport la standarde europene. Este adevărat că e greu să pui pe picior de egalitate un mijloc de transport second hand cu unul care costă un milion de euro sau cu un autobuz hibrid care depășește 300.000 de euro, dar mai ales cu un autobuz electric care de regulă are un preț mai mare cu 30% sau noile troleibuzele care urmează să completeze parcul de transport în Galați, care au și ele un preț în jur de 300.000 de euro. 

Din punctul meu de vedere, este lăudabilă  intenția și abordarea, precum și interesul arătat de conducerea societății de transport și grija față de cetățeni în încercarea de a avea întotdeauna în parcul auto un număr de mijloace de transport funcționale, care să iasă în orice situație pe traseu ca rezervă. Aceasta cred a fost intenția conducerii când a declanșat procedura de achiziție de autobuze second hand. De asemenea, a contat foarte mult mobilitatea și independența unui autobuz, care spre deosebire de troleibuze și tramvaie nu e condiționat de linia de contact sau de șină pe parcursul iernii pentru a putea asigura un grad de mobilitate superior și garantat. Dacă avem o iarnă grea și vor fi porțiuni de drum care nu vor putea fi eliberate de gheață sau zăpadă în timp util, e posibil să fie probleme cu linia de contact sau cu șina de tramvai, acestea având o stare de uzură, ele fiind aflate în exploatare de foarte mulți ani. Totodată, să avem în vedere că se pot întâmpla tot felul de accidente, precum ruperea liniilor de contact, blocarea traseului cu zăpadă. Mi se pare corect din partea conducerii să încerce să prevadă aceste situații care de multe ori creează impresia că vin pe nepregătite.

Sunt adeptul unui transport modern și ecologic, dar în același timp trebuie să fim și realiști în privința anumitor aspecte. Criticile care pot fi aduse Transurb sunt în privința faptului că propune achiziția de autobuze second hand. Achiziția pentru autobuze moderne, pentru tramvaie și troleibuze este în derulare, iar aceasta nu va fi sub nicio formă perturbată. Însă, pentru tramvaie care au costuri de milioane de euro este necesară infrastructura adecvată. Pentru troleibuze la fel. Le luăm, dar cum și pe ce linii le utilizăm? Linia de contact pentru troleibuze trebuie înlocuită pentru că prezintă un grad de uzură ridicat. 

Această situație, în care Transurb a lansat achiziția acestor autobuze, poate fi echilibrată prin achiziția de autobuze noi. Ele pot participa activ și sunt extrem de așteptate de gălățeni și desigur o investiție utilă pentru oraș. Chiar dacă nu intră în categoria autovehiculelor nepoluante, electrice sau hibrid, putem gândi pentru creșterea mobilității în orice anotimp și necondiționat de vreme, achiziția de autobuze Euro 6, așa cum s-a întâmplat și în Capitală, acolo unde au fost achiziționate mai multe astfel de mașini. Situația generată de Transurb trebuie să fie tratată cu profesionalism și dezbătută în continuare. 

Personal consider că ar fi indicat ca primăria să poată avea posibilitatea să acorde o susținere operatorului de transport public. Probabil, pentru a nu mai pune presiune pe bugetul primăriei, operatorul a încercat prin resurse proprii să ia mijloace de transport de calitate, satisfăcătoare și la un preț mic.

Având în vedere impactul în spațiul gălățean, am luat legătura cu primarul Galațiului, Ionuț Pucheanu, care m-a asigurat, așa cum a mai făcut-o și în alte ocazii, că va face toate demersurile pentru a susține ca acest serviciu să ajungă la standarde europene. Deschiderea arătată de domnul primar Pucheanu o apreciez și sunt convins că vom găsi soluții favorabile pentru achiziția de mijloace de transport noi, la cele mai înalte standarde, pentru a avea un serviciu de transport public de cea mai bună calitate.

(P)

Citit 1515 ori Ultima modificare Sâmbătă, 24 Noiembrie 2018 20:15