Evaluaţi acest articol
(1 Vot)
1 comentariu

Principiul fundamental al Legii Prevenirii (Legea nr. 270/2017) este acela de a proteja mediul de afeceri. Astfel, agentul constatator nu trebuie să mai aplice sancțiunea contravențională la prima constatare a unei fapte, ci să aplice un avertisment, la care anexează un plan de remediere.

Deși mediul de afaceri dorește o aplicare generalizată a acestei legi, mai puțin pentru situații grave, de pericol social, forma finală asigură o protejare doar în 70 de situații menționate în HG 33/2018. Mai mult, legea nu este suficient de cunoscută de către antreprenori, mai ales de către cei mici și mijlocii. Problema cea mai mare a acestei legi constă în faptul ca numărul contravențiilor pentru care se aplică, este foarte mic pentru a genera un sprijin real mediului de afaceri.

În cadrul proiectului TestIMM, finanțat prin Programul Operațional Capacitate Administrativă, Asociația Patronatul Tinerilor Întreprinzători din Regiunea Sud - Est (PTIRSE) a organizat un workshop dedicat special identificării de soluții de îmbunătățire a Legii Prevenirii. Astfel, 15 reprezentanți de patronate, sindicate și ONG-uri au discutat despre măsurile de îmbuntățire a acestei legi, echipa de proiect aplicând și un test IMM. Concluzia a fost că Legea prevenirii generează un impact pozitiv pentru mediul de afaceri, însă acesta este deocamdată prea mic pentru a sprijini în mod real antreprenorii și, mai ales, microîntreprinderile.

Dacă actuala Lege și HG rămân neschimbate, Legea Prevenirii se va aplica doar în câteva situații reglementate clar prin cele 70 de contravenții din HG. Nu se aplică însă asupra legislației de la nivel local, formată din hotărâri de consiliu local și județean și nu cuprinde măsuri speciale pentru microîntreprinderi.

Printre soluțiile identificate se numără:

- Dezvoltarea acestei legi prin includerea de reglementări privind asigurarea/ garantarea acțiunilor de prevenire a săvârșirii de contravenții din partea agenților economici. Acest lucru trebuie să cuprindă obligativitatea agenților constatatori să efectueze controale de prevenire la scurt timp după înființarea unei firme, deschiderii unui nou punct de lucru sau autorizării unui nou cod CAEN. Acest nou tip de control ar trebui să fie strict de prevenire și informare, nu de sancțiune.

- Informațiile privind Legea Prevenirii și obligațiile agenților economici în funcție de codul CAEN de activitate, ar trebui să fie bine identificate și promovate pe site-urile instituțiilor de control.

- Agenții constatatori trebuie să devină parteneri de dialog cu antreprenorii, pentru a elimina situațiile în care aceștia din urmă comit o contravenție fără intenție sau din lipsă de informații.

- Legea prevenirii trebuie să se aplice și asupra legislației de la nivel local - hotărâri de consilii locale și județene, pentru a evita unele situații de abuz generate la nivel local. De asemenea, același comportament preventiv al agenților constatatori trebuie să se extindă și la nivel local.

Hotărârea Guvernului nr. 33/2018 care stabilește contravențiile care intră sub incidența Legii Prevenirii, trebuie la rândul ei îmbunătățită, printr-un amplu proces de consultare cu partenerii sociali - patronate, sindicate și ONG-uri. Ar trebui reanalizate articolele din domenii care pot afecta viața socială și mediul înconjurător, cum ar fi protecția fondului cinegetic, publicitatea înșelătoare, alimentarea cu apă, hidrocarburile halogenate care distrug stratul de ozon, ariile naturale protejate, conservarea habitatelor naturale, a florei şi faunei sălbatice, combaterea bolilor, dăunătorilor şi buruienilor în agricultură şi silvicultură.

Asociația Patronatul Tinerilor Întreprinzători din Regiunea Sud-Est (PTIRSE) implementează proiectul "Îmbunătățirea capacității mediului de afaceri pentru a propune politici publice alternative la inițiativele guvernamentale." Scopul acestuia este de a îmbunătăți capacitatea PTIRSE de a formula și promova propuneri alternative la politicile publice inițiate de Guvern și Parlament, care afectează mediul de afaceri din România. Printre rezultatele așteptate se numără elaborarea unui numar de cinci propuneri de politici publice alternative privind îmbunătățirea mediului de afaceri din România, dezvoltarea aplicației web TestIMM.ro, instruirea unui număr de 120 de persoane provenind din ONG-uri, sindicate și patronate, în domeniul formulării de politici publice alternative asupra actelor normative care afectează mediul de afaceri, acceptarea de către autoritățile publice abilitate, a unui numar de cinci politici publice alternative la actele normative care afectează mediul de afaceri (valoare proiect 971,138.20 lei din care 951,715.43 lei reprezintă cofinațare UE, data începerii proiectului 14.09.2018, data finalizării 13.01.2020, cod MySMIS 110215/SIPOCA 139, www.testimm.ro, Această adresă de email este protejată contra spambots. Trebuie să activați JavaScript pentru a o vedea.).

Competența face diferența!

Proiect cofinanțat din Fondul Social European prin Programul Operațional Capacitate Administrativă 2014-2020

www.poca.ro

(P)

Citit 1889 ori Ultima modificare Joi, 28 Noiembrie 2019 10:54

1 comentariu

  • postat de tot io Vineri, 29 Noiembrie 2019 18:16 79.116.120.*** Link la comentariu
    0
    0

    Cum putem explica PREVENIREA unor oameni care sunt trimisi sa incaseze la bugetul de stat, cu target specificat pentru amenzi ? Oare se tampeste Romania asta ca dupa 30 de ani sa intram pe un fagas al LUCRURILOR NORMALE ?!?!? Vorbim si de cei din MAI !!! Ca nu prea aud sa dea amenda CNAIR-ului pentru NESEMNALIZARE unor nereguli pe suprafetele de rulare sau lipsa indicatoarelor !!!! Si sa nu mai scoata ACEA IMBECILITATE de NEADAPTARE A VITEZEI LA CONDITIILE DE TRAFIC ca sunt scarbit de context, daramite de procesul verbal !!!!

    Raportează

Lasă un comentariu

Utilizatorul este singurul responsabil de conţinutul mesajelor pe care le postează şi îşi asumă toate consecinţele.

ATENTIE: Comentariile nu se publică automat, vor fi moderate. Mesajele care conţin cuvinte obscene, anunţuri publicitare, atacuri la persoană, trivialităţi, jigniri, ameninţări şi cele vulgare, xenofobe sau rasiste sunt interzise de legislaţia în vigoare, iar autorul comentariului îsi asuma eventualele daune, în cazul unor actiuni legale împotriva celor publicate.

Prin comentariul meu sunt implicit de acord cu politica de confidenţialitate conform regulamentului GDPR (General Data Protection Regulation) şi cu Termeni si condițiile de utilizare ale site-ului www.viata-libera.ro