Mii de refugiați, aceeași dramă. „Am plecat din Ucraina pentru că vrem să trăim”

Evaluaţi acest articol
(24 voturi)

Începând de joi dimineață, odată cu atacarea Ucrainei de către Rusia, numărul ucrainenilor care au intrat în România pe la Vama Giurgiulești a crescut, însă nu foarte mult. Se pare, cel puțin deocamdată, că Galațiul reprezintă o zonă de tranzit pentru refugiații ucraineni, puțini dintre ei alegând să stea aici mai mult de o zi-două. Cei mai mulți merg în alte țări, la rude sau prieteni, în Polonia, Olanda sau Bulgaria. Fiecare familie care a ales, de nevoie, să-și părăsească țara are propria poveste, dar drama este una singură, a tuturor: războiul prăvălit asupra Ucrainei de către Vladimir Putin.

"Gospodăria, în grija Domnului, animalele s-or hrăni singure"

Natalia Ursu, profesoară de limba română la universitatea din Ismail, este printre foarte puținii refugiați ucraineni cu care am putut discuta, vineri, în românește, la ieșirea din Vama Giugiulești. "E groaznic acolo, în oraș. Se aud exploziile nu departe de Ismail, pe Insula Șerpilor, unde sunt deja decedați 14 ofițeri. E alertă acum în toate regiunile Ucrainei, oamenii sunt chemați să se adăpostească, care și unde pot, așa că am luat decizia să venim în România. Vrem să mulțumim statului român, fiindcă am trecut foarte ușor. Voi sta la fiica mea, la Brașov. Am lăsat totul în urmă, am închis casa și am plecat. Gospodăria am lăsat-o în grija Domnului, animalele s-or hrăni singure. La vămi sunt foarte mulți din Ucraina, sunt mulți și cei care au cerut adăpost Republicii Moldova, pentru că nu au avut actele în regulă. E panică peste tot, cei care au posibilitatea să plece peste hotare încearcă să plece. Cei care nu pot, din orașele mari, vin spre comunități, la sate, unde au părinți, să se adăpostească. Sunt mai mulți dintre aceștia, pentru că atacurile sunt în orașele mari, la infrastructură, sunt în pericol aeroporturile".

Mașinile sunt pline, în general, de femei, pentru că bărbaților nu li s-a permis să treacă la vama ucraineană. "Este ordinul președintelui, ca bărbații să rămână în țară", ne-a spus Natalia Ursu.

Cu ea în mașină se afla și prorectorul universității din Ismail, profesoară de istorie. Aceasta va rămâne la Galați, unde a cerut (și primit) ajutorul Universității "Dunărea de Jos" pentru profesorii și studenții ucraineni.

"Nu știm ce va fi în continuare, urmărim permanent noutățile, dar nu sunt foarte îmbucurătoare", a încheiat Natalia Ursu.

"Ne-au trezit două explozii uriașe"

Avându-l pe fiul lor pe bancheta din spate, Vitali și Alisa merg în Polonia, la prieteni. Au pe bordul mașinii un steguleț în culorile naționale, pe care scrie "I love Ukraine". Și-au lăsat în țară părinții, pe fratele lui Vitali, prietenii, care nu aveau pașaport. "Atacurile au început joi dimineață, pe la ora 5. Au fost două explozii uriașe ale unor bombe, ne-am trezit și ne-am hotărât să plecăm, pentru că am înțeles că urmează un război mare. Mergem în Polonia, la niște prieteni, am lăsat totul în urmă", a spus Vitali.

"Este groaznic, este foarte rău ceea ce se întâmplă. Ne-am lăsat familia, prietenii, casa, am luat doar câteva haine și am plecat", l-a completat Alisa.

Alți refugiați sunt din Odessa, unde a fost puțin mai liniște decât la Kiev.

"Mergem în Olanda, la sora mea. Am plecat ieri-dimineață, la șapte, e mașina tatălui meu. Ne-am luat doar documentele și câteva haine", ne-a spus Viktoria.

"Noi mergem în Polonia, la rude. În Odessa e liniște, în Kiev și în alte orașe este groaznică situația. Bombe, rachete... Nu știu ce se va întâmpla în continuare", a spus Maria, care lucrează în industria farmaceutică.

Peter, avocat, a recunoscut că e speriat de bombardamentele rusești. "Dar soldații noștri luptă. Familia mea este în Polonia, mergem la ei", ne-a spus el.

O altă refugiată ne-a spus că erau atacuri la mai puțin de 15 km de orașul ei, așa că în patru-cinci ore și-a strâns lucrurile și a plecat. "Când începe războiul, oamenii sunt îngroziți. Ne-am trezit ieri-dimineață din cauza exploziilor și am decis să părăsim țara, pentru că vrem să trăim. Mergem spre Bulgaria, la prieteni. Tatăl și soțul meu lucrează în străinătate, așa că ne vom întâlni în Bulgaria. Am avut doar patru-cinci ore să ne strângem lucrurile".

Mulți refugiați, la hotelurile și pensiunile din Galați

Mai mulți dintre cetățenii ucraineni care au ajuns în România s-au cazat, pentru scurt timp, la Galați. Aproximativ 50 de camere au fost ocupate, joi noapte, la cele două mari hoteluri din centrul orașului, iar pentru noaptea de vineri spre sâmbătă trendul era același. Conform surselor noastre, cetățeni din Ucraina au făcut rezervări și la alte unități de cazare din oraș.

Foto: Marian Calestru

Citit 3386 ori Ultima modificare Duminică, 27 Februarie 2022 00:23

Nu se mai pot comenta articolele mai vechi de 30 zile.