Unul dintre multele exemple de neimplicare în rezolvarea unor probleme cetățenești survenite în urma unor fenomene naturale se mai regăsește și astăzi, la două săptămâni de la furtuna care a făcut ravagii în multe cartiere din oraș pe 31 august. La un bloc din Țiglina 1, acoperișul smuls de vânt stă și acum pe imobil, pentru că nicio instituție unde s-a cerut măcar un sfat competent nu a reușit să lămurească lucrurile.
De la Ecosal la Agenția de Mediu, de la Garda de Mediu la Primărie. Este, pe scurt, traseul pe care, în ultimele zile, un gălățean care locuiește la blocul PS 14 din Țiglina 1 l-a parcurs în încercarea de a rezolva o problemă gravă, apărută în urma furtunii din seara zilei de 31 august. Ioan Petrescu locuiește la etajul a patrulea al imobilului, iar vântul deosebit de puternic din acea seară a smuls hidroizolația pe o suprafață mare, de circa 50 de metri pătrați.
Cum membrana bituminoasă a rămas, din fericire, pe bloc, proprietarii s-au urcat a doua zi și au strâns bucățile rupte cum au putut și au făcut demersuri ca să își repare acoperișul. Acoperiș care, evident, va trebui refăcut în totalitate și care va implica costuri pentru toți proprietarii. S-a găsit firma, s-a stabilit prețul și data de începere a lucrării: luni, 18 septembrie 2023.
Numai că un "mic" impediment se încăpățânează să amâne lucrurile, pe termen nelimitat. Tot bitumul smuls de vânt, deci nu prin puterea sau voința expresă a cuiva, trebuie coborât de pe bloc, încărcat într-un camion și dus la un depozit special. Lucruri care nu pot fi făcute fără echipamente speciale, motiv pentru care domnul Petrescu a cerut ajutorul Ecosal. Și nu gratis.
"Pe 6 septembrie le-am trimis un e-mail prin care le-am solicitat, respectuos, să îmi comunice dacă îmi pot închiria un container sau ceva similar, contra cost, cu care să transport bitumul la o groapă specializată. Noi chiar dacă l-am coborî de pe bloc, nu am putea să îl depozităm, pentru că riscăm amendă de la Poliția Locală și nici nu avem cu ce să îl ducem, fiind vorba de o cantitate mare. Pe 11 septembrie, am primit răspuns de la Ecosal că ei nu se ocupă cu așa ceva și am fost îndrumat spre Agenția de Protecția Mediului, care ar trebui să îmi poată recomanda o firmă specializată. Noi am căutat o firmă specializată, dar nu am găsit, fapt pe care l-am semnalat și în petiția înaintată ulterior Primăriei Galați. Între timp, am înștiințat, tot în scris, Garda de Mediu, care ne-a răspuns că nu e de competența lor și ne-a trimis la Primărie", ne-a adus la cunoștință Ioan Petrescu.
Gălățeanul, direct afectat de efectele furtunii și care, e lesne de înțeles, are interes să rezolve cât mai bine și mai repede problema acoperișului, nu mai știe unde să se adreseze pentru a obține ajutor în această chestiune care până la urmă nu poate fi imputată nimănui. În aceste condiții, se naște, firesc, întrebarea, dacă instituțiile statului sau societățile care lucrează pentru stat au ca rol strict rezolvarea așa-zisului "interes general" sau ar trebui să vină în ajutorul cetățeanului și când problema acestuia nu se petrece "ad literam" pe domeniul public?