Evaluaţi acest articol
(31 voturi)
17 comentarii

"Vrând-nevrând, prietenii sau duşmanii mei vor trebui să accepte că am creat la Galaţi administraţia de tip Durbacă, care va rămâne un punct de referinţă. Oricum, ceea ce am făcut eu în acest oraş este unic la nivelul României", declara primarul Eugen Durbacă, în mai 1996, după primii patru ani de mandat. A fost primar al Galaţiului opt ani, din martie 1992 şi până în iunie 2000, şi a schimbat definitiv şi iremediabil faţa oraşului.

Pentru că adesea auzim "Ce-a făcut primarul? / - N-a făcut nimic!", pentru că Galaţiul nu este doar oglinda noastră, a gălăţenilor, ci şi a primarilor care i-au condus destinele, ne-am propus ca, pe parcursul unui serial, să încercăm să aflăm ce au lăsat notabil în urmă cei aflaţi vremelnic în postul de edil-şef al oraşului.
Astăzi vom încerca să vă oferim o radiografie a administraţiei Eugen Durbacă şi a moştenirii pe care a lăsat-o Galaţiului la finalul celor două mandate.

Primul mandat

Eugen Durbacă, de profesie inginer mecanic, a fost ales primar al municipiului Galaţi pe 23 februarie 1992, în al doilea tur al primelor alegeri locale de după Revoluţie. A candidat din partea Uniunii Stângii Democrate, a primit 73.321 de voturi - reprezentând 59,21 la sută, iar pe 2 martie 1992 a depus, pentru prima dată, jurământul de primar al Galaţiului.

În mai 1996, la finele primului său mandat, Durbacă trecea pe lista obiectivelor realizate: Uzina de Apă II, ansamblul arhitectonic Lapidarium din centru, cantina de ajutor social a pensionarilor, asigurarea de apă caldă şi rece 24 de ore pe zi, dar şi repararea capitală a străzilor Brăilei, Siderurgiştilor (până în cartierul Aeroport) şi Domnească (până la Grădina Publică). "La aceste străzi am înlocuit atât covorul asfaltic, cât şi bordurile", preciza în articolele electorale. Aşa se explică dispariţia bordurilor de granit şi bazalt...

"Vrând-nevrând, prietenii sau duşmanii mei vor trebui să accepte că am creat la Galaţi administraţia de tip Durbacă, care va rămâne un punct de referinţă. Oricum, ceea ce am făcut eu în acest oraş este unic la nivelul României. O singură rugăminte am de la ziarişti şi inamicii mei politici: să-mi scrie numele mare, citeţ şi corect. În rest, nu mă interesează ce scriu despre mine", declara întemeietorul "administraţiei de tip Durbacă".
Chiar şi în articolele electorale, când i se atrăgea atenţia că Galaţiul arată urât cu atâtea dughene aşezate pretutindeni, răspundea cu nonşalanţă: "Eu am dat o mare şansă privatizării la Galaţi. Cei care se bat cu pumnul în piept că am urâţit oraşul cu tarabe şi dughene să-i întrebe pe cei care nu aveau loc de muncă înainte dacă am procedat bine sau nu".

Cât despre afacerile proprii, Durbacă vorbea cu aceeaşi seninătate: "M-au acuzat că m-am îmbogăţit în timpul mandatului meu. Pe puţin 15.000 de gălăţeni s-au mai îmbogăţit în timpul mandatului meu, graţie facilităţilor pe care le-am oferit privatizării la Galaţi. Firma mea nici măcar nu se află în prima jumătate a topului privatizaţilor".

Acesta avea să fie, însă, doar începutul. În iunie 1996, Durbacă a candidat din partea PDSR, a fost reales primar al Galaţiului încă din primul tur al alegerilor locale, cu 70.657 de voturi, reprezentând 54,86 la sută.

O gheretă, o benzinărie şi-o casă într-o rână

În mai 2000, la finele celui de-al doilea mandat al "administraţiei de tip Durbacă", pe stema Galaţiului ar fi putut să figureze "o gheretă, o benzinărie şi o casă într-o rână". Cel puţin aşa credea liderul liberalilor gălăţeni, Victor Paul Dobre, care declara într-un interviu acordat ziarului "Viaţa liberă": "Cu largul concurs al celor plătiţi de fapt să vegheze la păstrarea integrităţii urbanistice a oraşului, s-a construit haotic, s-au înălţat alandala tot felul de construcţii, s-a demolat fără discernământ. Toţi cei care au fost angajaţi pe postul de arhitect-şef au fost puşi pe fugă sau au plecat singuri, nedorind să fie părtaşi la distrugerea Galaţiului şi la anularea a tot ceea ce este considerat reprezentativ pentru oraş. După cum au fost gândite şi realizate multe dintre lucrările edilitare, pe stema Galaţiului ar trebui să figureze o gheretă, o benzinărie şi o clădire într-o rână", spunea Dobre.

"A dughenizat oraşul prin construcţia haotică a mii de garaje, chioşcuri, gherete. A mutilat faţadele blocurilor de pe strada Brăilei, Ţiglina I, care aveau o arhitectură unicat în Galaţi", scrie Ion Lucian Mehedinţi, în cartea "O generaţie a Galaţiului între două sisteme politice, economice şi sociale (1944-2014)", publicată în 2015 la Editura Fundaţiei Universitare "Dunărea de Jos" Galaţi.

Din perspectiva primarului Durbacă, lucrurile se vedeau, însă, cu totul altfel.

Al doilea mandat

În campania electorală din 2000, în încercarea de a obţine cel de-al treilea mandat, Eugen Durbacă afirma că "a creat 12.000 de locuri de muncă, a sprijinit micii întreprinzători, a susţinut înfiinţarea transportului privat de călători şi a repartizat 4.500 de locuinţe sociale". Asta a însemnat, de fapt, distrugerea caselor din centrul vechi al oraşului, unele adevărate opere de artă şi monumente ale epocii, prin popularea lor cu familii numeroase de romi, care le-au distrus, furat şi pus pe foc, bucată cu bucată! Şi dacă de garaje şi chioşcuri am mai putut scăpa, multe dintre casele vechi ale oraşului sunt pierdute pentru totdeauna…

"După ce voi fi din nou instalat în funcţia de primar, voi continua să fac acelaşi lucru: voi da semnături pe capota maşinii", afirma cu seninătate Eugen Durbacă.

Cum s-a născut "Parcul lui Durbacă"

Întrebat pe ce şi-a lăsat cel mai bine amprenta în cei opt ani de Primărie, Eugen Durbacă răspundea: "O realizare la care ţin mult este parcul din Valea Ţiglinei. Să vă spun un secret: cred că nu degeaba i se spune «Parcul Durbacă». Acolo am încercat împreună cu proiectanţii să găsim soluţii, însă acestea nu veneau. Şi atunci am convenit să-l proiectăm pe măsură ce îl facem. Aşa a luat fiinţă acel parc. Am început în 1993, cu locul de joacă, după care am nivelat, am făcut aleile. A fost foarte greu, pentru că era un praf fantastic…", declara Eugen Durbacă în "Viaţa liberă".

Drumul de centură şi pieţele

"O altă chestiune la realizarea căreia am contribuit în mod deosebit este Drumul de centură, o lucrare complexă. Dacă până la viaduct sunt patru benzi cu parapeţi de beton, mai departe, spre nord, este vorba de canalizare. Drumul de centură se va finaliza în maximum două luni. Un alt lucru la care ţin sunt pieţele: prima am făcut-o în Micro 17, a doua în Micro 21 şi, acum, Piaţa Centrală. În maximum două săptămâni, Piaţa Centrală va fi dată în folosinţă. Este o piaţă ultramodernă, dar nu este terminat întreg complexul pieţei, care va cuprinde sediul administrativ, mai multe parcări, amenajări în aer liber pentru desfacerea produselor. Va fi ceva deosebit", spunea Durbacă.
Piaţa Centrală avea să fie inaugurată în prezenţa preşedintelui Ion Iliescu, aflat în vizită electorală, când Durbacă avea să declare: "M-a durut faptul că puteau să-mi trimită măcar o invitaţie, că doar eu făcusem aproape totul acolo".
În mai 2000, politicianul îşi mai trecea în palmares: pasajul pietonal de la P-uri, parcul din Mazepa, Cimitirul "Sf. Lazăr", "amenajarea Plajei Dunărea şi Lacului Vânători pentru toţi gălăţenii", modernizarea viaductului de la Gară, repararea a peste 1.000.000 de metri pătraţi de străzi şi Şoseaua de centură, "amenajarea de locuri de parcare pentru 5.000 de maşini" şi asigurarea iluminatului public în procent de 85 la sută.
De asemenea, vorbea despre lucrări executate pe străzile Traian şi Ştiinţei şi susţinea că a iniţiat proiectul modernizării străzii Basarabiei: s-a realizat tronsonul Calea Prutului - strada Traian şi s-a început tronsonul Traian - bulevardul Coşbuc. "Apar cetăţeni care spun: Durbacă a tăiat copacii. Să fim serioşi, sub copacii aceia erau toate firele şi toate canalizările! La terminarea mandatului meu se făcuse tot ce era mai greu", declara Durbacă în "Viaţa liberă".
Pe 18 iunie 2000, cu 42.207 voturi, Eugen Durbacă a pierdut fotoliul de primar al Galaţiului, în favoarea lui Dumitru Nicolae, preferat de 71.820 de gălăţeni.

Citit 11088 ori Ultima modificare Joi, 24 Octombrie 2019 14:37

17 comentarii

  • postat de comunismul Joi, 24 Octombrie 2019 19:02 188.24.234.*** Link la comentariu
    0
    8

    nu a fost bun ca primar asta! doar lauda de el si atat! cel putin samoila patrascu si cu dumitru nicolae! au avut bunul simt sa nu distruga orasul! ca durbaca! omul asta nu trebuie sa mai fie primar! repet! sa joace sah cu pensionarii! sa aiba grija de nepoti! asta da! dar primar sa numai fie! ca numai este cazul! sa reprezinte un asemenea om galatiul!

    Raportează
  • postat de PROF.DR.MIHAI MORARU Miercuri, 23 Octombrie 2019 22:14 5.13.237.*** Link la comentariu
    0
    19

    DURBACA,UN OM CARE DUPA ACELE VREMURI,MARUNT SI EXTREM DE EGOIST,SI-A DOVEDIT CLASA SI MACAR PRIN SCOATEREA BORDURILOR DE PE DOMNEASCA!!!RUSINE,DOMN EX-PRIMAR!!!TIMPUL VA VA STERGE DIN AMINTIREA GALATENILOR,ATAT DE JALNICA DESPRE DUMNEAVOASTRA!!!SANATATE LA TOATA LUMEA!!!

    Raportează
  • postat de vasile pop Miercuri, 23 Octombrie 2019 17:50 188.24.195.*** Link la comentariu
    1
    20

    Iar ai aparut nea DURBI? Nici dor nu imi era de tina pentru ca apari doar din patru in patru ani ca sa aiba prostii ce vota.Esti un batrinel care iti plimbi pantalonii prin parlamentunde esti "dela 48 neicusorule"fara sa fii bun de nimic pentru orasul care te-a propulsat mare parlamentar. Mai stai acasa si creste ceva nepoti daca ai ca avere ai destula pentru tine si tot neamul. Hai la revedere si sa ne intilnim pe strada ca doi cetateni "onesti"

    Raportează
  • postat de ADYtza74 Miercuri, 23 Octombrie 2019 17:25 5.13.184.*** Link la comentariu
    3
    3

    Lucrul cel mai bun a fost transformarea vaii Tiglina in actualul parc Closca.

    Raportează
  • postat de Cosmin Miercuri, 23 Octombrie 2019 08:57 77.111.247.*** Link la comentariu
    11
    18

    Garajele construite legal în perioada Durbacă, cu avizul si pe terenul Primariei, nu trebuie inlaturate in acelasi mod cu constructiile ilegale. Este abuziv si incorect!
    Primaria si-a schimbat politica de rezolvare a parcarii masinilor, dupa ce ani la rand a incasat banii pe terenul pe care a initiat construirea de constructii provizorii. Si-a schimbat optica, sa isi suporte costurile noii abordari, nu sa ii puna la plata pe cei care nu au facut nimic ilegal, respectandu-le modul de reglementare de pana in prezent.
    Sunt de acord cu modernizarea impusa de dinamica vremurilor, dar Primaria sa-si asume obligatiile, despagubind proprietarii garajelor autorizate de aceeasi primarie si nu punandu-i la plata pentru demolare.

    Raportează
  • postat de CetateanX Marți, 22 Octombrie 2019 21:09 5.13.147.*** Link la comentariu
    3
    28

    Tovarase Durbaca, ar trebui sa fii tras la raspundere pentru dezastrul urbanistic pe care l-ai creat in acest oras. Nu stiu cum mai ai tupeu sa te bagi in politica si sa mai si apari in fata cetatenilor cu stupiditatile pe care le povestesti despre realizarile tale. Uite ce dezastru atomic ai lasat numai prim demolarea acestor garaje! Ce parere ai

    Raportează
  • postat de Andreea Marți, 22 Octombrie 2019 20:50 86.122.130.*** Link la comentariu
    21
    7

    După toate criticile de aici nu uitați niște lucruri:
    - La vremea aceea Durbacă era privit ca fiind unul dintre cei mai gospodari ai vremii!
    - Orașul Galați avea totuși o dezvoltare economică viabilă, iar micii întreprinzători au fost încurajați de Durbacă;

    Raportează
  • postat de vlad tepes Marți, 22 Octombrie 2019 19:00 89.120.24.*** Link la comentariu
    7
    44

    Asemenea lui Mazare, Durbaca a transformat un oras cochet, aerisit int-un kitsch oriental sirian sau libanez.

    Raportează
  • postat de De departe cel mai bun primar,dar nu de actualitate Marți, 22 Octombrie 2019 18:53 82.79.132.*** Link la comentariu
    36
    11

    Din punct de vedere gospodaresc, Durbaca ii bate la fund pe toti asa zisii primari ai Galatiului.Mai e un lucru de mentionat si anume ca bugetul pe atunci era ,cred nici 20% din ceea ce au avut urmasii lui.Nicolae ,a fost un om relativ corect,dar prea moale pentru hulpavii orasului.Marius Stan complet parallel cu tunelul lui cu tot(mai avea putin si promitea si cosmodrom la Galati) ,iar actualul primar mi se pare departe de ceea ce trebuie sa fie. Orasul este intr-un declin complet si nu vad nici o cale de revenire.Dispretul fata de autoritati,este ceva generalizat si ireversibil.

    Raportează
  • postat de Galatean Marți, 22 Octombrie 2019 18:22 78.96.83.*** Link la comentariu
    2
    34

    A taiat toti copacii din Micro 18, mutiland un intreg cartier. RUSINE!!!

    Raportează
  • postat de Dan Marți, 22 Octombrie 2019 16:22 70.105.87.*** Link la comentariu
    6
    44

    Costructia lui fiisu nu o pune la socotela?? Constructia din Tiglina 1 nu o mai finalizeaza niciodata...
    Nea DURBACA , A UMPLUT ORASUL DE GARAJE ,CHIOSCURI ...si alte mizerii...
    Cine a fost el si cine este , sa ii se puna denumirea unui parc ???????!!!!!!!!!!!!!

    Raportează
  • postat de Georgel Marți, 22 Octombrie 2019 11:16 89.136.184.*** Link la comentariu
    47
    25

    Deci autoritatea publică locală, reprezentată de primarul Durbacă, este cea vinovată de urâțirea orașului prin proliferarea devastatoare numeric și total necontrolată urbanistic a garajelor haotic inestetice și împrăștiate brambura prin cartierele gălățene.

    În acest caz, de ce aceeași autoritate publică locală, reprezentată ulterior de primarul Marius Stan și succesorul acestuia, are tupeul și obrăznicia de a pretinde necesara revenire la normalitate prin demolarea acestora nu doar fără nicio despăgubire, dar și pe cheltuiala beneficiarilor autorizațiilor de construcție emise de una și aceeași autoritate?(!!!)

    Raportează
  • postat de gălățean implicat Marți, 22 Octombrie 2019 09:36 92.86.55.*** Link la comentariu
    15
    52

    Ați făcut și bune și rele. Transformarea orașului într-un ghetou de garaje e neplăcută!

    Raportează
  • postat de macarie banu Marți, 22 Octombrie 2019 09:29 95.76.3.*** Link la comentariu
    3
    58

    cel mai iubit dintre pamanteni.........desigur,absolut nici o legatura cu romanul lui Marin Preda,dar durbaca asta(cu d mic) asa se vede,asa se crede.Printre multe altele,sa ne spuna a cui este fabrica de asfalt si de unde anume provin bordurile care au tot fost schimbate.Atat.Senatorul melcilor era mic copil pe langa durbaca(cu d mic).Marele pacat este ca nu e singurul.

    Raportează
  • postat de Mihai Marți, 22 Octombrie 2019 09:27 86.127.209.*** Link la comentariu
    9
    74

    Pentru mine Durbaca a facut 3 lucruri mari:

    - a vandut bordurile de granit ;
    - a incurajat inchirierea imobilelor din zona centrala, apartinand Primariei, rromilor;
    - a umplut Galatiul cu garaje si chioscuri.

    Raportează
  • postat de mesaj Marți, 22 Octombrie 2019 08:05 89.137.228.*** Link la comentariu
    35
    16

    Hai, nu fiti rai! Trebuie să recunoașteți cu toții că a fost un primar cu viziune, chiar, tele-viziune.

    Raportează
  • postat de cineva Marți, 22 Octombrie 2019 06:13 109.103.136.*** Link la comentariu
    9
    70

    Mai bine sa uitam de el .

    Raportează

Lasă un comentariu

Utilizatorul este singurul responsabil de conţinutul mesajelor pe care le postează şi îşi asumă toate consecinţele.

ATENTIE: Comentariile nu se publică automat, vor fi moderate. Mesajele care conţin cuvinte obscene, anunţuri publicitare, atacuri la persoană, trivialităţi, jigniri, ameninţări şi cele vulgare, xenofobe sau rasiste sunt interzise de legislaţia în vigoare, iar autorul comentariului îsi asuma eventualele daune, în cazul unor actiuni legale împotriva celor publicate.

Prin comentariul meu sunt implicit de acord cu politica de confidenţialitate conform regulamentului GDPR (General Data Protection Regulation) şi cu Termeni si condițiile de utilizare ale site-ului www.viata-libera.ro