Evaluaţi acest articol
(35 voturi)
9 comentarii

Ce poţi face cu o imprimantă 3D şi cu un kilogram de poliacid lactic, adică un fel de plastic biodegradabil? Păi, dacă eşti ca Mădălin Dinu, poţi să construieşti o replică a camionului românesc "Roman", produs la noi în ţară în anii ’80. Macheta, la scara 1/24, perfect funcţională, îi e utilă studentului în ultimul an la Tehnologia Construcţiilor de Maşini, de la Facultatea de Inginerie, să demonstreze, la licenţă, cât de versatil este polimerul cu care lucrează şi cum se poate imprima 3D prin tehnologia FDM (Fused Deposition Modeling), adică prin aşezarea mai multor straturi de material unul peste altul.

Camionul este făcut după o proiectare temeinică pe calculator, care a durat cinci luni, iar imprimarea celor 114 piese care îl reproduc, în cele mai mici detalii, s-a făcut în două săptămâni. "Îmi plac maşinile de mic, tata e şofer de camion, aşa că am moştenit pasiunea. În plus, sunt pasionat de programare şi imprimare 3D şi, cum am studiat aceste discipline în facultate, am zis să încerc să construiesc integral o maşină din polimeri. Am mai făcut, cu ceva timp în urmă, o replică a Loganului meu, dar nu atât de detaliată. Acest camion, perfect funcţional (are un motor cu telecomandă), portiere care se deschid şi cabină rabatabilă, a fost printat piesă cu piesă. Cred că imprimarea 3D e un domeniu de mare viitor şi mi-aş dori să fac un Masterat pe subiect, ba chiar să rămân în cercetare", spune Mădălin.
Studentul este coordonat de prof. univ. dr. Cătălin Fetecău, care l-a ajutat cu câţiva parametri de imprimare. "E foarte importantă poziţia piesei atunci când se face imprimarea, materialul cu care se lucrează, dar şi parametrii de imprimare. Sunt mai multe tipuri de polimeri şi fiecare are proprietăţile sale. În plus, e important că materialele cu care se lucrează acum sunt biodegradabile", explică Mădălin.

"Unul dintre studenţii care mă determină să fiu optimist"

La rândul său, Cătălin Fetecău spune: "Mădălin este unul dintre studenţii care mă determină să fiu optimist în privinţa absolvenţilor specializării Tehnologia Construcţiilor de Maşini. Are simţ tehnic, este inventiv, pasionat şi aş putea spune că are ingineria în sânge. Va lucra în cadrul Cercului ştiinţific Prelucrarea Polimerilor din Centrul de excelenţă cu acelaşi nume, integrat în Platforma de cercetare multidisciplinară ReForm UDJG, la finalizarea părţii aplicative a lucrării de licenţă. Intenţionăm să dezvoltam fabricaţia aditivă prin imprimare 3D, folosind materiale polimerice, domeniu în care avem deja expertiză. Sper ca în următoarele trei luni să deschidem şi Hubul 3D printing, pentru care am făcut un proiect şi avem finanţare, hub ce ne va ajuta în promovarea brandului universitar și a activităţilor de cercetare în domeniu".

Citit 6128 ori Ultima modificare Joi, 07 Februarie 2019 08:27

9 comentarii

  • postat de 3d Joi, 07 Februarie 2019 09:45 89.136.7.*** Link la comentariu
    5
    0

    Ai primit totusi cate un vot apreciativ de la mine ,pentru munca depusa la editarea contra comentariiilor

    Raportează
  • postat de 3d Miercuri, 06 Februarie 2019 18:52 89.136.7.*** Link la comentariu
    5
    1

    iti pot vota si eu commenturile daca vrei...

    Raportează
  • postat de 3d Miercuri, 06 Februarie 2019 18:32 89.136.7.*** Link la comentariu
    6
    0

    tu ai inceput cu scandaluri, functia de comentariu se refera la a comenta articolul scris de jurnalist nu ce comenteaza altii

    Raportează
  • postat de 3d Miercuri, 06 Februarie 2019 18:31 89.136.7.*** Link la comentariu
    7
    0

    De panzar vad ca nu stiti nimic. Sa fim seriosi constat cu amaraciune ca valul care va luat e mare.,Se ducea frumos la navrom bac la domnul Stefan Viorel cerea accept si sigur obtinea acceptul pentru asa ceva.Daca tot insistati ca poate avea acordul Roman SA puteti suna la Departament Tehnic tel : +40 268 302150 ca sa lamuresti dilema .Cu 2 sute de euro poti sa iti achizitionezi imprimanta si filament, nu de bec, apoi te poti apuca sa faci nasturi ca acolo nu iti mai trebuie licente.Succes si poate imi luati recomandarile si constatarile si in serios nu numai in deradere

    Raportează
  • postat de Valentin Miercuri, 06 Februarie 2019 09:59 178.138.98.*** Link la comentariu
    1
    8

    Si bacul acela este tot sub o marca, nu ar trebui si de la aia licenta? Sau de unde stiti daca are acord sau nu de la ROMAN SA, poate au parteneriat cu facultatea la care este el? Sa fim seriosi... Va place cearta si nu aveti nimic de facut. Probabil dvs ati fi facut mai bine? Cate poduri si bacuri ati imprimat 3D pana acum?

    Raportează
  • postat de 3d Miercuri, 06 Februarie 2019 00:03 89.136.7.*** Link la comentariu
    8
    0

    esti luat de val domnule Valentin de vezi numai noroi.ROMAN S.A. si a dat acordul?Avem traditie in domeniul naval ca oras nu in ce are Brasovul,.Pustiul ala putea printa panzarul ori vreun bac sau podul peste dunare. si nu incalca nici un drept de autor

    Raportează
  • postat de Valentin Marți, 05 Februarie 2019 16:48 178.138.98.*** Link la comentariu
    2
    13

    Nu va suparati domnule "3D", dar eu cred ca este vorba de tehnologie, nu de modelul de camion in sine. Decat sa aruncam cu noroi, hai mai bine sa incurajam oamenii...

    Raportează
  • postat de atamanu Marți, 05 Februarie 2019 13:47 188.24.249.*** Link la comentariu
    0
    9

    Bravo MADSTER !!! Copilul este deosebit de talentat. Cei pasionati de simulatoarele de camioane ( gen ETS 2 ) ii apreciaza in mod deosebit si realizarile virtuale.....Mai exista inca tineri care au preocupari mai nobile, decat dus "producatoare" in vest si ascultat manele in BMW-uri inmatriculate in bulgaria ...

    Raportează
  • postat de 3d Marți, 05 Februarie 2019 08:35 89.136.7.*** Link la comentariu
    26
    8

    Faceti ceva mai nou si mai bun ,nu mai copiati hidoseniile trecutului. NU incalcati nici drepturile de autor, ca nu e corect nici asa ,imprimanta 3d a aparut in urma unor inventii nu copiind copiatorul

    Raportează

Nu se mai pot comenta articolele mai vechi de 30 zile.