Cum aflăm dacă ne lasă AMBREIAJUL

Cum aflăm dacă ne lasă AMBREIAJUL
Evaluaţi acest articol
(21 voturi)

Poate cea mai neplăcută situaţie la volan este să ne trezim subit că nu mai avem pedală de ambreiaj. Nu că ne-ar fi furat-o cineva, ci pentru că nu se mai simte sau a rămas blocată. În această situaţie, nu prea mai avem ce face decât să ridicăm maşina pe platformă şi să o ducem direct în service.

Dar pentru a nu ajunge în această situaţie, trebuie să fim atenţi la câteva detalii care ne vor salva de la bani aruncaţi pe fereastră aiurea, dar şi de la o eventuală vacanţă stricată.

1. Pedala şi-a schimbat poziţia: de obicei, când pedala de ambreiaj începe să ţină mai sus, e clar că s-au uzat placa şi discul. Dar sunt şanse ca pedala să rămână şi mai jos, dacă se blochează rulmentul sau pârghia acţionată hidraulic. Dacă se simte o diferenţă notabilă brusc, verificaţi urgent ambreiajul.

2. Zgomot la cuplarea ambreiajului: de obicei e vorba de un huruit care se aude când ridicăm ambreiajul. Acesta este cauzat în general de rulment, care s-a uzat peste măsură şi necesită schimbare în scurt timp.

3. Pedala moale sau tare: în acest caz, cel mai probabil placa de presiune începe să cedeze, sau ceva din sistemul hidraulic. Oricum, este necesară o vizită la service pentru a vedea care este problema.

4. Pedala de ambreiaj blocată: dacă avem neplăcuta situaţie în care găsim pedala blocată, atunci avem probleme mai mari. Este pârghia ce apasă placa de presiune blocată, dar poate fi blocată din mai multe motive. Fie placa este uzată sau chiar spartă, fie pompă hidraulică a cedat.

5. Umezeală sub pedală: dacă dăm de mochetă udă sau la motor, în zona pompei hidraulice, înseamnă că cilindrul hidraulic dă semne că e pe moarte. Acesta necesită schimbare, înainte să ne trezim cu tot lichidul scurs şi fără pedală de ambreiaj.

6. Nu mai intră în viteză la rece: de obicei e valabil pentru treapta 1 şi marşarier. Dacă ne trezim că nu intră uşor sau începe să cărâie cutia de viteze, înseamnă că placa de presiune nu îşi mai face treaba bine şi nu decuplează ambreiajul complet de volantă.

7. Motorul se turează, dar maşina nu accelerează: când un ambreiaj este uzat peste limita maximă admisă, începe să patineze. Adică motorul nu mai este conectat perfect cu transmisia. Motiv pentru care, chiar dacă noi accelerăm, motorul se turează în gol dar maşina nu prinde viteză. Înseamnă că ambreiajul patinează şi trebuie înlocuit.

8. Cutia de viteze "agaţă": se întâmplă ca vitezele cutiei să-şi piardă din precizie şi silenţiozitate. Adică atunci când le schimbi să auzi nişte mici agăţături metalice. Dacă se întâmplă acest lucru, este situaţia similară de la punctul 6, când ambreiajul nu se mai decuplează perfect.

Sfaturi utile

- nu staţi niciodată cu piciorul stâng pe ambreiaj, când mergeţi. Puneţi piciorul imediat în zona destinată "odihnirii" acestuia. Dacă stăm cu piciorul pe ambreiaj, acesta se uzează prematur

- nu bruscaţi ambreiajul la schimbarea treptelor de viteză, ci ridicaţi pedala progresiv

- mergeţi în a doua treaptă de viteză pe la 3000 rpm şi acceleraţi brusc. Dacă motorul se turează, dar maşina nu prinde viteză, ambreiajul patinează. E cea mai bună metodă de verificare

- nu rămâneţi cu ambreiajul apăsat şi cu treapta 1 cuplată, aşteptând la semafor culoarea verde

- nu cumpăraţi kitul de ambreiaj la mâna a doua

- când înlocuiţi ambreiajul, instalaţi kitul complet cu placă de presiune disc de ambreiaj şi rulment inclus, eventual va fi necesară şi înlocuirea volantei (cea mai scumpă dintre toate piesele amintite).

Din păcate, oricare ar fi defecţiunea, remedierea problemelor apărute la ambreiajul unei maşini înseamnă de cele mai multe ori bani mulţi cheltuiţi. Totuşi, nu trebuie să fiţi prinşi de mirajul pieselor la mâna a doua (mai ieftine), deoarece înlocuirea unui ambreiaj necesită o manoperă mare plătită atelierului de reparaţie şi orice problemă apărută din cauza pieselor deja uzate nu poate fi imputată serviceului.

Citit 104138 ori Ultima modificare Luni, 13 Ianuarie 2020 13:59

Nu se mai pot comenta articolele mai vechi de 30 zile.