Banii europeni, în trei ediţii speciale - De la navigaţia pe Dunăre la Aquapark şi transportul public de persoane

Banii europeni, în trei ediţii speciale  - De la navigaţia pe Dunăre la Aquapark şi transportul public de persoane
Evaluaţi acest articol
(17 voturi)

În perioada următoare, „Viaţa liberă” va publica o serie de trei materiale speciale dedicate modului în care banii europeni pot fi utilizaţi pentru dezvoltarea socio-economică sau creşterea calităţii vieţii la nivelul comunităţilor locale. Sunt materiale realizate de „Viaţa liberă” în cadrul proiectului “Cohesion Policy in Romania: Better Understanding, Reporting, Dissemination”, menit să încurajeze informarea şi dialogul privind politicile de coeziune, să stimuleze schimbul de bune practici şi să prezinte rezultatele unor proiecte implementate atât la nivel local, cât şi la nivel regional şi comunitar.

Axa Galaţi – Viena pentru modernizarea navigaţiei pe Dunăre

Odată cu extinderea Uniunii Europene, Dunărea a devenit, practic, „apă interioară” a spaţiului comunitar, formând alături de Rin unul dintre coridoarele principale ale reţelei de transport transeuropene (TEN-T). Mai mult, la iniţiativa României şi Austriei, Comisia Europeană a elaborat Strategia Dunării - un cadru de colaborare multinaţional, menit să stimuleze proiectele privind interconectarea în regiunea Dunării, protejarea mediului şi dezvoltarea economico-socială a comunităţilor dunărene. În acest context, FAIRway Danube este unul dintre proiectele-cheie menite să ducă la îmbunătăţirea condiţiilor de navigaţie pe Dunăre, prin investiţii de peste 23,35 milioane de euro. Finanţat din Fondurile de Coeziune, în cadrul FAIRway colaborează nu mai puţin de şapte instituţii cu atribuţii în gestionarea şenalului navigabil, din Austria, Slovacia, Croaţia, Ungaria, Bulgaria şi România. Ca obiective, proiectul – manageriat de Ministerul Transporturilor şi Inovării din Austria, prin intermediul ViaDonau - îşi propune ca de la Viena până la Galaţi sau Constanţa să se ajungă la o armonizare a standardelor de colectare şi prelucrare a datelor privind şenalul navigabil, la modernizarea sistemelor de semnalizare, dar şi la elaborarea unui Masterplan privind transporturile pe Dunăre, ca bază de plecare pentru noi proiecte de modernizare a şenalului navigabil, creşterea siguranţei navigaţiei, dezvoltarea lanţurilor logistice, dar şi protecţia habitatelor naturale. Din valoarea totală a investiţiilor prevăzute în cadrul FAIRway, aproape o treime  - 8,56 milioane de euro – sunt folosiţi pentru dezvoltarea căilor navigabile din România, prin măsurile implementate de către Administraţia Fluvială a Dunării de Jos (AFDJ) Galaţi. Care sunt aceste măsuri şi care este dimensiunea colaborării regionale din cadrul FAIRway veţi putea afla dintr-un mai amplu articol ce va fi publicat în paginile ziarului „Viaţa liberă”.

La Botoşani, Aquaparkul la care visează… Galaţiul

În nordul țării, chiar la ieșirea din municipiul Botoșani către Suceava, funcționează de aproximativ o lună cel mai mare parc regional de agrement din nord-estul României. ”Cornișa Aquapark & Sports” este o investiție ambițioasă a Primăriei Botoșani în valoare de 20 de milioane de euro, dintre care aproape jumătate înseamnă fonduri europene. Obiectivele amenajate pe o suprafață uriașă fac din Parcul de Agrement de la Cornișa o atracție unică în țară, capabilă să atragă nu doar localnici sau locuitori ai județelor învecinate, ci și turiști din Republica Moldova și din Ucraina. În tot acest timp, în sudul Moldovei, la Galați, singura plajă publică din oraș, amenajată în urmă cu zeci de ani, a fost închisă de autoritățile sanitare în 2014, când ajunsese deja o ruină. Un investitor care a promis că va transforma plaja de pe malul Dunării într-un aquapark nu a construit nimic după ce a obținut concesionarea terenului, punându-le în schimb la dispoziție gălățenilor, contra-cost, doar o jenantă piscină gonflabilă.

Modelul Sinaia pentru transportul public de personae

În Galaţi, transportul public de persoane constituie o problemă din ce în ce mai acută. În vreme ce gălăţenii călătoresc cu autobuze vechi, murdare şi degradate, care nu respectă programul, cedează pe traseu, sau nu mai ajung deloc la destinaţie, sistematic autorităţile promit în transport confortabil, regulat şi civilizat.

La finele lunii martie 2019, aleşii locali ai Galaţiului au aprobat studiul de oportunitate privind "Achiziţionarea a 50 de autobuze electrice hibrid în Municipiul Galaţi" prin accesarea de fonduri prin apelul de proiecte POR/2017/4/4.1/1 - Axa prioritară 4.

Spre deosebire de Galaţi, Primăria oraşului Sinaia a semnat, pe 25 aprilie 2019, contractul de finanţare europeană pentru proiectul “ECO-BUS”, în valoare totală de 18.314.932,44 lei, în cadrul Programului Operațional Regional 2014 – 2020, Axa prioritară 3. Graţie acestui proiect, parcul auto de transport în comun din Sinaia va fi reînnoit cu 11 autobuze hibrid, dotate cu internet wireless, sistem de supraveghere video, telemanagement și taxare e-tiketing, iar în stații vor fi montate 18 panouri cu mesaje nominale pentru informarea în timp real a călătorilor asupra timpului de sosire în stație a mijlocului de transport.

Cum a reuşit Primăria Sinaia să acceseze fonduri europene pentru autobuze noi, bani la care Primăria Galaţi abia încearcă să-i obţină, veţi afla din articolul care va fi publicat în „Viaţa liberă”.

Acest articol a fost publicat pe www.PressHub.ro și www.viața-libera.ro în cadrul proiectului “Cohesion Policy: Better Understanding, Reporting, Dissemination”, cofinanțat de UE prin DG Regio.

Informațiile prezentate nu reprezintă poziția oficială a UE. Întreaga răspundere asupra corectitudinii și coerenței informațiilor prezentate revine autorului.

 

Citit 6751 ori Ultima modificare Miercuri, 03 Iulie 2019 17:22

Nu se mai pot comenta articolele mai vechi de 30 zile.