Șomaj tehnic pentru angajații firmelor afectate de război
Foto: Marian Calestru

Șomaj tehnic pentru angajații firmelor afectate de război
Evaluaţi acest articol
(1 Vot)

* Modelul documentelor, publicat în Monitorul Oficial


Modelul tipizat al documentelor necesare angajatorilor pentru plata indemnizaţiei de şomaj tehnic reglementat de OUG nr. 36/2022 privind stabilirea unor măsuri de protecție socială a salariaților în contextul conflictului armat din Ucraina, precum și ca urmare a sancțiunilor internaționale aplicate Federației Ruse și Belarusului, a fost aprobat prin ordinul Ministrului muncii nr. 705 și publicat în Monitorul Oficial din 20 aprilie 2022, informează AJFP Galați.

Luând în considerare faptul că activitatea unor angajatori a fost afectată ca urmare a declanșării războiului din Ucraina și impunerii sancțiunilor economice împotriva Rusiei şi Belarusului, prin OUG 36/2022 se instituie posibilitatea ca salariații acestor firme să beneficieze de indemnizația de șomaj tehnic, din bugetul asigurărilor pentru şomaj, începând cu data de 7 aprilie 2022 și până la data de 31 decembrie 2022.

Conform AJFP Galați, indemnizația de șomaj tehnic se va acorda salariaților al cărui contract individual de muncă este suspendat temporar din iniţiativa angajatorului, conform art.52 alin (1) lit c) din Legea nr. 53/2003 - Codul muncii, și se stabilește ca valoare brută la 75% din salariul de bază corespunzător locului de muncă ocupat, dar nu mai mult de 75% din câştigul salarial mediu brut prevăzut de Legea bugetului asigurărilor sociale de stat pe anul 2022.

Sunt două categorii de angajați care beneficiază de aceste măsuri de sprijin. Prima o reprezintă salariaţii angajatorilor afectaţi economic în mod direct sau indirect şi care înregistrează o diminuare a încasărilor cu un procent de minimum 20%, raportat la încasările din ianuarie 2022 sau la încasările realizate în luna similară a anului 2021. Cea de-a doua categorie de beneficiari este reprezentată de salariaţii angajatorilor supuşi sancţiunilor internaţionale care au fondurile sau resursele economice blocate prin ordin emis de preşedintele ANAF.

Indemnizația de șomaj tehnic se va calcula şi se va acorda proporțional cu numărul de zile în care activitatea a fost întreruptă sau redusă temporar.

Documentele necesare acordării sumelor necesare se depun de către angajator prin poştă electronică la AJOFM. Acestea cuprind o declarație pe propria răspundere datată și semnată de reprezentantul legal al firmei; balanţa de venituri şi cheltuieli aferentă lunii pentru care se solicită indemnizaţia, precum şi cea la care se raportează diminuarea sau, după caz, copia ordinului de blocare a fondurilor sau resurselor economice în domeniul sancţiunilor internaţionale, emis de preşedintele ANAF; lista persoanelor care urmează să beneficieze de această indemnizaţie.

Modelele tuturor documentelor necesare se pot descărca în format editabil de pe site-ul anofm.ro, secțiunea „Formulare angajatori”.

Citit 2772 ori Ultima modificare Sâmbătă, 14 Mai 2022 01:04

Nu se mai pot comenta articolele mai vechi de 30 zile.