Marame şi ştergare, broderii de mână şi podoabe, cărora li se adaugă creaţii inspirate de aceste comori de patrimoniu unice şi spectaculoase, toate alcătuind o imagine a bogatei tradiţii româneşti în domeniul textilelor şi obiectelor decorative. Unde? La Galeria „Brâncuşi” a Institutului Cultural Român din New York, care găzduieşte expoziţia „Din Paradisul Pământesc/ From the Earthly Paradise”.
Până pe 21 aprilie 2023, poate fi vizitată de către publicul new-yorkez expoziţia „Din Paradisul Pământesc/ From the Earthly Paradise” în Galeria „Brâncuşi” a Institutului Cultural Român (ICR) din New York.
Potrivit unui comunicat de presă al instituţiei, evenimentul organizat în parteneriat cu Muzeul Textilelor din Băiţa propune un dialog inedit între o suită de obiecte de broderie românească remarcabile, selectate de curatoarea Florica Zaharia, şi creaţiile artistei Rodica-Ioana Ghilea, inspirate de aceste obiecte de patrimoniu unice şi spectaculoase.
„Rezultat al colaborării dintre Florica Zaharia şi Rodica-Ioana Ghilea, expoziţia îmbină mijloace artistice aparţinând creaţiei populare şi celei culte, într-o relaţie care accentuează legăturile subtile dintre vechi şi nou”, subliniază ICR New York. Vernisajul a avut loc la finele lunii martie şi a cuprins o discuţie cu Florica Zaharia şi Rodica-Ioana Ghilea despre arta textilă tradiţională şi contemporană.
Potrivit ICR, curatoarea expoziţiei, Florica Zaharia, fostă şefă a departamentului textile al celebrului Metropolitan Museum of Art din New York şi director-fondator al Muzeului Textilelor din Băiţa (judeţul Hunedoara), a selectat pentru a fi expuse cu această ocazie câteva dintre cele mai impresionante piese din colecţia muzeului pe care l-a înfiinţat după reîntoarcerea în România. Este vorba, în special, de marame şi ştergare, pe care le-a completat cu broderii de mână şi podoabe realizate de artista Rodica-Ioana Ghilea.
„Astfel gândită, expoziţia urmăreşte să ofere o imagine a bogatei tradiţii româneşti în domeniul textilelor şi obiectelor decorative, nu numai pentru a pune în evidenţă un patrimoniu excepţional, ci şi pentru a reconfirma posibilităţile artistice actuale ale acestui tip de meşteşug. Concentrându-se pe tema naturii şi a organicului, proiectul subliniază relevanţa actuală a unor obiecte lucrate manual la începutul secolului al XX-lea, în sudul României”, subliniază ICR New York.
Cine sunt eroinele expoziţiei
Conform ICR, dr. Florica Zaharia este conservator emerit al Muzeului Metropolitan de Artă şi director-fondator şi coproprietar al Muzeului Textilelor din Băiţa şi Hărţăgani, judeţul Hunedoara. Timp de douăzeci şi opt de ani, Florica Zaharia a fost membru al Departamentului de Conservare a Textilelor de la Metropolitan Museum of Art (Met), pe care l-a şi condus timp de 13 ani, lucrând cu cele mai mari nume din domeniu şi dobândind o reputaţie neegalată până acum de niciun muzeograf şi curator român din Statele Unite: „După ce s-a retras de la Met, în 2016, s-a întors în România şi a creat Muzeul Textilelor, o instituţie unică în peisajul muzeal românesc, dedicată textilelor, având o colecţie de aproximativ 12.000 de piese din România şi din întreaga lume. Timp de decenii, Florica Zaharia a fost unul dintre cei mai influenţi cercetători în domeniul textilelor, autor al unor studii de referinţă, curator a numeroase expoziţii şi titular al unor cursuri pe teme legate de textile şi conservarea acestora”, punctează Institutul Cultural.
Rodica-Ioana Ghilea a absolvit Institutul de Arte Plastice „Nicolae Grigorescu”, Bucureşti, secţia Grafică, iar din 1989 este membră a Uniunii Artiştilor Plastici din România. A avut numeroase expoziţii de grup şi personale. Între 1996-2016, a lucrat ca designer ambiental pentru instituţii de prestigiu din România, precum Palatul Parlamentului, Camera Deputaţilor şi Curtea Constituţională. De asemenea, a organizat expoziţii de artă pentru Sala de Expoziţii „Constantin Brâncuşi” de la Palatul Parlamentului. Rodica-Ioana Ghilea se raportează la propriile creaţii cu introspecţie şi grijă, reuşind oricând să practice un proces alchimic pentru a transforma, redirecţiona şi sublima materia brută. .