De la Dunărea de Jos, în Lagună/ După Galaţi, şi Brăila merge la Veneţia

De la Dunărea de Jos, în Lagună/ După Galaţi, şi Brăila merge la Veneţia
Evaluaţi acest articol
(4 voturi)

Anul trecut pe vremea asta, Galaţiul era prezent la Veneţia cu o expoziţie foto-documentară dedicată Comisiei Europene a Dunării „un' istituzione internazionale in terra romena”. Acum a venit rândul Brăilei să-şi promoveze comorile de artă, tot în Republica Leului.

„Venezia nelle opere grafiche e pittoriche di alcuni artisti romeni provenienti dalla collezione del Museo di Braila «Carol I»” - „Venezia în operele artiştilor români. Grafică şi pictură din colecţia Muzeului Brăilei Carol I”, acesta este numele expoziţiei de artă figurativă care va putea fi admirată până pe 29 mai în Mica Galerie a Institutului Român de Cultură şi Cercetare Umanistică de la Veneţia (IRCCU).

Potrivit comunicatului de presă remis de Institutul Român, expoziţia cuprinde lucrările artiştilor brăileni Octav Angheluţă (1904–1979), Emilia Dumitrescu (1921–2005) şi Romeo Voinescu (n. 1925) aflate în colecţia Secţiei de Artă a muzeului brăilean.

„Reunind lucrările «veneţiene» ale celor trei artişti, expoziţia îşi propune să înfăţişeze ecourile Veneţiei în arta românească a secolului al XX-lea. Octav Angheluţă, Emilia Dumitrescu şi Romeo Voinescu s-au numărat printre puţinii artişti români care au avut prilejul de a vizita Italia înainte de «dezgheţul» politic şi cultural din anii 1964–1971. Picturile şi desenele lor, în mare parte aflate astăzi în colecţia Muzeului Brăilei «Carol I», sunt mărturii ale încercării de recuperare a peisajului veneţian şi a motivelor lagunare în arta românească contemporană din anii ‘60 ai secolului trecut”, se arată în comunicatul de presă al IRCCU Veneţia.

Republica Leului prin ochi de artist

Dacă Octav Angheluţă a căutat să înfăţişeze Veneţia din unghiuri insolite, reuşind să depăşească reprezentările clişeizate şi pitorescul facil, focalizându-şi atenţia asupra grupurilor de turişti şi nu, aşa cum ar fi fost de aşteptat, asupra monumentelor care au adus faimă Veneţiei.

În ceea ce-l priveşte pe Romeo Voinescu, „una dintre picturile reprezentând celebrul palat Ca’ d’Oro, se numără printre cele mai frumoase omagii aduse vreodată oraşului lagunar de un artist român”, susţin organizatorii expoziţiei.

Desenele şi grafica Emiliei Dumitrescu surprind o multitudine de aspecte ale Veneţiei, de la Piaţa de Peşte la Grădinile Bienalei, de la monumentele celebre la micile cafenele care aglomerau trotuarele, alcătuind o succintă monografie vizuală a Veneţiei anilor ‘60 ai secolului al XX-lea.

Organizatorii expoziţiei afirmă că îşi doresc să contribuie la mai buna cunoaştere a patrimoniului cultural naţional în Italia, a calităţii estetice a artei contemporane româneşti, prezentându-l publicului din celebrul oraş istoric italian, urbe vizitată anual de peste 20 de milioane de turişti din întreaga lume.

Arc peste timp

Privind în urmă cu un an, trebuie spus că veneţienii şi românii din Lagună au avut ocazia de a vedea „pagini din istoria glorioasă a Galaţiului”, după cum relata, la vremea aceea, ziarul „Viaţa liberă”. Prima instituţie europeană stabilită în România, Comisia Europeană a Dunării, al cărei palat (acum sediul Bibliotecii „V. A. Urechia”) a fost ridicat la Galaţi, a fost subiectul expoziţiei documentare „La Commissione Europea del Danubio, un´instituzione internazionale in terra romena” – „Comisia Europeană a Dunării, instituţie internaţională pe tărâm românesc. Expoziţia a pus în lumină mediul cosmopolit, multicultural şi multietnic, din porturile dunărene de pe cursul românesc al Dunării, îndeosebi Sulina şi Galaţi, porţile de acces ale exporturilor de mărfuri din România către pieţele europene.

Citit 4117 ori Ultima modificare Joi, 11 Mai 2017 21:45

Nu se mai pot comenta articolele mai vechi de 30 zile.