Programul Start-up Nation, pus pe stop de birocrație

Programul Start-up Nation, pus pe stop de birocrație
Contragarantarea, „moartea pasiunii” pentru programul Start-up Nation
Evaluaţi acest articol
(4 voturi)

Aşteptat cu sufletul la gură de mii de întreprinzători aflaţi la început de drum cărora statul le-a promis o finanţare de 200.000 de lei pentru prima lor afacere, programul Start-up Nation pare să fi intrat pe stop din cauza lentorii cu care se mişcă Fondul de Contragarantare. Până acum s-au făcut plăţi pentru numai 23 de beneficiari – un total de un milion de euro dintr-o finanţare promisă de 375 de milioane de euro pentru 2017.

Programul Start-up Nation, prin care statul român își propusese să finanțeze 10.000 de noi firme în acest an, are, până acum, doar 23 de beneficiari care și-au primit banii. Informația a fost dată publicității pe 15 decembrie, în cadrul dezbaterilor comisiilor reunite de buget-finanţe, iar situaţia nu s-a schimbat de atunci şi până acum. În 2017 s-au făcut, deci, doar 23 de plăţi a câte 200.000 de lei, iar restul banilor, până la 600 milioane lei, sunt în conturile de tranzit ale instituţiilor partenere. Conform ministrului pentru Mediul de Afaceri, Ilan Laufer, până în momentul de față au fost verificate 10.000 de dosare de către cele opt agenții teritoriale pentru IMM-uri, fiind semnate 8.444 de acorduri de finanțare. Cele trei bănci partenere – CEC Bank, BCR şi Banca Transilvania – au aprobat 3.234 de credite punte, iar către Fondul Naţional de Garantare a Creditelor pentru IMM-uri (FNGCIMM) au fost transmise 2.673 de dosare, din care 964 au fost aprobate. Cele trei bănci mai au în analiză 809 dosare. Ilan Laufer spune că, în ianuarie 2018, se vor deconta 4.361 de beneficiari în total.

13 credite aprobate în regiunea Constanţei

Nu ştim câte din aceste credite au fost aprobate pentru întreprinzătorii... aspiranţi din Galaţi, dar putem să vă spunem că, la nivelul Agenţiei pentru IMM-uri Constanţa, la care este arondat şi Galaţiul, s-au făcut 13 plăţi în cadrul programului Start-up Nation, pe 2017. „67 de conturi ale potenţialilor beneficiari au fost depuse pe registru, 20 au fost evaluate şi trimise băncilor, iar pentru 13 s-au făcut plăţile. Celelalte aşteaptă OK-ul din partea băncilor partenere. Deconturile au început să vină în perioada 5-10 decembrie şi există un termen de 20 de zile lucrătoare pentru încărcarea lor. Marea majoritate a deconturilor sunt făcute pe suma maximă, de 200.000 de lei. Din punctul nostru de vedere, cred că din a doua jumătate a lunii ianuarie vor începe să vină mai multe cereri. Toţi cei care la început erau reţinuţi acum ne solicită informaţii, sunt interesaţi. Avem foarte multe solicitări”, a declarat pentru „Viaţa liberă” George Fulina, director executiv al Agenţiei pentru IMM-uri Constanţa.

„Sunt aproximativ 8.600 de firme din toată ţara aprobate pentru finanţare”

„Partea buna e că programul Start-up Nation este foarte mare şi sunt aproximativ 8.600 de firme din toată ţara aprobate pentru finanţare, deşi iniţial s-a zis de 10.000 şi mai puteau intra 1.400 din lista de rezervă”, ne-a spus gălăţeanul Radu Oprea, vicepreşedinte al Consiliului Naţional al Întreprinderilor Private Mici şi Mijlocii din România (CNIPMMR). „Partea rea e că tot programul s-a lovit de birocraţia din România, formată din Ministerul pentru Mediul de Afaceri cu agenţiile teritoriale, băncile, fondul de garantare şi, surpriza beneficiarilor, fondul de contragarantare, unde s-au blocat toate dosarele. Această birocraţie a generat întârzieri la aprobarea creditelor punte şi implementarea planurilor de afaceri (realizarea investiţiilor) de trei-patru luni deja, şi cine stie cât mai durează. Practic, în anul 2017, au putut primi banii doar beneficiarii care au făcut investiţiile din banii lor sau prin mecanismul cererii de plată şi sunt foarte puţini cei care au reuşit acest lucru. Restul – au trebuit să facă acte adiţionale pentru a realiza investiţiile în 2018, neştiind nici acum când vor fi aprobate creditele, din cauza acestui fond de contragarantare. O altă problemă generată de aceste întârzieri e legată de perioada de implementarea a planurilor de afaceri, adică investiţiile în echipamente, chirii, salarii, care durează până la 29.09.2018, deci beneficiarii au mult mai puţin timp la dispoziţie să facă proiectele. Unii au deja tăieri la salarii şi chirii, aferente lunilor pierdute. Soluţia ar fi să dispară fondul de contragarantare din birocraţia programului şi să fie angajaţi un număr mai mare de funcţionari la agenţiile teritoriale ale Ministerului pentru Mediul de Afaceri”, a încheiat Radu Oprea, vicepreşedinte CNIPMMR.

Citit 3427 ori Ultima modificare Vineri, 12 Ianuarie 2018 18:28

Nu se mai pot comenta articolele mai vechi de 30 zile.