Evaluaţi acest articol
(38 voturi)
19 comentarii

Conducerea Grupului ArcelorMittal a făcut public, în mod oficial, că este dispusă să renunţe la combinatul siderurgic de la Galaţi, în contextul negocierilor cu Comisia Europeană privind preluarea combinatului Ilva, din Italia. Pe lângă unitatea de la Galaţi, pe lista inclusă în "pachetul de separare" înaintat de ArcelorMittal se află şi alte unităţi europene.

"ArcelorMittal anunţă că - în cadrul analizei curente a Comisiei Europene privind achiziţia unităţii Ilva (Italia) - a înaintat o propunere de pachet de separare care să răspundă preocupărilor pe care Comisia le-a ridicat în timpul verificărilor. Pachetul de separare propus include următoarele active: ArcelorMittal Piombino, singura linie de zincare din Italia; ArcelorMittal Galaţi, România; ArcelorMittal Skopje, Macedonia; ArcelorMittal Ostrava, Republica Cehă; ArcelorMittal Dudelange, Luxemburg; Liniile de zincare nr. 4 și 5 de la Flemalle, Blegia; decaparea, linile de laminare la rece şi ambalaje metalice acoperite din Tilleur, toate acestea din Liège, Belgia", se precizează într-un comunicat de presă al ArcelorMittal.

Contextul general

După cum v-am informat în paginile ziarului "Viaţa liberă", renunţarea la combinatul siderurgic de la Galaţi, precum şi la celelalte unităţi europene menţionate, reprezintă o concesie pe care ArcelorMittal ar urma să o facă pentru ca instituţiile europene să aprobe, în baza regulamentelor antitrust, achiziţia combinatului siderurgic Ilva.

Lucrurile au început să se complice în momentul în care, după notificarea tranzacţiei privind Ilva, în septembrie 2017, către instituţiile europene, acestea au devenit îngrijorate de faptul că, prin achiziţia unităţii italiene - cea mai mare oţelărie din Europa, Grupul ArcelorMittal ar deveni prea puternic, iar acest lucru ar putea să afecteze competitivitatea pieţei europene a oţelului. Aşa se face că, în noiembrie 2017, Comisia Europeană a lansat o investigaţie pentru a vedea dacă tranzacţia încalcă sau nu regulamentele antitrust.

La acea vreme, comisarul european pentru Concurenţă, Margrethe Vestager, declara: "Oţelul este o materie primă pentru multe produse pe care le folosim zilnic, iar industriile dependente de oţel au 30 milioane de angajaţi în Europa. Aceste industrii trebuie să acceseze oţel la preţuri competitive pentru a putea concura pe pieţele globale. Acesta este motivul pentru care vom investiga cu atenţie impactul planurilor ArcelorMittal de a cumpăra Ilva, în ceea ce priveşte păstrarea unui mediu concurenţial pe piaţa oţelului". Pe scurt, a apărut temerea că ArcelorMittal ar putea profita de poziţia dominantă pe piaţă pentru a creşte preţurile la o serie de produse.

Cum şi când se va decide soarta combinatului de la Galaţi

Dacă instituţiile europene vor fi de acord cu propunerea înaintată de ArcelorMittal, atunci grupul siderurgic va avea cale liberă pentru achiziţia Ilva, iar unităţile siderurgice parte a "pachetului de compensare" vor fi scoase la vânzare.

"Propunerea de a vinde aceste active rămâne ca subiect al analizei finale şi aprobării Comisiei Europene, dar şi al concluziilor informărilor şi proceselor de consultare cu Comitetele de Întreprindere locale şi cel la nivel european. Orice vânzare va fi condiţionată de finalizarea achiziţiei Ilva de către ArcelorMittal. Se aşteaptă ca, în acest caz, o decizie finală a Comisiei Europene să fie luată până pe 23 mai 2018", se precizează în comunicatul de presă al Grupului ArcelorMittal.

Cine ar putea fi interesat de siderurgia gălăţeană

Dacă se va ajunge la vânzarea ArcelorMittal Galaţi, una dintre variante vehiculate pe piaţa oţelului privind un posibil cumpărător ar fi un joint-venture între Marcegaglia (Italia) şi Metinvest (Ucraina). Marcegaglia a făcut parte iniţiat din Am Investco, asocierea condusă de ArcelorMittal, ce a depus oferta de cumpărare a combinatului Ilva, dar compania italiană s-a retras din afacere, la sfârşitul anului trecut, tot pentru a răspunde solicitărilor antitrust ale instituţiilor europene. Metinvest este deţinută de oligarhul ucrainean Rinat Ahmetov, este cel mai mare grup siderurgic din Ucraina, iar în 2016 a raportat afaceri de peste 9,5 miliarde de euro.

Un alt posibil cumpărător, în cazul în care combinatul de la Galaţi ar fi scos la vânzare, este un joint-venture între producătorul german ThyssenKrupp şi indienii de la Tata Steel. În septembrie 2017, cele două companii au încheiat un memorandum pentru a-şi uni afacerile din domeniul oţelului, pentru a putea concura astfel cu ArcelorMittal pe piaţa europeană. În acest context, o eventuală achiziţionare a combinatului de la Galaţi ar putea deveni o oportunitate destul de tentantă.

Nu în ultimul rând, o variantă ar fi ca… statul român să răscumpere combinatul şi să caute el un partener strategic.

(Ovidiu Amălinei)

Vânzarea combinatului este "un abuz al grupului ArcelorMittal", consideră sindicaliştii

Sindicatul Siderurgistul AMG de pe platforma combinatului gălăţean ArcelorMittal consideră că "unitatea de la Galaţi nu poate fi nominalizată pentru a fi cedată de către grupul ArcelorMittal deoarece nu se află în zona geografică de sud a Europei, în care s-ar depăşi cota de piaţă de 40 la sută la anumite produse, conform directivei Comisiei Europene de concurenţă neloială. Totodată, unitatea de la Galaţi nu produce acelaşi tip de produse ca cea de la Ilva".

"Noi considerăm un abuz acţiunea grupului ArcelorMittal de a ceda unitatea de la Galaţi", a declarat pentru "Viaţa liberă" secretarul general şi purtătorul de cuvânt al Siderurgistul AMG, Vasile Crişan. Acesta a spus că sindicatul a făcut demersuri la nivel local, naţional şi internaţional, trimiţând adrese oficiale către reprezentantul Guvernului în teritoriu - prefectul Dorin Otrocol, prim-ministrul Viorica Dăncilă (căreia i s-a solicitat o întâlnire pentru a se discuta ce ar însemna vânzarea combinatului din Galaţi) şi către membrii Direcţiei de concurenţă din cadrul Comisiei Europene.

"Am angrenat în demersul nostru europarlamentari şi politicieni. Este o problemă crucială şi, din punct de vedere economic, vânzarea combinatului de la Galaţi ar fi o catastrofă pentru sudul Moldovei şi pentru România. Se riscă pierderea celor 7.000 de locuri de muncă de pe platforma combinatului şi a altor câteva mii pe orizontală", a mai spus Vasile Crişan.

(Cristinel Luca)

Citit 17609 ori Ultima modificare Luni, 16 Aprilie 2018 00:55

19 comentarii

  • postat de Eu Marți, 17 Aprilie 2018 21:00 94.197.121.*** Link la comentariu
    2
    0

    Nu mai cer sindicatele mariri de salarii ?
    Gata, s-au cumintit ?

    Raportează
  • postat de Cum este la altii : Luni, 16 Aprilie 2018 11:58 185.156.173.*** Link la comentariu
    3
    3

    Le-a priit plecarea din Mangalia! Daewoo a trecut pe profit după mulți ani de pierderi și se pregătește de o nouă privatizare :


    Guvernul sud-coreean pompează miliarde de dolari!

    Abandonarea șantierului din Mangalia coincide cu una din cele mai bune perioade din istoria recentă pentru colosul Daewoo. Al treilea cel mai mare constructor de nave din Coreea de Sud și unul din cei mai mari din lume a raportat profit pentru anul 2017, după mai mulți ani de pierderi uriașe. În plus, guvernul de la Seul a anunțat comenzi de vapoare de 5,2 miliarde de dolari, și asta doar într-o primă fază a strategiei de salvare a industriei navale din Coreea de Sud.

    Pe de altă parte, statul asiatic vrea să privatizeze din nou Daewoo, după ce l-a naționalizat acum un an pentru a-l salva de la faliment. În aceste condiții, graba ce părea suspectă a Daewoo de a fugi din România, chiar cu abandonarea datoriei de 830 de milioane pe care trebuia să o recupereze de la Mangalia, pare mai ușor de înțeles.



    Ministrul sud-coreean al Oceanelor și Pescuitului a anunțat, la începutul acestei luni, că Executivul de la Seul pregătește 200 de comenzi pentru diverse tipuri de vapoare, măsură menită să ajute industria națională navală să iasă dintr-o criză care durează de mai mulți ani. Presa sud-coreeană amintește în acest context reacția de consternare a Japoniei față de ingerința statului în industria constructoare de nave, pe care o consideră o încălcare a regulilor concurențiale din economia de piață, niponii fiind ei înșiși competitori direcți în aceastră industrie. Principalul beneficiar ar urma să fie Daewoo Shipbuilding and Marine Engineering (DSME), parte a ”Big Three”, alături de Hyundai și Samsung – cei mai mari constructori navali din Coreea de Sud.

    Comenzi de 5,2 miliarde de dolari, dintr-o singură strigare

    Presa sud-coreeană a continuat subiectul și, tot în această lună, se redă un anunț al Ministerului Comerțului, Industriei și Energiei, potrivit căruia Guvernul de la Seul a plasat deja comenzi pentru 40 de vapoare, în valoare totală de 5,5 triliarde won (5,2 miliarde de dolari), pentru următorii doi ani. În plus, ministerul a anunțat că, pe termen mediu și lung, se urmărește privatizarea DSME, naționalizată pentru a fi scăpată de faliment.

    Managementul de stat sud-coreean a fost cât se poate de benefic pentru Daewoo: pentru prima din 2011, compania a raportat pentru anul 2017 un profit de aproape 630 de milioane de dolari, după pierderile de 2,6 miliarde de dolari din 2016. Principala cauză a fost reducerea pierderilor prin programul de restructurare impus de guvern, la care se adaugă infuzia a 6 miliarde de dolari, plus renunțarea la operațiunile împovărătoare din străinătate. Adică inclusiv abandonarea business-ului din Mangalia, unde DSME deținea 51% dintr-un șantier în care statul român avea 49%, în baza unei companii mixte fondate în 1997.

    Perspectivele de acasă au fost atât de bune pentru Daewoo, încât oficialii companiei nici nu au mai stat pe gânduri când s-a oferit oportunitatea de a scăpa de șantierul din Mangalia, care avea la nivelul anului trecut datorii de 1,2 miliarde de dolari. Cu sute de comenzi asigurate de Seul, în valoare de miliarde de dolari, bătaia de cap din România parcă nu-și mai avea sensul. Așa s-ar explica și de ce Daewoo a renunțat la 830 milioane de dolari, pe care trebuia să-i recupereze de la compania din Mangalia, vânzându-și creanța cu numai 10.000 de dolari către olandezii de la Damen, care au preluat acum șantierul românesc.

    Datoria de 830 milioane de dolari, vândută cu 10.000

    Raportează
  • postat de Terente...de Galati Duminică, 15 Aprilie 2018 21:42 89.137.231.*** Link la comentariu
    10
    7

    Sa dea Domnul sa aiba cui il vinde, dar tare ma indoiesc, ca-si bate cineva cuie'n talpi cu asa ceva!
    Personal, l-as vinde bucata cu bucata iar in locul ramas as ridica un mare aeroport, cu 5 sau 6 piste de aterizare/decolare in locul fundatiilor din betonul ce a sustinut mii de tone de caje si cuptoare!

    Raportează
  • postat de Akbar Sâmbătă, 14 Aprilie 2018 09:27 5.13.167.*** Link la comentariu
    25
    18

    Vorbiti cu Mircea Lucescu, poate pune o vorba buna la Ahmetov.
    Ce-ar fi sa-l vedem pe Ahmetov patron la combinat si pe Lucescu antrenor la Otelul ?

    Raportează
  • postat de mmmm37 Sâmbătă, 14 Aprilie 2018 08:26 5.13.131.*** Link la comentariu
    1
    52

    Hai cu desecretizarea Contractului de vanzare a Combinatului de catre Guvernul Nastase!! tot suntem la ora in care actualul guvern desecretizeaza tot

    Raportează
  • postat de me Sâmbătă, 14 Aprilie 2018 07:53 79.116.110.*** Link la comentariu
    3
    35

    cred ca ar trebui urgentata desecretizarea contractului de vanzare a combinatului catre Mittal, si apoi analiza situatiei,si chiar reintoarcerea gigantului la patria mama.dar nu exista interes pentru ca ar iesi mult prea multe la iveala.

    Raportează
  • postat de Marco Vineri, 13 Aprilie 2018 22:48 188.24.212.*** Link la comentariu
    4
    31

    Mittal il vinde dar cine il cumpara?

    Raportează
  • postat de crystal Vineri, 13 Aprilie 2018 22:18 89.136.2.*** Link la comentariu
    12
    35

    "Am angrenat în demersul nostru europarlamentari şi politicieni. Este o problemă crucială şi, din punct de vedere economic, vânzarea combinatului de la Galaţi ar fi o catastrofă pentru sudul Moldovei şi pentru România. Se riscă pierderea celor 7.000 de locuri de muncă de pe platforma combinatului şi a altor câteva mii pe orizontală", a mai spus Vasile Crişan."

    Ii doare in cwr pe politicieni. Trebuia sa iesiti in strada cand trebuia ca sa cada noul PCR din timp nu sa apuce sa faca sa plece toti investitorii si sa distruga tara si viitorul ei.
    ArcelorMittal , producatorul mondial de otel numarul 1 din lume cu sute de mii de angajati, de fapt doar in Europa peste 250.000, cu zeci de combinate mari, doar in S.U.A are 12, si cu o medie de 100 de milioane de tone de otel produse anual si cel mai mare angajator privat din Luxembourg , se retrage de prea mult bine din Galati? Degeaba a trecut combinatul asta pe lista neagra ? De ce nu renunta la cel de la Hunedoara ? Acolo are mine de fier, piata de desfacere mai mare si profituri mai mari si in Transilvania nu domneste Ciuma Rosie.

    Raportează
  • postat de poate e mai bine. Vineri, 13 Aprilie 2018 20:06 89.136.187.*** Link la comentariu
    7
    38

    poate vine un alt patron ce vrea sa faca treaba. pina acum va plingeati de mittal, de salarii.....cei mai suparati sint liderii de sindicat. e clar de ce.......vin altii si nu se mai stie, tainul. ... daca tot spuneti ca acum e rau de ce va plingeti? se poate mai rau? pina la urma de munca este, doar sa vrei. viata nu se termina odata cu serviciul la mittal.

    Raportează
  • postat de X. Vineri, 13 Aprilie 2018 20:02 51.37.6.*** Link la comentariu
    2
    37

    Nici nu stii ce sa mai zici (scrii). Dupa ce am citit titlul,primul gand a fost sa nu ma grabesc sa vad scenariul apocaliptic,somaj,distrugerea unei zone a acestei tari.Dar dupa ce parcurgi articolul astepti sa vezi si reactia celor din sindicat,conducerea. Si o citesti,afli ca au angrenat in demersul lor europarlamentari,politicieni. Se cuvin cateva intrebari. Care politicieni?Care europarlamentari?Care sindicat? Un galatean simplu,muncitor in combinat dupa ce termina programul de lucru,si dupa ce parcurge cativa pasi dincolo de poarta combinatului sa se opreasca un minut in loc,si sa se uite in jurul sau si atunci va observa care,cati,si cum sunt acestia si cat a beneficiat de sprijinul acestora. Din pacate este una din nenumaratele situatii in care tara aceasta este prinsa (iertata expresia)cu chilotii in vine. Orice situatie, ca este vorba de iarna,de medicamente,sosele,curatenie,un incendiu,cutremur etc suntem surprinsi,indignati si atat. Se stie clar in ce mod si cu ajutorul cui a ajuns aceasta unitate industriala in situatia asta delicata . Si acum sa ajungi sa zici ca apelezi la cei ce au pus umarul la haosul acesta general pe care-l traim cu totii.Trist,nu? Dar mai trist este ca nu pricepem,si nu invatam nimic din cele ce au fost si care vor mai fi.

    Raportează
  • postat de oancea Vineri, 13 Aprilie 2018 18:37 86.124.200.*** Link la comentariu
    7
    29

    statu roman na avut bani sa cunpere cumitenia pamantului cu 20 de milioan de euro si voi vre-ti sa rascunpere anapoi conbinatu cu ce bani?

    Raportează
  • postat de yo Vineri, 13 Aprilie 2018 16:53 82.137.12.*** Link la comentariu
    14
    10

    La bursa pariurilor se poate miza pe 2 variante:
    1. se ofera, ei o sa spuna vanzare, unei firme de demolari care sa-l lichideze de pe o piata unde Arcelor are unitatea din Ucraina
    2. Arcelor arata UE ce unitati dispar daca nu-i lasa sa ajunga tartorii pietei europene a otelului

    Raportează
  • postat de Nikolae Vineri, 13 Aprilie 2018 16:13 109.102.89.*** Link la comentariu
    8
    63

    Asta cu răscumpărarea de către statul român ar fi cea mai tare. După ce la dat pe degeaba să îl ia înapoi pe bani mulți.
    Eventual să-l cumpere Năstase și să-l doneze statului.

    Raportează
  • postat de JUSTIŢIARUL Vineri, 13 Aprilie 2018 16:10 81.12.149.*** Link la comentariu
    4
    54

    A treia variantă de cumpărare, cu statul român, ca să răscumpere Combinatul, ar fi bună doar dacă Arcelor Mittal l-ar vinde cu preţul pe care l-a vândut "Bombonel" indianului prima dată, la care să se adauge valoarea investiţiilor făcute în Combinat.
    Poate, cu această ocazie aflăm şi noi date importante la desecretizarea Contractului de privatizare al Sidex-ului!
    Oare avem jurnalişti de investigaţii buni, cu "sânge în instalaţii" ? Aceasta e întrebarea..

    Raportează
  • postat de marius Vineri, 13 Aprilie 2018 15:51 41.58.85.*** Link la comentariu
    4
    40

    Si uite asa,din vanzare in vanzare nu mai ramane nimic.hai sa vedem cine e la rand,din ce tara si cat se mai ofera pentru acest mare combinat.posibil sa fie randul chinezilor,indienii au stors si ei cat au putut si au plecat.si tot asa au plecat romanii la munca in strainatate.

    Raportează
  • postat de Catavencu Vineri, 13 Aprilie 2018 14:53 93.122.250.*** Link la comentariu
    4
    33

    Am învins fraților! (Citat din Mircea Dinescu la revoluție în 1989, joc regizat de Ion Iliescu și compania :)

    Raportează
  • postat de Filip Vineri, 13 Aprilie 2018 14:30 199.249.223.*** Link la comentariu
    34
    20

    Daca Mittal va vinde Combinatul Siderurgic Galati atunci Mittal sa faca bine si sa ne dea stadionul Otelul inapoi, sa redea stadionul Otelul inapoi comunitatii galatene exact asa GRATIS cum l-a si primit atunci cand s-a vandut Combinatul la pachet cu tot cu stadionul si cu alte cladiri ce nu aveau nicio treaba, nicio legatura cu Combinatul, cu Siderurgia.

    Mittal sa ne de-a stadionul inapoi gratis, fiindca apartine de drept orasului Galati, comunitatii galatene.

    Raportează
  • postat de Sa il ia Damenul si pe asta.. Vineri, 13 Aprilie 2018 13:01 195.181.160.*** Link la comentariu
    13
    8

    -

    Raportează
  • postat de Combinatul de la Hunedoara Vineri, 13 Aprilie 2018 12:53 5.254.97.*** Link la comentariu
    7
    15

    Pai astia parca mai au si fostl Combinat de la Hunedoara , nu ?

    Raportează

Nu se mai pot comenta articolele mai vechi de 30 zile.