SPECIAL VL | Consulul general al României la Odessa, Emil Rapcea. Solicitări pentru o linie fluvio-maritimă între Galaţi şi Odessa

SPECIAL VL | Consulul general al României la Odessa, Emil Rapcea. Solicitări pentru o linie fluvio-maritimă între Galaţi şi Odessa
Evaluaţi acest articol
(16 voturi)

Redeschiderea curselor fluvio-maritime de linie, pe Dunăre, între Galaţi şi Regiunea Odessa, are un mare potenţial pentru dezvoltarea economică şi stimularea cooperării transfrontaliere între România şi Ucraina, solicitările mediului de afaceri în acest sens fiind din ce în ce mai frecvente, a declarat, pentru "Viaţa liberă", consulul general al României la Odessa, Emil Rapcea.

Diplomatul s-a aflat recent la Galaţi, cu ocazia Conferinţei Internaţionale "Ştiinţă şi Cercetare la Malul Dunării", organizată de Asociaţia Tehnopol, în parteneriat cu Primăria Galaţi şi CJ Galaţi, Camera de Comerţ, Universitatea "Dunărea de Jos" şi Universitatea "Danubius". De altfel, ideea relansării relaţiilor comerciale şi turistice pe Dunăre la nivel euroregional a fost lansată în mediul diplomatic, al oamenilor de afaceri, tot la Galaţi, în urmă cu doi ani, în cadrul întâlnirilor Clubului Internaţional al Mării Negre (IBSC), organizaţie ce funcţionează sub auspiciile Organizaţiei de Cooperare Economică la Marea Neagră (OCEMN).

"Când s-a ridicat această problemă, tot la Galaţi, la această întâlnire a Clubului Mării Negre, mai ales într-un cadru mai restrâns, al oamenilor de afaceri, a rezultat că există un interes semnificativ pentru o astfel de iniţiativă. Şi asta nu numai în Galaţi, ci şi la Odessa. Este un proiect pe care l-am prezentat şi l-am transmis mai departe cercurilor de afaceri şi autorităţilor publice din Odessa, iar interesul pentru aşa ceva a fost ca… un foc care s-a extins foarte repede. Am început să fiu căutat de oameni de afaceri care aveau companii, aveau vapoare şi care erau gata să le pună în circulaţie pe această rută, Galaţi - Odessa", a declarat pentru "Viaţa liberă" consulul Emil Rapcea.

Interesul pentru deschiderea unor rute comerciale pe Dunăre nu ar trebui să ne mire, a precizat consul general al României la Odessa: "În urmă cu câteva decenii, cursele pe Dunăre erau permanente. Ele s-au întrerup la un moment dat, din cauza schimbărilor politice, economice, administrative şi, din păcate, s-au subţiat aceste tipuri de activităţi, pe calea navală. Dar lucrurile s-au schimbat semnificativ în ultimii ani, mai ales după 2014, şi avem nişte elemente de bază: Dunărea, care este o cale de transport europeană, "o autostradă… fără gropi", mai economică şi mai puţin poluantă, există interes foarte mare atât în România, cât şi în Ucraina, trebuie doar, cu sprijinul administraţiei publice din cele două ţări, să aducem oamenii de afaceri în contact, să facilităm relaţiile în cadrul acestui proiect comercial, unul în care fiecare poate contribui cu ceva pentru a obţine un beneficiu comun. Toate elemente sunt pe masă, însă ele trebuie alăturate, articulate, ca să putem dialoga şi concretiza această oportunitate".

COOPERAREA ADUCE STABILITATE

Un element favorabil pentru stimularea relaţiilor dintre Galaţi şi Odessa ar fi şi acela că, în ultimii ani, relaţiile dintre România şi Ucraina au devenit mult mai strânse, inclusiv în plan diplomatic şi politic. Acest lucru este foarte important, în condiţiile în care redeschiderea unor curse de linie între Galaţi şi Odessa ar fi mai degrabă o chestiune de ordin administrativ - în probleme ce ţin de reglementări vamale, puncte de trecere a frontierei, chestiuni ce trebuie armonizate şi stabilite ca un tot unitar printr-un acord între reprezentanţii celor două ţări - decât de o investiţie specială în infrastructura de transport. "Legăturile fluvio-maritime dintre Galaţi şi Odessa erau cândva unele dintre cele mai importante din regiune. Acum, Galaţiul poate fi o poartă a Ucrainei spre Uniunea Europeană, iar punerea în valoare a acestei oportunităţi ar aduce beneficii importante pentru ambele părţi. Am înaintat această propunere, a legăturii navale între Galaţi şi Odessa, şi conducerii Ministerului Economiei, Comerţului şi Mediului de Afaceri, precum şi Ministerului Transporturilor, dialogăm permanent cu administraţia de la Odessa şi ne dorim să organizăm nişte întâlniri special dedicate acestui subiect. În fapt, cooperarea regională aduce stabilitate, prosperitate, iar noi suntem primii care îşi doresc ca relaţiile dintre România şi Ucraina să fie cât mai mult puse în valoare", a mai arătat consulul general al României la Odessa, Emil Rapcea.

UNDE ÎNCEP SĂ SE MIŞTE LUCRURILE

Un semnal pozitiv privind relaţiile transfrontaliere a fost, după cum v-am informat în paginile ziarului "Viaţa liberă", şi vizita din luna mai a.c. la Galaţi a ambasadorului Ucrainei la Bucureşti, Oleksandr Bankov, care a avut o serie de întâlniri cu reprezentanţi ai administraţiei publice gălăţene, dar şi cu reprezentanţii Navrom Galaţi, pentru a discuta despre înfiinţarea punctului de trecere a frontierei între Isaccea (Tulcea, România) şi Orlovka (regiunea Odessa, Ucraina), care ar urma să devină funcţional până la finele acestui an. Mai exact, compania gălăţeană ar urma să asigure pe apă, cu nave Ro-Ro (ce pot transporta atât mărfuri şi pasageri, cât şi autoturisme), legătura între cele două localităţi.

Ambasadorul Ucrainei declara, cu ocazia vizitei la Galaţi, că îşi doreşte ca noul punct de trecere a frontierei, pentru care s-au tot făcut demersuri diplomatice în ultimii 15-20 de ani, să fie "o cale de acces nu numai pentru mediul de afaceri, dar şi pentru a facilita contactul între oameni" şi de a apropia cele două state. Mai mult, diplomatul sublinia faptul că noul punct de trecere a frontierei deschide oportunităţi economice şi pentru Galaţi.

"În ceea ce privește micul trafic de frontieră, este o altă perspectivă și o altă posibilitate, mai ales pentru contacte umane. Avem în discuție posibilitatea reluării traficului care a existat între Tulcea și Ismail, pe care îl putem considera și pentru această zonă, Galați-Reni, folosind chiar mijloacele de transport fluviale. Din punctul de vedere al infrastructurii, există la noi, și la Reni, dar și la Ismail, puncte internaționale de trecere a frontierei, care au program de funcționare permanentă. Dar aceste lucruri trebuie analizate de instituții abilitate din ambele părți, pentru că necesită și alocarea unor fonduri, dar și resurse umane", explica ambasadorul Ucrainei la București, Oleksandr Bankov.

POTENŢIAL COMERCIAL ŞI TURISTIC

Pe partea de transporturi navale, relaţia dintre Galaţi şi Odessa ar putea fi stimulată de proiectul realizării terminalului multimodal, aflat, ce-i drept, încă la început de drum, proiect derulat de Administraţia Porturilor Dunării Maritime (APDM) Galaţi, în parteneriat cu Port Bazinul Nou şi Metaltrade. În prima fază a proiectului, obiectivele investiţionale sunt cheul şi platforma multimodală, racordul rutier şi feroviar pentru accesul pe platforma multimodală, precum şi amenajarea zonei de acces aferente. Această primă fază presupune investiţii de 25,6 milioane de euro, însă, per total, planul de investiţii în terminalul multimodal este de 80,79 milioane de euro, scopul fiind de a relansa activitatea în Portul Galaţi şi de a asigura inclusiv o legătură fiabilă cu rutele de transport europene, atât pe apă, cât şi pe căile rutiere şi feroviare.

Însă mediul de afaceri a început să repună în valoare şi potenţialul turistic al legăturilor pe Dunăre dintre Galaţi şi Odessa.

"Pe tot traseul acesta, de la Brăila, Galaţi la Reni, Ismail, Cetatea Albă şi ieşirea la Marea Neagră spre Odessa este de un mare interes. S-au amenajat nişte curse deja, pentru că ucrainenii şi nu numai au înţeles că e o arteră comercială foarte bună, dar şi turistică. De exemplu, există nişte curse cu "Prinţesa Niprului", un vas modernizat de turism, din zona Calafatului, prin Galaţi şi se ajunge până la Odessa, după care urcă pe Nipru până la Kiev. Sunt excursii de vreo două săptămâni, care se fac în sezonul de vară", a arăta consulul general al României la Odessa, Emil Rapcea.

Mai sunt, desigur, şi alte croaziere care se fac pe Dunăre, unele începute tocmai de la Viena sau chiar şi din Germania. Din păcate, până în prezent, Galaţiul a fost doar un punct de tranzit şi… cam atât. Mai întreprinzători au fost vecinii noştri din Portul Giurgiuleşti, care au amenajat un terminal special pentru navele de croazieră, iar în colaborare cu autorităţile din turism s-au pus la punct şi o serie de excursii de o zi pentru vizitatori. Dar cine ştie, în condiţiile în care şi vecinii din Tulcea şi Constanţa sunt interesaţi de iniţierea unor legături comerciale cu regiunea Odessa, nu va rămâne nici Galaţiul pe dinafară. Nu de alta, dar Dunărea curge, însă nu-ţi bagă în traistă.

Citit 3047 ori Ultima modificare Miercuri, 14 Noiembrie 2018 18:51

Nu se mai pot comenta articolele mai vechi de 30 zile.