Evaluaţi acest articol
(23 voturi)
5 comentarii

Compania israeliană Mer Terre Maritime Development Contracting Co.Ltd. şi-a adjudecat contractul în valoare de 102,7 milioane de lei privind Etapa 1 - Modernizarea infrastructurii portuare, din cadrul mai amplului proiect de realizare a Platformei Multimodale din portul Galaţi. Acest terminal, inspirat din experienţa portului german Duisburg, va combina facilităţile fluvio-maritime cu cele rutiere şi fluviale şi ar urma să fie unul dintre principale motoare de relansare a economiei Galaţiului.

Proiectul platformei multimodale, structurat în trei etape de implementare, presupune investiţii de aproape 89,9 milioane de euro şi este derulat în parteneriat de Administraţia Porturilor Dunării Maritime (APDM) Galaţi şi operatorul privat Port Bazinul Nou, din cadrul Grupului Metaltrade.
Etapa 1 - Modernizarea infrastructurii portuare - este derulată de APDM Galaţi, finanţarea fiind asigurată din fondurile CEF - interconectarea Europei. Anul trecut, socotelile din prima încercare de atribuire a contractului de lucrări, deşi au fost patru firme interesate, au fost date peste cap de intrarea în vigoare a OUG 114 şi a evoluţiei cursului valutar, ce au adus elemente de incertitudine pentru constructori, nefiind depusă nici o ofertă.

Licitaţie cu repetiţie

În iulie 2019 s-a relansat această licitaţie, după ce, în prealabil, APDM Galaţi, în urma consultărilor cu operatorii economici, a făcut o actualizare a devizul general de lucrări la suma de 102,7 milioane de lei. De această dată au fost 11 companii interesate de proiect, dar în cele din urmă, în septembrie, la termenul limită de depunere a ofertelor s-au înscris doar israelienii de la Mer Terre Maritime Development Contracting Co.Ltd., firmă specializată în lucrări hidrotehnice, având însă ca subcontractori şi companii gălăţene - Marsano şi Rovis Lider, pentru partea de instalaţii electrice, respectiv, reţelele de apă şi canalizare. Evaluarea ofertei s-au încheiat pe 28 ianuarie, firma israeliană fiind confirmată oficial drept câştigătoare a licitaţiei.
„Prin demararea acestui proiect, Galaţiul va deveni cel mai important punct logistic intermodal de mărfuri de pe sectorul românesc al Dunării şi unul dintre cele mai importante de pe coridorul Rin-Main-Dunăre. De altfel, cei din Duisburg au observat potenţialul portului Galaţi şi sunt interesaţi de a integra acest terminal multimodal în fluxurile internaţionale de mărfuri, spre Turcia, Georgia sau state din Orientul Mijlociu şi din Asia”, a arătat directorul general în exerciţiu al APDM Galaţi, Marcela Costea.

Locuri de muncă

După cum a precizat managerul de proiect, Gabriela David, terminalul multimodal ar urma să genereze, conform studiilor de fezabilitate, peste 20.000 locuri de muncă. Desigur, nu e vorba doar strict de acest terminal, ci de întregul lanţ economic, prin locurile de muncă directe şi indirecte, la nivelul operatorilor portuari, dezvoltarea de noi industrii, servicii, construcţii etc.
De altfel, prezenţi la conferinţa în care s-a anunţat atribuirea acestui contract, reprezentaţii autorităţilor publice locale şi judeţene au punctat şi ei importanţa acestui proiect pentru viitorul Galaţiului: "Galaţiul, prin acest terminal multimodal, va fi repus pe harta transporturilor europene. Alături de alte proiecte mari, precum Centura Mare a Galaţiului - unde în august 2019 au fost aprobaţi indicatorii tehnico-economici şi sperăm să vedem realizată şi această investiţie de 160 milioane de euro, drumul expres Galaţi - Brăila şi podul peste Dunăre vor aduce relansare economică în această zonă" (Costel Fotea, preşedintele CJ Galaţi). "Am să-i felicit şi pe cei care nu s-au chinuit... să blocheze acest proiect. Galaţiul are nevoie de investiţii, iar de ceva vreme lucrurile au început să se mişte în direcţia corectă. Sperăm ca lucrurile să meargă în continuare aşa, pentru că e nevoie de infrastructură mare, de conectivitate, pentru întreaga zonă Galaţi - Brăila" (Ionuţ Pucheanu, primarul Galaţiului). "E vorba de munca de echipă. Şi la nivelul APDM, al AFDJ sau la nivel ministerial, judeţean, încercăm să dezvoltăm Galaţiul. Dar acum, desigur, începe greul, odată cu implementarea efectivă a proiectului" (Marius Humelnicu, city manager, fost secretar de stat în Ministerul Transporturilor).
Potrivit conducerii APDM Galaţi, semnarea contractului cu firma câştigătoare va avea loc la sfârşitul acestei luni, durata de execuţie a lucrărilor în cadrul Etapei 1 a terminalului multimodal urmând să fie 18 luni.

Cu suspans în noua etapă a lucrărilor

Administraţia Porturilor Dunării Maritime (APDM) Galaţi a demarat procedurile de achiziţie (cu clauză suspensivă) şi în cadrul Etapei a II-a de realizare a Platformei Multimodale Galaţi, etapă ce presupune „Modernizarea infrastructurii rutiere din zona platformei multimodale pentru înlăturarea blocajelor în trafic şi relocarea unui segment de cale ferată pentru fluidizarea traficului feroviar din zona portuară”.
Până la termenul limită, din ianuarie, pentru serviciile de supervizare (contract de 1,44 milioane de lei, fără TVA) au fost depuse două oferte, acestea fiind în curs de evaluare.
Însă, pentru lucrările de execuţie (39,59 milioane de lei, fără TVA), nu a fost depusă nicio ofertă, deşi au fost firme interesate. Conducerea APDM Galaţi va discuta cu firmele interesate pentru a vedea care au fost cauzele pentru neprezentare, urmând ca ulterior, în baza rezultatelor acestor analize, licitaţia să fie relansată.

Etape şi obiective pentru terminal

Realizarea terminalului multimodal din Portul Galaţi este structurată în trei etape, practic trei proiecte independente, dar implementate în paralel. APDM Galaţi implementează Etapa 1 - modernizarea cheului, precum şi Etapa 2 - racord feroviar şi rutier la facilităţile portuare. Partenerul privat - Port Bazinul Nou, din cadrul Grupului Metaltrade - va realiza platforma multimodală propriu-zisă, cu facilităţile de încărcare-descărcare şi depozitare, precum şi sistemul de acces în zona terminalului. Proiectul este centrat pe traficul de mărfuri containerizat, obiectivul fiind de a atrage 150.000 TEU/an.

Citit 23825 ori Ultima modificare Joi, 06 Februarie 2020 01:33

5 comentarii

  • postat de Marius Duminică, 01 Martie 2020 18:12 5.13.203.*** Link la comentariu
    0
    1

    Cheul, o platforma si o bucata de sosea costa deci cat doua poduri peste dunare. Interesant cu Mer Terrul asta, inafara de portul Galati nu a mai auzit nimeni de el.

    Raportează
  • postat de Badalaneanu din Galati Duminică, 09 Februarie 2020 09:02 79.116.109.*** Link la comentariu
    0
    3

    Terminal containere Galați = Piata de peste Tulcea.

    Raportează
  • postat de Tirpitz Joi, 06 Februarie 2020 12:08 79.115.213.*** Link la comentariu
    1
    4

    Cel mai grozav manager de proiect, care va dezvolta orasul Galati cum nu a mai fost el de 30 ani incoace, si locuri de munca, si modernizarea cheului, si trafic de marfuri. Nu se intampla in portul C-ta cum se va intampla in Gl, cata pricepere, si asta datorita managerului de proiect din aceasta brava companie apdm Gl. De departe se vede frumos.

    Raportează
  • postat de gushpi Miercuri, 05 Februarie 2020 10:11 109.166.240.*** Link la comentariu
    14
    5

    am mai zis... mult entuziasm pt a cheltui banii publici... astfel:
    -„...şi relocarea unui segment de cale ferată pentru fluidizarea traficului feroviar din zona portuară”
    SERIOS? :O Care trafic feroviar? Bariera de la ieșire spre Giurgiulești a ruginit în poziție deschis!
    -„Proiectul este centrat pe traficul de mărfuri containerizat, obiectivul fiind de a atrage 150.000 TEU/an.”
    ĂĂĂ... io aș zice un maxim de 10000 TEU/an, voi n-ați zice așișderea?

    Raportează
  • postat de hai sa fim seriosi : Miercuri, 05 Februarie 2020 10:04 89.137.225.*** Link la comentariu
    15
    8

    Constanta cu cel mai mare port maritim de la noi , se plange ca nu ii vin investitori....si or sa dea astia buzna la noi ?!?

    Raportează

Nu se mai pot comenta articolele mai vechi de 30 zile.