Evaluaţi acest articol
(9 voturi)
1 comentariu

Construirea spărgătorului de gheaţă “Nuyina” a fost marcată de serviciile poştale australiene - Australia Post - printr-o emisiune filatelică menită să evidenţieze calităţile tehnice şi ştiinţifice ale navei. Parte a unui contract în valoare de două miliarde de dolari, „Nuyina” a fost construit în Şantierul Naval Damen Galaţi şi urmează să devină, din 2021, „nava amiral” a Diviziei Antarctice Australiene.

Spărgătorul de gheaţă „Nuyina” este cea mai complexă navă construită în ultimele decenii de navaliştii gălăţeni. În prezent, nava se află la Vlissingen, în Olanda, pentru ultimele activităţi de punere în funcţiune a echipamentelor (commissioning) şi efectuarea probelor de mare. După ce va trece testele din Marea Nordului, „Nuyina” va fi gata să înfrunte gheţurile antarctice.
Seria filatelică australiană este formată din patru timbre şi o foaie miniaturală ce evidenţiază designul de ultimă generaţie al navei, rolul ei de spărgător de gheaţă şi platformă de cercetare ştiinţifică, precum şi originea indigenă a numelui „Nuyina” şi legătura sa istorică cu alte nave antarctice australiene.

Cuvântul „Nuyina” - pronunțat „noy-yee-nah” - înseamnă „luminile sudului” (aurora australis - n.r.) în palawa kani, limba indigenilor tasmanieni, iar acest nume a fost ales în urma unui concurs public câştigat de elevii unei şcoli australiene. Numele „Nuyina” are legătură, de asemenea, şi cu alte două nave legendare în explorările antarctice - RSV „Aurora Australis”, predecesoarea navei construite la Galaţi, care a fost timp de trei decenii în avangarda misiunilor australiene în Antarctica, precum şi cu nava SY „Aurora”, a renumitului explorator Douglas Mawson, din perioada eroică a primelor expediţii la Polul Sud, de la începutul secolului trecut. De altfel, atât „Nuyina”, cât şi „Aurora Australis” şi „Aurora” sunt legate de portul Hobart, acolo unde se află sediul Diviziei Antarctice Australiene şi punctul de plecare în misiunile antarctice.
Timbrele pe care este reprezentată „Nuyina” prezintă şi o serie de detalii interesante din planurile tehnice ale navei.
„Proiectarea și construcția de ultimă generație a noului spărgător de gheață va asigura o rezistență și o capacitate superioare pentru sezoane extinse de cercetare, oferind în același timp o capacitate sporită de transportare a încărcăturii pentru aprovizionarea a două stații antarctice australiene într-o singură călătorie. Cele două macarale de 55 de tone ale navei din prova sunt o parte esențială a acestei capacități și apar în mod vizibil pe timbre”, precizează Divizia Antarctică Australiană. De asemenea, pe timbre mai sunt prezentate şi alte facilităţi-cheie ale navei, precum puntea pentru operarea elicopterelor şi puntea traulelor, dedicată cercetărilor vieţii marine.
Nava va putea găzdui 116 oameni de ştiinţă, aceştia având la dispoziţie laboratoare ştiinţifice pe nu mai puţin de 500 de metri pătraţi, dar va putea transporta şi încărcături, echipamente şi personal pentru staţiile antarctice.
În funcţie de programele ştiinţifice, spărgătorul de gheaţă „Nuyina” va executa misiuni ce pot dura şi câteva luni de zile, pe durata unui întreg sezon antarctic.

Citit 4844 ori Ultima modificare Vineri, 09 Octombrie 2020 11:54

1 comentariu

Nu se mai pot comenta articolele mai vechi de 30 zile.