Cum se înregistrează în REVISAL ”munca în pandemie”
Foto: Marian Calestru

Cum se înregistrează în REVISAL ”munca în pandemie”
Evaluaţi acest articol
(3 voturi)

Inspecția Muncii a elaborat un ghid menit să îndrume angajatorii care își vor desfășura activitatea în regim de muncă la domiciliu, telemuncă sau prin aplicarea unui program individualizat de muncă. Inițiativa s-a produs în contextul privind necesitatea stabilirii unor măsuri suplimentare necesare pentru prevenirea și combaterea efectelor pandemiei de COVID-19. Ghidul poate fi consultat pe site-ul Inspecției Muncii, dar și pe pagina de Facebook a Inspectoratului Teritorial de Muncă Galați.
Documentul vine în sprijinul angajatorilor și conține explicații privind aplicarea și modalitatea de înregistrare în registrul general de evidență a salariaților a situațiilor în care activitatea se desfășoară prin: stabilirea unor programe individualizate de muncă, munca la domiciliu, telemuncă.

Stabilirea unor programe individualizate de muncă

Aceasta se face prin decizie unilaterală a angajatorului, astfel încât personalul să fie împărțit în cel puțin două grupe care să înceapă, respectiv să termine activitatea la o diferență de cel puțin o oră. Acest fapt implică doar modificarea programului de lucru, nu a unei clauze din contractul individual de muncă și, prin urmare, nu se transmite în Registrul General de Evidență a Salariaților.

Munca la domiciliu

Pe durata stării de alertă, angajatorii pot dispune, prin decizie, munca la domiciliu. Decizia va conține, pe lângă elementele generale, și pe cele prevăzute de art. 109 din Codul muncii: faptul că salariatul lucrează de la domiciliu; perioada pentru care se aplică această măsură; programul în cadrul căruia angajatorul este în drept să controleze activitatea salariatului şi modalitatea concretă de realizare a controlului; obligaţia angajatorului de a asigura transportul la şi de la domiciliul salariatului, după caz, al materiilor prime şi materialelor pe care le utilizează în activitate, precum şi al produselor finite pe care le realizează.
Modificarea în REGES/REVISAL a unui contract de muncă aflat în derulare în contract de muncă la domiciliu se realizează prin funcționalitatea ”Modificare contract”. Dacă este necesar, se modifică și alte atribute ale contractului individual, gen tipul de normă, durată, detalii, salariu, sporuri și indemnizații. Se completează, de asemenea, data de la care contractul de muncă la domiciliu produce efecte.
Dacă se înregistrează un contract nou, se utilizează ”Înregistrare contract” și apoi ”Tip contract”, selectându-se ”Contract de muncă la domiciliu”. Se completează ”Data la care produce efecte”, iar restul atributelor contractului de muncă la domiciliu se completează în același mod utilizat pentru contractul individual de muncă.
Pentru înregistrarea încetării muncii la domiciliu, se fac pașii inverși: prin ”Modificare contract”, se operează modificarea valorii ”Tip contract” din ”Contract de muncă” la domiciliu” în ”Contract individual de muncă” și, dacă este necesar, a altor atribute ale contractului individual de muncă – tipul de normă, durată, detaliile contractului, salariu, sporuri și indemnizații.

Telemunca

Pe durata stării de alertă, angajatorii dispun, prin decizie, munca în regim de telemuncă. Aceasta se poate utiliza doar pentru activitățile care presupun folosirea tehnologiei informației și comunicațiilor. Decizia trebuie să conțină și precizarea expresă că salariatul lucrează în regim de telemuncă, perioada, locurile desfășurării activității de telemuncă, convenite de părți, programul în cadrul căruia angajatorul este în drept să verifice activitatea telesalariatului și modalitatea concretă de realizare a controlului, modalitatea de evidențiere a orelor de muncă prestate de telesalariat, responsabilitățile părților, obligația angajatorului de a asigura transportul la și de la locul desfășurării activității de telemuncă al materialelor pe care telesalariatul le utilizează în activitatea sa, condițiile în care angajatorul suportă cheltuielile aferente activității în regim de telemuncă etc.
Înregistrarea în REGES/REVISAL a contractelor cu clauză de telemuncă (noi sau modificate), a datei de la care produc efecte și a celei la care încetează se face urmărind aceiași pași ca în cazul muncii la domiciliu, numai că la ”Tip contract” se completează ”Contract individual de muncă cu clauză de telemuncă”.
”În implementarea acestor prevederi, angajatorii trebuie să aibă în vedere aplicarea tuturor măsurilor necesare respectării regulilor de diminuare a riscului de infectare cu virusul SARS-COV-2 pentru aceste categorii de lucrători”, precizează Inspecția Muncii.

Citit 3579 ori Ultima modificare Joi, 19 Noiembrie 2020 00:30

1 comentariu

Nu se mai pot comenta articolele mai vechi de 30 zile.