Eșalonarea simplificată a datoriilor

Eșalonarea simplificată a datoriilor
Evaluaţi acest articol
(0 voturi)

Agenția Națională de Administrare Fiscală (ANAF) a publicat proiectul de ordin pentru aprobarea procedurii simplificate de aplicare a acordării dreptului de eşalonare la plată a datoriilor. Cererile pentru eșalonarea la plată a datoriilor către buget trebuie depuse de contribuabili înainte de 15 decembrie inclusiv, iar ANAF le va analiza inclusiv pe cele trimise înainte de publicarea ordinului în Monitorul Oficial al României. Cererile de eșalonare depuse după data de 15 decembrie nu vor mai fi analizate.

Conform Ordonanței de Urgență a Guvernului nr. 181/2020, publicată în Monitorul Oficial pe 26 octombrie, eșalonarea la plată simplificată se acordă pe o perioadă de maximum 12 luni, pentru obligațiile bugetare datorate după declararea stării de urgență.

Pentru a beneficia de această facilitate, condițiile care trebuie îndeplinite de către un contribuabil sunt cele obișnuite. Trebuie să nu înregistreze obligații bugetare restante la data declarării stării de urgență, nestinse la data eliberării certificatului de atestare fiscală, să nu se afle în procedura de faliment și nici în dizolvare, să aibă depuse toate declarațiile fiscale și să nu i se fi stabilit răspunderea potrivit legislației privind insolvența și/sau răspunderea solidară, potrivit prevederilor art. 25 și 26 din Codul de procedură fiscală.

Cererea nu mai trebuie însoțită de alte documente dar, la cerere, debitorul poate anexa graficul de eşalonare cuprinzând cuantumul propus al ratelor. Altfel, ANAF va stabili eșalonarea în rate egale.

Avantajele eșalonării simplificate

Termenul de soluționare a cererii de eșalonare la plată simplificată este de cel mult cinci zile. Odată aprobată, procedura prezintă mai multe avantaje. Astfel, se suspendă executarea silită pentru obligațiile bugetare ce fac obiectul eșalonării la plată, nu se constituie garanții și nu se consideră a fi restante obligațiile bugetare pe perioada eșalonării la plată. Pe perioada eșalonării la plată, contribuabilii trebuie să achite toate obligațiile născute în această perioadă, cu posibilitatea de prelungire a termenelor de plată. Pe perioada de valabilitate a eșalonării, se poate solicita, de două ori, modificarea acesteia, prin includerea în eșalonare a obligațiilor ce constituie condiție de menținere a valabilității acesteia. De asemenea, se poate menține eșalonarea la plată pierdută, de două ori pe perioada de valabilitate a eșalonării la plată.

Eșalonarea simplificată poate fi accesată și de către debitorii care au în derulare eșalonări la plată acordate potrivit Codului de procedură fiscală, prin depunerea unei cereri la organul fiscal. Astfel, în cazul acestora se poate acorda eșalonarea la plată pe o perioadă de maximum 12 luni, numai pentru obligațiile bugetare datorate după declararea stării de urgență, condițiile mai sus menționate fiind aplicabile și în cazul lor.

O serie de facilități, extinse până la 25 decembrie

Menționăm că OUG nr. 181/2020 mai prevede prelungirea măsurilor dispuse prin ordonanțele de urgență 29/2020 și 48/2020, până la data de 25 decembrie 2020. Astfel, nu se calculează și nu se datorează dobânzi și penalități de întârziere pentru obligațiile fiscale scadente începând cu data intrării în vigoare a OUG 29 și neachitate până la 25 decembrie 2020. Nu sunt considerate obligații fiscale restante obligațiile fiscale scadente începând cu data intrării în vigoare a OUG 29 și neachitate până la 25 decembrie. Se suspendă sau nu încep măsurile de executare silită, prin somație, poprire și valorificarea bunurilor la licitație, a creanțelor bugetare, cu excepția executărilor silite care se aplică pentru recuperarea creanțelor bugetare stabilite prin hotărâri judecătorești pronunțate în materie penală, precum și a ajutoarelor de stat a căror recuperare a fost dispusă printr-o decizie a Comisiei Europene. Nu se calculează și nu se datorează dobânzi și penalități pentru plata cu întârziere a ratelor din graficele de eșalonare neachitate până la data de 25 decembrie 2020; în acest caz, organul fiscal reface din oficiu graficul de eșalonare, cu respectarea perioadei de eșalonare aprobate. Condițiile de menținere a valabilității eșalonărilor la plată se consideră îndeplinite dacă debitorii achită obligațiile aferente în termen de 30 de zile de la încetarea perioadei de aplicare a acestor măsuri fiscale. Obligațiile bugetare care reprezintă condiție de menținere a valabilității înlesnirilor la plată, inclusiv cele cuprinse în ratele din graficele de eșalonare, nu sunt considerate obligații fiscale restante. Se extinde rambursarea TVA cu control ulterior. Nu în ultimul rând, termenele de prescripție a dreptului organului fiscal de a stabili creanțe fiscale și de a cere executarea silită, precum și cel al contribuabilului/plătitorului de a cere restituirea creanțelor fiscale, se suspendă sau nu încep să curgă până la data de 25 decembrie 2020.

Citit 890 ori Ultima modificare Duminică, 15 Noiembrie 2020 17:11

Nu se mai pot comenta articolele mai vechi de 30 zile.