Ape învolburate pe piața mondială a construcțiilor navale

Ape învolburate pe piața mondială a construcțiilor navale
Evaluaţi acest articol
(21 voturi)

Șantierele navale europene au fost afectate mult mai puternic de pandemia de Covid-19, decât cele din China și Coreea de Sud. Însă coronavirusul nu poartă întreaga răspundere a acestui declin, reiese dintr-un studiu realizat de reputatul specialist gălățean Jean Popovici, fostul director executiv al Bureau Veritas.

Dificultățile cu care se confruntă unul dintre șantierele importante ale Europei, Damen Galați, care a și demarat procedurile de reduceri de personal, nu sunt singulare. Rapoartele internaționale prognozează că reducerea comerțului maritim, la sfârșitul acestui an, se va situa undeva între 5 și 8 la sută, oricum cel mai mare declin din ultimii 31 de ani. Pandemia de Covid-19 este încă doar o parte a explicației declinului în construcțiile de nave, apreciază Jean Popovici, care spune că înainte de declanșarea pandemiei se înregistra deja o scădere evidentă în evoluția comenzilor de nave noi. ”Unul dintre principalele motive pentru care armatorii au oprit sau încetinit investițiile în nave noi l-a reprezentat supracapacitatea de transport în segmentul navelor de tip cargo (bulk carrier, tancuri, port-containere, cargo etc.). Un efect important îl are și incertitudinea asupra noilor reglementări privind protecția mediului – ce tip de instalații de propulsie va trebui să fie alese, în conditii tot mai severe de protecția mediului. În aprilie 2018, IMO a adoptat o strategie ambițioasă de reducere a emisiilor de gaze cu efect de seră, iar shippingul este sub presiune crescândă pentru a se trece la carburanți fără emisii de carbon. De aceea, armatorii și băncile finanțatoare amână mereu investițiile în nave noi, fiindu-le teamă că nu vor corespunde noilor reglementări”.

În 2019 s-au contractat doar jumătate din navele noi cumpărate în anul anterior

Contractarea de nave noi a înregistrat în 2016 un minim istoric al ultimilor 30 de ani, iar scăderea severă care a urmat a fost accentuată de erupția pandemiei de Covid 19. ”În 2019, s-au contractat doar 1.215 nave noi la nivel global, respectiv o scădere de 50  la sută față de 2018. În condițiile dificile ale anului 2020, trendul descendent al comenzilor de nave noi a continuat în același ritm, respectiv, in perioada ianuarie – octombrie 2020, volumul de construcții noi a atins nivelul de 11,56 millioane CGT tonaj brut compensat – n.red.), ceea ce reprezintă cu 48 la sută mai puțin decât în 2019 (22,4 mill. CGT). Clasamentul celor mai bune portofolii de comenzi noi este următorul: China 45 la sută (5,22 mi. CGT), Coreea de Sud 32 la sută (3,77 mil.CGT) si Japonia 9 la sută (1,05mil. CGT). De remarcat, China raportase că, la nivelul lunii aprilie 2020, aproape că a atras comenzi la întreaga capacitate de producție! Restul volumului în CGT, de numai 14 la sută, sunt comenzi atrase de șantierele navale din restul lumii, incluzând și Europa!”, spune Jean Popovici.

Şantierele din China o duc mai bine decât cele din Europa

În ultimul raport SEA “Shipbuilding Market Monitoring Report” se arată că, până la declanșarea pandemiei, piața de nișă “Niche Market” a navelor complexe ce aparține Europei asigura o bună încărcare a capacităților de producție, în timp ce piața navelor de tip cargo “Mass Market” era deja serios afectată de supracapacitățile de transport existente. ”Din păcate, înghețarea comenzilor de nave noi, cauzată de criza Covid 19, a lovit mai puternic segmentul “Niche Market”, unde s-au poziționat șantierele din Europa, decât segmentul “Mass Market”. Șantierele din China aproape că s-au redresat în ceea ce privește volumul de comenzi noi. Coreea de Sud, de asemenea, a înregistrat un succes deosebit în ceea ce privește comenzile noi in luna octombrie, mai mare decât concurentul din China. În schimb, comenzile de pasagere din Europa, în perioada ianuarie–aprile 2020, au înregistrat o cădere de 93 la sută față de aceeași perioadă a anului precedent. În sectorul european de offshore, respectiv platforme de foraj/extracție oil & gas și navele specifice acestei industrii, comenzile noi au avut puternic de suferit și din cauza căderii bruște a prețului țițeiului odată cu declanșarea pandemiei”.

Studiul specialistului gălățean subliniază faptul că, până la sfârșitul anului viitor, 230 de șantiere navale de nivel mediu vor fi în situația de a rămâne fără comenzi. ”Unele dintre șantierele navale din Europa sunt în pragul colapsului (Flensburger Shiffbau Geselschaft – FSG), în timp ce altele au fost preluate - Kleven în Norvegia, sau sunt ținute în viață cu subsidii de stat (Dutch Royal IHC Holland și German MV Werften). Altele au obținut o “linie de salvare temporară” cu suplimente pentru finanțarea forței de muncă, cum este DAMEN, iar unele șantiere au aplicat pentru ajutoare de stat (Meyer Werft). După declanșarea pandemiei, majoritatea șantierelor navale nu au fost capabile să lucreze la întreaga capacitate circa 2 luni, ceea ce a afectat semnificativ activitatea economică. Acum, acest impact se extinde mai mult, odată cu anularea unor contracte și unele șantiere sunt în pericolul de oprire a activității!

114 şantiere de nivel mediu ar putea rămâne fără comenzi

Conform unui raport al Danish Ship Finance, în acest an, 114 șantiere navale de nivel mediu, cu o capacitate de productie de 7,5 millioane CGT, sunt în situația de a rămâne fără comenzi. În 2021, un număr suplimentar de 116 șantiere, cu o capacitate combinată de construcție de 16 milioane CGT, vor rămâne, de asemenea, fără comenzi. Împreună, aceste șantiere navale reprezintă peste 40% din capacitatea de producție actuală la nivel mondial. Situația se va înrăutăți după 2021 și chiar dacă închiderea totală a activității unui șantier naval s-ar putea să dureze mai mult, perspectiva actuală este foarte neagră pentru multe șantiere navale de nivel mediu”, se mai arată în studiul realizat de fostul director executiv al Bureau Veritas, Jean Popovici.

Citit 5911 ori Ultima modificare Vineri, 04 Decembrie 2020 00:08

Nu se mai pot comenta articolele mai vechi de 30 zile.