Porturile din Galați - profit de doar 1,4 milioane de lei

Porturile din Galați - profit de doar 1,4 milioane de lei
Evaluaţi acest articol
(2 voturi)

Porturile gălățene au avut, în 2020, o cifră de afaceri totală de 52,14 milioane de lei, în creștere cu 1,14 milioane de lei față de anul precedent, potrivit datelor centralizate de Ministerul Finanțelor. În condiții de pandemie, porturile gălățene au reușit, per ansamblu, să iasă "pe plus", cu un profit net de 1,418 milioane de lei, foarte puțin în condițiile în care Galațiul este principalul port al Dunării Maritime.

Portul mineralier Romportmet este "locomotiva" tranzitului de mărfuri prin Galați, prin deservirea fluxurilor de materii prime și produse finite pe care le generează Combinatul Siderurgic Liberty Galați. În 2020, Romportmet a avut o cifră de afaceri de 36,50 milioane de lei. Pe de altă parte, la venituri de 38,85 milioane de lei, cheltuielile s-au ridicat la 38,44 milioane de lei, astfel că, în final, portul mineralier a rămas cu un profit net de 318.915 lei. Rezultatul financiar este superior celui din 2019, când, la o cifră de afaceri de 34,8 milioane de lei, s-a obținut un profit de 135.124 de lei, dar inferior celui din 2018, când, la o cifră de afaceri de 29,73 milioane de lei, profitul net a fost de 436.247 de lei. În același timp, în 2017, la o cifră de afaceri de 30 milioane de lei, profitul net raportat era de peste 1,06 milioane de lei.
Actualele rezultate financiare ale Romportmet reflectă mai mult latura "utilitară" a portului mineralier, ca extensie logistică pentru afacerile Combinatului Siderurgic, un statut care s-ar dori depășit în viitor. La nivelul GFG Alliance, se dorește o modernizare a bazei tehnice a Romportmet, dar și o diversificare a fluxurilor de mărfuri. Pe de altă parte, planurile investiționale sunt condiționate de depășirea dificultăților financiare pe care GFG Alliance le-a întâmpinat după prăbușirea unuia dintre principalii săi finanțatori, Greensill Capital. Lucrurile par a se îndrepta, totuși, într-o direcție pozitivă în planurile de restructurare a finanțărilor, dar și a activităților, inclusiv în ceea ce privește activitățile legate de transporturi. 
Portul gălățean care, în 2020, a obținut cele mai bune rezultate a fost Unicom Oil Terminal, specializat pe transporturile de produse petroliere. Operatorul a raportat, pe 2020, o cifră de afaceri de 8,34 milioane de lei, în creștere substanțială și față de 2019, când cifra de afaceri a fost de 5,85 milioane de lei, dar și față de 2018, când cifra de afaceri a fost de 6,03 milioane de lei. Mai mult, în 2020, Unicom Oil Terminal a obținut un profit de 1,29 milioane de lei, în condițiile în care 2019 s-a încheiat cu pierderi de 477.085 de lei, iar 2018 cu pierderi de 368.713 lei.
Porturile din cadrul Grupului Metaltrade, respectiv Port Bazinului Nou și Port Docuri, au avut în 2020 o perioadă mai dificilă, pe fondul restricțiilor care au existat în domeniul schimburilor comerciale.
Port Bazinul Nou, la venituri de 1,9 milioane de lei, a avut cheltuieli de 1,72 milioane de lei, astfel că profitul net a fost de 169.257 de lei. Spre comparație, în 2019, a obținut un profit de 567.776 de lei.
O evoluție mai radicală a fost înregistrată la nivelul Port Docuri, unde veniturile de 7,79 milioane de lei au fost sub cheltuielile de 8,15 milioane de lei, astfel că 2020 s-a încheiat cu pierderi de 359.733 de lei. Asta în condițiile în care, în 2019, se înregistra un profit net de 467.448 de lei.
Astfel, per ansamblu, cele două porturi deținute de Metaltrade au înregistrat, în 2020, o pierdere de 190.470 de lei.
Desigur, pentru Port Docuri și Port Bazinul Nou, important este deznodământul la care se va ajunge în cazul proiectului terminalului multimodal, lansat de Administrația Porturilor Dunării Maritime (APDM) Galați. După cum v-am relatat în paginile ziarului nostru, evoluția prețurilor a dat peste cap indicatorii licitațiilor lansate în cadrul acestui proiect, iar în prezent se află în curs de realizare o actualizare a devizelor de lucrări, astfel încât toate etapele din cadrul proiectului să poată fi finanțate prin Programul Operațional Infrastructură Mare (POIM).

Citit 1499 ori Ultima modificare Joi, 29 Iulie 2021 00:00

Nu se mai pot comenta articolele mai vechi de 30 zile.