Soluționări amiabile pentru litigii bancare. Negocierile cu banca, posibile și în al 13-lea ceas

Soluționări amiabile pentru litigii bancare. Negocierile cu banca, posibile și în al 13-lea ceas
Sursa foto: CSALB
Evaluaţi acest articol
(1 Vot)

Centrul de Soluționare Alternativă a Litigiilor în domeniul Bancar (CSALB) a primit, în anii 2020 și 2021, peste 130 de cereri de negociere cu banca, din partea unor consumatori împotriva cărora s-a început procedura de executare silită, informează instituția.

Cu toate că băncile se aflau deja în faza de recuperare a sumelor neachitate de către consumatori, ceea ce limitează posibilitatea părților de a negocia prin intermediul CSALB, acestea au acceptat, în cinci situații diferite, să intre în conciliere, informează CSALB. Toate cele cinci dosare au avut ca soluție acceptarea de către bancă a unor angajamente de plată, sistarea popririlor și suspendarea executării silite imobiliare, la care s-a adăugat obligația de achitare a cheltuielilor de executare din partea consumatorilor.

"Faptul că există câteva excepții în care băncile au intrat în dialog cu consumatorii, chiar și în situația în care s-a ajuns la executare silită, arată că și în al 13-lea ceas se pot găsi soluții amiabile de conciliere în relația dintre cele două părți. Cu toate acestea, consumatorii trebuie să știe că sunt foarte dificile atât acceptarea negocierii de către bancă, precum și concilierea în sine, dacă au început demersurile de executare silită. Unul dintre motive este că în relația consumator - bancă a intervenit executorul. În plus, intervin și cheltuielile de executare, de care consumatorul trebuie să țină cont, chiar dacă demersul făcut prin intermediul CSALB este gratuit pentru el", spune Alexandru Păunescu, președintele Colegiului de Coordonare al CSALB.

Consumatorii nu trebuie să întârzie achitarea ratelor la credite cu mai mult de 90 de zile, deoarece în acel moment creditul este adus la scadență anticipată, iar banca poate să înceapă demersurile de recuperare a creanței sale, recomandă CSALB. De asemenea, consumatorii trebuie să inițieze dialogul cu banca sau să se adreseze CSALB până la termenul de 90 de zile de neplată a ratelor. În termenul de 90 de zile, consumatorii nu trebuie să evite încercările băncilor de a-i contacta. După cele trei luni de neplată, consumatorul nu mai poate plăti creditul în rate, ci este dator cu toată suma restantă către bancă.

Nu în ultimul rând, conform recomandărilor CSALB, consumatorii trebuie să fie atenți cine sunt creditorii. De multe ori băncile nu au calitate de creditori, chiar dacă ele sunt cele care aplică efectiv măsura popririi pe conturi. Dacă banca nu are calitatea de creditor (este doar terț poprit), dar consumatorul are conturi deschise la banca respectivă, acesta nu trebuie să facă demersuri în raport cu banca, ci cu creditorul care a dispus înființarea popririi (ANAF, de exemplu). Banca are obligația să instituie/ aplice poprirea asupra conturilor, altfel fiind obligată să plătească suma respectivă către creditori din fondurile proprii.

Întârzierea plății ratelor atrage un efort de plată mai mare: odată cu executarea silită, salariul poate fi reținut în proporție de o treime. Dacă sunt mai mulți creditori, se poate ajunge chiar la reținerea a 50% din venituri, în timp ce alte sume pot fi reținute în proporție de 100%.

În plan local, nu mai puţin 50 de consumatori din Galați au solicitat, până la jumătatea acestui an, negociere cu banca sau IFN-ul pentru contractele aflate în derulare. În iunie 2021, județul Galați era al 16-lea din țară ca număr de cereri transmise către CSALB.

Citit 658 ori Ultima modificare Sâmbătă, 16 Octombrie 2021 20:44

Nu se mai pot comenta articolele mai vechi de 30 zile.