Risc de faliment și de mii de locuri de muncă pierdute în industria navală românească

Risc de faliment și de mii de locuri de muncă pierdute în industria navală românească
Evaluaţi acest articol
(21 voturi)

Ordonanța de Urgență nr.119/2022, aprobată de Guvern pe 1 septembrie, privind plafonarea prețurilor din piața de energie și gaze naturale, poate atrage, în forma sa actuală, intrarea în faliment a unor unități din industria construcțiilor de nave, precum și pierderea a mii de locuri de muncă.


Prin actul normativ citat, firmele mari au fost eliminate din categoria clienților finali ce pot beneficia de plata unui preț final plafonat de către furnizorul de energie electrică. În acest context, riscul pentru industria navală românească este unul foarte mare, după cum afirmă Asociația Națională a Constructorilor de Nave din România (ANCONAV), într-o scrisoare deschisă adresată prim-ministrului Nicolae Ciucă și miniștrilor Energiei și Economiei, Virgil Popescu și Florin Spătaru, scrisoare semnată de directorul general al ANCONAV, gălățeanul Gelu Stan.
„Dorim să atragem atenția asupra pericolelor la care este expusă această ramură a industriei cu tradiție de peste 100 de ani în România, ca urmare a deciziilor guvernamentale recente din domeniul energiei”, se arată în documentul care precizează că „agenții economici vor fi nevoiți să suporte prețul total al energiei electrice facturat de furnizor, fără a putea beneficia de măsurile active de protecție promise de Guvernul României”. Concret, efectele negative pentru sectorul construcțiilor navale în urma aplicării OUG 119/2022 sunt serioase.
În primul rând, „se va reduce cu circa 25% gradul de competitivitate al produselor românești destinate în exclusivitate exportului, deoarece ponderea energiei electrice în fabricarea acestor produse este între 14 și 18%, în funcție de complexitatea lor. Se va reduce „drastic”, cu cel puțin 9.500, numărul locurilor de muncă și va apărea „riscul de faliment la unele șantiere navale și agenți economici din industria orizontal”. Se va produce, de asemenea, „scăderea fluxurilor de numerar în valută produsă din activitatea de export la extern al navelor construite în România, cu efecte asupra blocării investițiilor în derulare, a plății furnizorilor și a onorării contractelor la extern existente”.
În finalul scrisorii deschise, ANCONAV solicită modificarea OUG 119/2022, în sensul aplicării plafonului de maximum 1 leu pe kWh, cu TVA inclus, și pentru consumul integral al agenților economici din industria națională.
ANCONAV are 50 de membri, din care opt șantiere navale și alte 42 de firme din industria orizontală, și realizează circa 2,9% din PIB-ul României. Printre membrii asociației se numără mai multe firme din Galați: Alewijnse, Liberty, Bureau Veritas, Damen Shipyard, Den Breejen DNV-GL, DMT Marine Equipment, Eekels, Heinen & Hopman, Helmers Group, ICEPRONAV Engineering, Ship Design Group, Navrom Shipyard, Nasdis și Marine Engineering (MEGA).

Citit 10028 ori Ultima modificare Marți, 20 Septembrie 2022 09:24

3 comentarii

  • postat de Alexutz
    Luni, 12 Septembrie 2022 10:05
    5.2.205.***
    Am terminat Facultatea de Nave in 2009 cand era criza si toti dadeau afara. Solutiile fiind limitate a trebuit sa ma orientez catre alt domeniu.
    Astazi dupa atatia ani am ramas in acel domeniu (farmaceutic) neafectat nici de criza, nici de pandemie, nici de nimic.
    Observ ca decizia a fost una corecta, sistemul naval este in colaps de ani buni.....multi colegi au plecat din sistem iar putinii care mai activeaza in domeniu sunt plecati din tara.
    0
    1
    Raportează
  • postat de Nea Ion de la raion...
    Luni, 12 Septembrie 2022 08:50
    104.243.214.***
    Oricum industria navala , fata de ce era odată si fata de posibilități , este la pământ deja. Mai puțin Șantierul din Tulcea care mai mișca puțin .In rest totul este praf deja....
    Cu sistemul asta de lucru occidental : angajezi oameni apoi ii dai afara , iar ii angajezi , iar ii dai afara....cum se întâmpla la ICEPRONAV sau la Șantierul din Galati...nu ajungi departe ! Fata de firmele asiatice , unde accentul se pune pe echipe de oameni unite si formate in timp, devotament fata de firma, patronii de acolo încercând sa-si mențină personalul din șantier cat mai mult posibil.
    Asta este , trebuie sa ne orientam spre altceva..
    0
    18
    Raportează
  • postat de Albert
    Duminică, 11 Septembrie 2022 19:59
    86.124.201.***
    Faceți loc în anconav și pentru menarom pec. A fost odată. Sper sa aibă bani pt cotizației. Navalistii din conducere sunt o garanție pentru industria navala.
    2
    9
    Raportează

Nu se mai pot comenta articolele mai vechi de 30 zile.