Epava navei „Transilvania”, scoasă la mal

Epava navei „Transilvania”, scoasă la mal
Evaluaţi acest articol
(0 voturi)

* În acelaşi timp, firma care a executat lucrările, Superquatro Grup, a dat în judecată APDM Galaţi pentru a obţine o recalculare a costurilor de execuţie * În instanţă s-au solicitat 2,4 milioane euro peste valoare iniţială a contractului, de 3,6 milioane euro *

Epava navei „Transilvania” a devenit, în sfârşit, după 30 ani cât a zăcut în apele Dunării, istorie. Asta în ce priveşte navigaţia. Dar povestea epavei va mai continua în… instanţă, dat fiind faptul că firma care s-a chinuit timp de doi ani cu lucrările de ranfluare, Superquatro Group, solicită în prezent o recalculare a costurilor de execuţie, fapt refuzat de APDM Galaţi în baza contractului încheiat de cele două părţi.

Riscurile ranfluării

Valoarea contractului de ranfluare a epavei „Transilvania” este de 3,6 milioane de euro şi presupune nu numai îndepărtarea  resturilor navei care au blocat danele 18-21 din Portul Comercial Galaţi, ci şi refacerea cheiului afectat de lucrările de ranfluare.  

Termenul de finalizare a lucrărilor a fost 23 octombrie 2009, dar iată că a mai trecut un an de zile până când ranfularea a fost finalizată. Prelungirile înseamnă, conform contractului, penalizări de 0,1 la sută pe zi, ceea ce ar însemna o sumă de peste un milion de euro.

Lucrurile nu sunt însă chiar atât de simple. „Suntem acţionaţi în instanţă de firma Superquatro Grup, primul termen este pe 4 decembrie, ei solicitând o sumă de aproximativ 2,4 milioane euro peste valoarea iniţială a contractului. Noi ne pregătim documentele şi, în ce ne priveşte, respectăm contractul. Ce scrie la contract, asta este!”, a declarat Mihai Ochialbescu, directorul general al APDM Galaţi.

Acesta a precizat că firma susţine, pentru justificarea creşterii costurilor, faptul că datele prezentate în caietul de sarcini nu ar fi corespuns cu realitatea din teren.

„Dosarul tehnic este foarte voluminos, dar, în esenţă, se spune că din navă nu era deja tăiată o bucată de 40 - 50 la sută, ci de numai 20-30 la sută. Deci ei ar fi trebuit să muncească mai mult… Aşa spun ei, bineînţeles că noi o să venim cu argumentele noastre”.

„Eu personal nu am participat la formularea acestui caiet de sarcini sau la desfăşurarea licitaţiei, dar din câte ştiu eu acele date erau orientative. Contractul este în forma care este şi din punctul nostru de vedere lucrurile sunt clare. Considerăm că nu avem de ce să plătim în plus”, a arătat directorul APDM Galaţi.

„Transilvania” suferă de „sindromul Rostock”

Ultimele bucăţi de tablă din epavă au fost scoase la începutul acestei săptămâni, iar scafandrii au făcut ieri ultimele verificări şi măsurători.

„S-a scos Transilvania, este o veste mare, chiar dacă avem această acţiune în instanţă. Nava în sine a dispărut, bucăţile scoase s-au vândut (prin licitaţie organizată de DGFP Galaţi), urmează ca firma care a avut acest contract să termine amenajarea malurilor”.

„Efectele deja au început să se vadă, în sensul că Dunărea îşi reia cursul normal în zona respectivă, cu posibilităţi de utilizare a danelor respective”, a mai arătat directorul Mihai Ochialbescu. 

Epopeea navei „Transilvania” şi „eşuarea” în instanţă seamănă cu povestea unei alte epave celebre, cea a navei „Rostock”, ce a pus mult timp probleme în ce priveşte navigaţia pe canalul Sulina.

Epava „Rostock” a fost scoasă din apele Dunării în urmă cu trei ani, valoarea contractului fiind de 4,9 milioane euro. Consorţiul condus de firma olandeză Multraship a solicitat însă AFDJ Galaţi o suplimentare a valorii contractului de nu mai puţin de 12 milioane euro. Litigiul se află şi în ziua de azi pe rol, la Curtea de Arbitraj de la Zurich.

Citit 3408 ori Ultima modificare Luni, 30 Noiembrie -0001 02:00

Nu se mai pot comenta articolele mai vechi de 30 zile.