Designul realizat de grupul Damen pentru navele militare de tip Landing Ship Transport (LST) 100 a fost selectat de Marina americană pentru construirea a până la 35 de nave, în cadrul unei inițiative pentru consolidarea capacității de transport și debarcare a corpului pușcașilor marini.
Conform unui comunicat remis de Damen, pentru a accelera livrarea către flotă, Marina americană căuta un design deja existent, fără dezvoltări suplimentare. Damen avea deja un LST 100 în exploatare, oferind astfel reprezentanților Naval Sea Systems Command (NAVSEA) posibilitatea de a evalua o navă aflată în serviciu.
Anul trecut, guvernul australian a selectat același design pentru programul „Landing Craft Heavy” al Forțelor de Apărare Australiene, până la opt nave urmând să fie construite în șantierele locale.
„Marina americană prevede construcția a până la 35 de nave LST 100 în șantiere navale din Statele Unite, în cadrul programului «Medium Landing Ship». Această inițiativă urmărește să consolideze capacitatea Marine Corps de a transporta și debarca unități în medii ostile”, potrivit comunicatului.
Damen oferă sprijin pentru construirea designurilor sale în șantiere din întreaga lume încă din 1977, furnizând de la licențe de proiect la pachete de materiale și asistență tehnică. Peste 150 de nave proiectate de Damen au fost construite până acum în SUA, inclusiv clasele Sentinel și Protector, operate de Paza de Coastă a Statelor Unite.
LST 100 are o lungime de 100,68 metri, o lățime de 16 metri și un pescaj de 3,58 metri, fiind potrivit pentru misiuni diverse. Datorită capacității sale de transport personal, vehicule, echipamente și marfă, nava poate fi utilizată în operațiuni de patrulare, debarcare, cercetare, recunoaștere, precum și pentru misiuni umanitare și intervenții în caz de dezastre.
Aceeași abordare bazată pe standardizare și reutilizarea designurilor verificate în operațiuni se regăsește și în programul de Offshore Patrol Vessels (OPV) propus pentru România, se afirmă în comunicat.
„Damen poate utiliza aici experiența deja acumulată prin proiectarea și construcția navelor similare produse deja la șantierul din Galați. Folosirea unei platforme mature și testate permite accelerarea procesului de producție și adaptarea rapidă la cerințele Forțelor Navale Române.
În plus, capacitățile demonstrate ale șantierului Damen Galați - inclusiv în proiecte militare complexe pentru Țările de Jos, Belgia, Germania și Portugalia - oferă baza tehnică necesară pentru livrarea unor OPV moderne, fiabile și conforme standardelor NATO, șantierul fiind singurul în măsură să producă și să livreze două astfel de nave la nivel național până în 2030, ca parte a programului SAFE”, se afirmă în comunicatul remis de Damen.

