Apatia autorităţilor naşte sărăcie - Autostrada Galaţiului, întoarsă ca la Ploieşti!

Apatia autorităţilor naşte sărăcie - Autostrada Galaţiului, întoarsă ca la Ploieşti!
Evaluaţi acest articol
(0 voturi)

* În timp ce Ministerul Transporturilor ne face drumuri pe hârtie, „băieţii deştepţi” lasă Galaţiul rupt de restul lumii * Includerea rutei Galaţi – Brăila – Tulcea – Constanţa în reţeaua TEN-T nu aduce automat investiţii, avertizează Comisia Europeană * Ne-au lăsat cu ochii în soare: În loc să treacă prin Galaţi, Autostrada Mării Negre trece prin Focşani, Ploieşti şi Bucureşti!

Oportunităţile ce decurg din includerea rutei Galaţi – Brăila – Tulcea – Constanţa în varianta extinsă a Reţelei Transeuropene de Transport (TEN-T) nu vor putea fi valorificate fără includerea unui proiect concret în planurile de dezvoltare a infrastructurii elaborate de Guvern, au declarat pentru „Viaţa liberă” reprezentanţii Comisiei Europene la Bucureşti. După cum v-am informat în paginile ziarului nostru, după „lupte seculare care durează de câţiva ani” a apărut o rază de speranţă că Galaţiul va avea o legătură rutieră decentă măcar cu o parte a „restului lumii”. Mai exact, Consiliul pentru Transporturi al UE a aprobat la sfârşitul lunii martie amendamentele României privind extinderea TEN-T cu încă cinci rute, printre care şi cea privind Galaţiul.

„România a obţinut dublarea reţelei rutiere TEN-T pe teritoriul naţional şi impunerea unei axe est-vest de relevanţă naţională”, se laudă Ministerul Transporturilor.  Problema este că, în funcţie de priorităţile investiţionale, o rută inclusă în TEN-T ar putea avea ca termen de finalizare şi anul 2050! Cum până în prezent în materie de autostrăzi sau măcar drumuri-expres gălăţenii s-au ales doar cu praful de pe drumurile naţionale, ne-am adresat Ministerul Transporturilor pentru a ni se comunica dacă se intenţionează alocarea în perioada următoare a unor fonduri pentru modernizarea rutei Galaţi – Brăila – Tulcea – Constanţa. Până în prezent, Ministerul Transporturilor nu a dat nici un răspuns, dar tăcerea este oarecum explicabilă dacă ţinem cont că, potrivit datelor puse la dispoziţie pe site-ul instituţiei, din toate obiectivele de investiţii demarat la nivel naţional după august 2011, doar unul priveşte judeţul Galaţi, respectiv varianta de ocolire a Tecuciului, proiect în valoare de aproximativ 100 milioane de lei.

Mai multe detalii privind reţeaua TEN-T am primit din partea Reprezentanţei Comisiei Europene la Bucureşti. „Faptul că ruta Galaţi – Tulcea – Brăila – Galaţi e inclusă în reţeaua globală TEN-T înseamnă că proiectele pe care autorităţile române competente se vor decide să le implementeze sunt eligibile pentru primirea de asistenţă financiară în cadrul Fondului de Coeziune sau a fondurilor structurale. Nu înseamnă însă că se fac investiţii „în mod automat”. În practică, cade în sarcina Guvernului României să includă acest proiect de infrastructură între priorităţile sale pentru perioada 2014 – 2020. Tot autorităţile române sunt cele care decid când proiectul va fi implementat şi care sunt caracteristicile sale tehnice”, se arată în răspunsul remis redacţiei de Comisia Europeană.

Cine pune Galaţiul pe hartă?

Din nefericire, în domeniul rutier Galaţiul a avut până în prezent doar experienţe nefericite, iar acest lucru se reflectă inclusiv asupra mediului de afaceri. „Galaţiul a rămas izolat, cu o infrastructură de transport rudimentară, nu numai pe rutier, ci şi pe feroviar şi chiar naval. De la Bucureşti la Galaţi faci câteva ore pe un drum sufocant. Pentru simplu fapt că este foarte greu de ajuns la Galaţi foarte mulţi investitori au renunţat să mai vină aici, preferând alte zone „mai civilizate””, ne-a declarat reprezentantul patronatelor gălăţene, Marian Filimon.

În cazul Galaţiului se adevereşte că „un copil care nu plânge rămâne cu buricul netăiat”. Autorităţile publice gălăţene şi prin extensie şi cele brăilene au eşuat lamentabil în „a pune pe hartă” zona Galaţi – Brăila, cu toate că este cea mai mare aglomerare urbană după Bucureşti! Ultima oportunitate ratată a fost includerea acestei zone în proiectul autostrăzii inelare a Mării Negre, ce urmează a face legătură, pe un traseu de aproximativ 7.000 km, între centre din Turcia, Georgia, Rusia, Ucraina, R.Moldova, Bulgaria, iar o prelungire este prevăzută să ajungă până în Grecia. Galaţiul era în mod special interesat de acest proiect dată fiind vecinătatea cu spaţiul ex-sovietic. Din păcate, deşi la un moment dat pentru tronsonul românesc s-a vehiculat o rută care includea şi Galaţiul, până la urmă, traseul autostrăzii Mării Negre a fost întors ca la Ploieşti. Sau mai exact a fost întors pe ruta Albiţa – Focşani – Ploieşti – Bucureşti – Giurgiu. Altfel spus, Galaţiul şi Brăila au rămas pe tuşă, chit că Focşaniul şi Ploieştiul au legătură cu Marea Neagră cât cu Everestul. „Gurile rele” spun că ruta a fost schimbată pentru ca autostrada să treacă prin „curţile” unor băieţi deştepţi din Vrancea şi de la Bucureşti, prilej de ceva tunuri imobiliare, iar apatia autorităţilor din Galaţi şi Brăila nu a făcut decât să favorizeze aceste jocuri de interese.

Un an pentru mobilizare

Acum, că de bine, de rău, ar fi bine ca măcar ruta Galaţi – Brăila – Tulcea – Constanţa să nu rămână  doar pe hârtie. Dar pentru asta autorităţile locale ar trebui să se mişte şi să facă lobby pentru susţinerea intereselor Galaţiul încă de pe acum. Explicaţia este dată de Comisia Europeană: „priorităţile pentru infrastructura de transport românească în perioada 2014 – 2020 vor fi discutate şi agreate împreună cu Direcţia Generală pentru Politica Regională şi Direcţia Generală pentru Transport a CE în timpul pregătirii Programului Operaţional Sectorial de Transport pentru perioada 2014 – 2020. Acest program va fi finalizat, cel mai probabil, până la sfârşitul anului 2013. Dacă ruta Galaţi – Constanţa va fi printre priorităţi, probabil că vor deveni disponibile şi un buget indicativ şi un calendar de implementare. Volumul de asistenţă financiară UE va fi agreat mai târziu şi va lua în considerare volumul total de fonduri disponibile şi numărul de proiecte depuse” Altfel spus, dacă într-un an de zile autorităţile nu vor veni cu un plan concret pentru modernizarea rutei Galaţi – Brăila – Tulcea – Constanţa, în cel mai bun caz va trebui să aşteptăm următorul exerciţiul bugetar european, de după 2020! Până în prezent, la Galaţi, nici una dintre autorităţile publice nu a ridicat această problemă, iar în aceste condiţii nu trebuie să ne mire dacă Ministerul Transporturilor se va face, din nou, că ne uită.

 

Citit 4878 ori Ultima modificare Miercuri, 25 Aprilie 2012 10:28

Nu se mai pot comenta articolele mai vechi de 30 zile.